Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ungarns GP - Set og sket - Top 5

Formel 1 
31/07/05 

For en gangs skyld et oplivende ungarsk GP der normalt plejer at være temmelig søvndyssende, men ikke denne gang.
 

Raikkonen og McLaren fik points, mens Renault ikke formåede at nå noget som helst. M. Schumacher formåede at forsvare sin andenplads i den sidste halvdel af løbet trods dækproblemer. Toyota og Williams er ved at være tilbage i sporet igen, over så var det muligt at overhale på banen, så alt i alt et godt ungarsk GP, der lå væsentligt over den normale standard for dette GP.

Renault - 117 points:
Begge Renault kørere blev ofre for den spektakulære hændelse i første sving. Fisichella mistede placeringer fordi han blev tvunget langt ud i svinget, mens Alonso knækkede frontvingen i et sammenstød med R. Schumacher. Senere på omgangen røg vingen helt af og skabte yderligere forvirring. Alonso måtte i pit, og have en ny frontvinge på bilen, og var deklasseret til den bagerste ende af feltet da han kom ud på banen igen. Derefter var det faktisk op ad bakke for Renault'erne i resten af løbet. Fisichella har måske en fremtid som rallykører. I hvert fald var han i græsset to gange, men det viste sig at bilen begyndte at overstyre mere og mere gennem løbet. Ikke nok med det. På andensidste omgang måtte han ind til en splash and dash for at få benzin på pga. et svingende brændstoftryk. Var han ved at køre tør? Det er der nok ikke nogen i teamet der vil indrømme. Alonso fik sit GP ødelagt i første sving. Man fandt ud af at med den nye vinge var aerodynamikken ændret drastisk, så det var en kamp at komme frem i feltet. Og da kølingen var blevet ødelagt i første sving, og man blev tvunget til at reducere omdrejningstallet, så var det konservativ kørsel der skulle findes frem. Dette med henblik på startplaceringen i den næste kvalifikation. Der var da heller ikke nogen begejstrede miner i teamet efter GP'et.

McLaren - 105 points:
De mest tilfredse mennesker på Hungaroring må findes i McLaren teamet. Raikkonen kørte sig flot til sejren og 10 points til ham og teamet hver især. Og da Renault overhovedet ikke fik points, så haler man godt ind på konkurrenterne. Desværre måtte Montoya udgå med knækket trækaksel på omgang 41. Han lå ellers i føringen og kunne måske have vundet da han var på en to-stops-strategi. Alt var lagt i hænderne til McLaren kørerne, men en knækket trækaksel satte en stopper for den helt store succes. Denne gang lykkedes strategien fuldt ud for McLaren. De fleste har nok løftet øjenbrynene da Raikkonen kørte meget tidligt ind til sit første pitstop. Det er ellers et langt første stint der plejer at være dagsordenen i teamet. Men en flot sats der lykkedes.

Ferrari - 86 points:Det lykkedes ikke for M. Schumacher at udnytte sin pole-position 100 %. Et hurtigt pitstop hos McLaren sammenholdt med at Bridgestone dækkene ligesom på Hockenheim ikke kunne stå distancen, satte M. Schumacher en placering tilbage. Og måske kunne det være gået endnu værre for ham og Ferrari hvis ikke Montoya måtte udgå. Barrichello måtte en tur i pit efter at han i første sving, kørte op bag i Trullis bil, og måtte have skiftet frontvinge på bilen. Det satte ham tilbage i feltet, og skulle bl.a. kæmpe med Renault'erne for at komme frem i placeringerne. Det endte med at blive til en sandwich mellem netop de to Renault biler. M. Schumacher holdte ellers et godt tempo, men måtte give op ca. midtvejs i løbet da dækkene begyndte at sige fra. Derfra drejede det sig kun op at få et så godt resultat som muligt med hjem fra Ungarn. I teamet ser man det som en lille fremgang, men absolut heller ikke mere. Der er da også varslet videre arbejde og test i sommerpausen hvor de andre teams ikke tester.

Toyota - 68 points:
Endelig en podieplacering igen til Toyota teamet. Og endelig til R. Schumacher for første gang i denne sæson. Og da Trulli kom ind lige efter på fjerdepladsen, var glæden tilbage i teamet. R. Schumacher havde tilsyneladende ingen problemer med bilen, selvom at han og Alonso berørte hinanden i forvirringen i første sving. Det satte ham dog et par placeringer tilbage, men med sin næsten sædvanlige anonyme kørsel, listede han lige så stille ind på tredjepladsen lige efter hans storebror. En masse hvis'er og måske'er kunne have sendt ham på andenpladsen. Trulli fik sin bil beskadiget i første sving da Barrichello kørte op bag i hans bil. Det ødelagde diffuseren og den ene vinge bag på bilen, men tilsyneladende lod han sig ikke mærke med det, og kørte ind på en flot fjerdeplads. Den ændrede aerodynamiske pakke som Toyota har fundet på til dette GP, med bl.a. tre vinger lige under kameraet, har gjort sin virkning. Det bliver spændende at se om teamet er lige så godt med i Tyrkiet om tre uger.

Williams - 52 points:
Endelig, endelig, endelig. Sådan må de have tænkt i Williams teamet efter det ungarske GP. For første gang i fem GP'er kom der points på kontoen igen. De to kørere var på forskellig strategi. Hvilken der var den bedste, kan man diskutere. Heidfeld blev lidt forsinket i det første pitstop da der skulle fjernes vragrester fra luftindtaget til kølerne. Han måtte faktisk i næsten hele sit første stint køre med motoren på laveste ydelse, for ikke at overophede motoren. Men det lykkedes at køre igennem til første pitstop. Derefter var det "kun" at få kørt placeringen hjem. Webber kørte på en to-stops-strategi, men havde ikke de samme problemer som Heidfeld. Webber var vel egentligt lige så anonym i racet som R. Schumacher. Men godt at se at der kommet gang i Williams raceren igen. Holder det hen over de næste GP'er eller var det blot en enlig svale i den ungarske varmekedel?

Dons

Læs mere om:
  • 31/07/05 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1
  •