Det var ikke meget at komme efter for de nederste 5 placerede teams. Kun BAR fik et magert udbytte med hjem, trods gode startplaceringer. Der har været en god del fokus på Jordans nye racer. Den var da også bedre end den gamle, men heller ikke mere. Dog var det racerens første løb, og der må være mere i vente. Red Bull - 27 points: Det lå til points for Red Bull, men næsten bogstaveligt talt blev vingerne stækket i den første chikane. DC ramte bagenden af Fisichellas bil, og måtte i pit for at få skiftet frontvingen. Det satte ham langt tilbage i feltet. Han fik kørt sig noget op men længere end en stort set værdiløs 15 plads kom han ikke. C. Klien fik kun lidt mere ud af det - placeringsmæssigt. Klien undgik den smule ballade der var i chikanen og var pludseligt oppe på én 8 plads, men kunne ikke holde tempo og sluttede løbet på en placering som nr. 13. DC klagede over både det ene og det andet, og efter løbet viste det sig også at en vindafviser lå klemt fast i affjedringen. Klien havde en del overstyring på bilen, og fik i den sidste del af løbet også problemer med dækkene. Ikke den store begejstring at spore hos teamet, der nu bliver truet for alvor af BAR som fik points. BAR - 25 points: BAR havde ganske givet håbet på mere end det man fik. Jenson Button var ene om at få point - og kun et enkelt af slagsen. Sato startede godt og lå længe med fremme, men et problem med fuelriggen ødelagde hans chancer i løbet. To gange i pit få at få benzin på, kostede ham måske gode points. Jenson Button lå længe med helt fremme, men ligesom som tilfældet var hos Sato, så måtte Button også i pit en ekstra gang for at få benzin på. Det blev dyrt for teamet, som lå i top 6 indtil første pitstop runde. Begge kørere fik problemer med styringen af bilerne efterhånden som løbet skred frem. Ikke noget at sige til at de glæder sig til de sidste 4 GP'er i år, hvor der køres med noget mere downforce. Sauber - 14 points: Sauber var kun med i en del af løbet, hvor det lykkedes for JV at sinke Raikkonen. Det er Alonso nok mest glad for. JV nævnte at der var overstyring i bilen, men det plejer han sædvanligvis ikke at have noget problem med. Mest irriteret var han over flagfolkene som gav ham blå flag for at give plads for Raikkonen. Det endda på trods af at det på det tidspunkt var i en positionskamp. Så JV tager nok ikke flagfolkene med hans aftenbøn. JV sluttede på elvtepladsen. Massa havde en noget vanskelig bil at føre rundt på banen. Han klagede over at bilen var meget nervøs. Men trods vanskelighederne kørte han sig frem til en niendeplads. Massa glæder sig til at komme til Spa som er hans favoritbane. Jordan - 11 points: Jordan havde ventet sig meget af den nye EJ15B, men noget kom i vejen. Men først Karthikeyan som kom galt af sted i den første chikane. Der blev han ramt af Albers så uheldigt at han punkterede på det ene baghjul. Desuden måtte han flere gange i pit for at få rettet fejl på bilen. Han glæder sig til Spa hvor han også får den nye bil. Monteiro forsætter med at forbedre sin rekord. Igen kom han i mål. Han var dog uheldig med bilen på den måde at han i første chikane mistede visse vitale dele på bilen i forbindelse med påkørsel. Det havde den effekt at bilen ikke kunne præstere det den egentlig kunne. Det gik også ud over dækkene som blev slidt for hurtigt og forkert. Minardi - 7 points: Statistikken efter løbet viste at Minardi kørernes hurtigste omgang kun var et halvt sekund langsommere end M. Schumachers ditto. Men det var næsten også det eneste opmuntrende for teamet. Albers var fire gange i pit. To gange ordinært pitstop plus en gang for en ny frontvinge og så lige en drive-through for ikke at give plads for Massa som skulle overhale Albers med en omgang. Det gavner ikke ligefrem. Doornbos blev igen den bedste af Minardi kørerne. Men bedre end sin slutplacering som nr. 18 lykkedes det ikke for ham at være - i hvert fald ikke ret længe. Paul Stoddart mente at hvis ikke Albers havde været uheldig i starten, så var Albers sluttet bedre end begge Jordan biler. Tja, måske - måske ikke. Dons
Læs mere om: 04/09/05 - Monza - Formel 1 - FIA F1 |