Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Tyrkiets GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
22/08/05 

Spændingen i toppen blev skærpet, men kun lidt. Raikkonen fik hentet to points på Alonso i et rimeligt debut løb på den nye og gode bane i Tyrkiet.
 

Hermann Tiltke har begået en rigtig god bane i Tyrkiet. En bane hvor der kan blive kørt gode og spændende løb, når teknikere og ingeniører har fået indarbejdet data osv. Det første tyrkiske GP blev måske ikke så spændende som mange havde håbet, men alligevel blev der kørt noget godt race, og der var også flere spændende momenter. Men også mærkelige hændelser.

Renault - 130 points:
Renault tabte terræn til McLaren i konstruktørernes mesterskab. Forskellen er nu på ni points. Tabet for Alonso i forhold til Kimi Raikkonen blev begrænset til to points, takket være en noget tvivlsom overhaling af Montoya på Monteiro. I hvert fald mistede Montoya herredømmet over hans racer i et senere sving som gjorde at Alonso kunne køre forbi, og overtage andenpladsen i løbet, og dermed begrænse tabet til to points i stedet for fire. Stabilitet må være nøgleordet for Renault i den resterende del af sæsonen. McLaren viste igen i Tyrkiet, at de kan køre fra stort set alt og alle i øjeblikket. Derfor satsede Renault også på en lidt anderledes pitstrategi for at komme så langt frem i kvalifikationen som muligt. Dette for at undgå for meget trafik, som dæmper præstation og tempo. Det lykkedes. Fisichella tog starten fra sin startplacering som nr. 2, men blev overhalet allerede på første omgang. Alonso bevarede sin tredjeplads, som dog senere blev vekslet til andenpladsen, da han kunne køre i et hurtigere tempo end Fisico. Ved pitstoppene kom Montoya dog foran Alonso, men grundet en hændelse med Monteiro, mistede han på sidste omgang placeringen til Alonso. Fisichella var igen noget uheldig. Han tog starten, men mistede placeringen ret hurtigt, da han ikke fik varme nok i dækkene, skred en lille smule og mistede momentum i forhold til Raikkonen. Og da det igen kiksede med benzinpåfyldningen, var hans tredjeplads pludselig vekslet til en niendeplads. Han kørte sig dog flot tilbage og sluttede løbet på fjerdepladsen. Briatore var da også godt tilfreds med begge sine kørere efter løbet, men ved godt hvad der skal arbejdes videre med. Fart.

McLaren - 121 points:
Det lå til én et-to sejr til McLaren, men Montoya sørgede vel egentligt selv for at det ikke skulle slutte sådan. Hans overhaling af Monteiro var for så vidt god nok, hvis ikke det var fordi at han huggede luften foran Monteiros bil, som sikrer downforce på frontvingerne. Ingen downforce, ingen bremseevne. Hos McLaren var der umiddelbart efter løbet ingen tvivl om at det var Monteiros skyld. Da Montoya blev ramt af Monteiro, spandt bilen rundt og flatspottede dækkene. Det forårsagede senere en afkørsel, som gjorde at Alonso lige kunne nå at passere Montoya. Ellers må man konstatere at alt stort set fungerer for McLaren i øjeblikket. Raikkonen tog føringen på første omgang efter at han havde overhalet Fisichella. Derefter var der ikke nogen af de andre der så ham i resten af løbet. Også et godt kørt løb af Montoya lige indtil episoden med Monteiro. Bortset fra denne hændelse, så var alt fryd og gammen hos teamet efter løbet.

Ferrari - 86 points:
For mindst tredje gang i denne sæson kunne Jean Todt tørt konstatere, at dette var et løb som bare skulle over i glemmebogen. Ingen points for tredje gang i denne sæson. Nærmest kom Barrichello som sluttede som nr. 10 - én omgang efter Raikkonen. M. Schumacher var uheldig da han blev holdt lidt tilbage i starten. Han fik kørt sig rimeligt op til en placering midt i feltet. Senere havde han en ufrivillig sammenkomst med M. Webber. De to kørere er absolut ikke enige om hvem der begik fejlen i episoden. Men skaden var sket. Et dækskifte hjalp ikke på Schumachers bil, og han kørte ind i pitgaragen. Det var galt med styringen af bilen. Mekanikerne fik i løbet af seks omgange skiftet servostyringen på bilen, og Schumacher kørte ud igen, men kun med det ene formål at sikre en bedre startposition til kvalifikationen på Monza. Der var ingen glade ansigter at se i Ferrarilejren efter det tyrkiske GP.

Toyota - 71 points:
Toyota teamet oplevede en underlig weekend. Positivt på den måde at Trulli fik kørt gode points ind, og fik mindsket afstanden til Ferrari. Negativt at R. Schumacher blev væk i løbet. Trulli var godt tilfreds med resultatet. Han havde forventet at være bag McLaren og Renaulterne, men blev lidt overrasket over at Button kom foran ham. Trulli var dog glad for at han igen er i pointene og kunne køre et godt løb. Anderledes så det ud for R. Schumacher som havde en dårlig startplacering. Han startede i den langsomste del af feltet og skulle desuden undgå de trafikale problemer i første sving. Man så stort set intet til ham i løbet, men fik alligevel kørt sig op og sluttede på tolvte pladsen.

Williams - 52 points:
Det tegnede så godt - meget bedre end længe - men det sluttede rigtig skidt for Williams teamet. Begge biler trukket ud af løbet efter at begge biler to gange var punkteret på højre baghjul. Nu skal det undersøges om det er et problem med dækkene eller bilen. Underligt at det kun er Williams der havde lige nøjagtigt dette problem. Kigger man lidt tilbage, så var det jo samme situation som Toyota havde på Indianapolis, og var der ikke et tilsvarende problem på Spa i sidste sæson. Det leder opmærksomheden hen på Michelin. Modsat kan det være et problem med bilen som forårsager punkteringerne. Eller som rygterne allerede fortæller, at Michelin i en skrivelse til FIA har oplyst at man har underrettet Michelin teamene om ikke at køre på kerbkanterne i bestemte sving, da det vil ødelægge dækkene. Den nærmeste fremtid vil sandsynligvis give svaret. Men grundet de mange punkteringer, blev Williams kørerne tvunget længere og længere bagud i feltet. Og det skulle gå fra skidt til rigtig ringe da Webber havde en lille sammenkomst med M. Schumacher. De to herrer er ikke enige om forløbet. Om de får snakket sig til rette, må tiden vise. Williams skal nu sammen med Michelin finde ud af årsagen til de mystiske punkteringer. Ærgerligt med de mange punkteringer på en dag hvor det ellers så ud til at Williams var ved at finde ind på rette spor igen.

Dons

Læs mere om:
  • 21/08/05 - Istanbul Park - Formel 1 - FIA F1
  •