Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ungarns GP - Set og sket - Bunden

Formel 1 
31/07/05 

Det var ikke mange biler fra de nederste fem teams der kom i mål. BAR og Jordan fik begge biler i mål. Sauber fik en bil klassificeret, mens resten udgik.
 

Kun BAR scorede points i dag - endda med begge biler, og er nu ved at være lige i hælene på Red Bull, der uforskyldt havde en meget uheldig dag. Begge biler blev sendt ud af løbet på første omgang. Sauber kæmpede for at få Massa i mål, men måtte nøjes med en klassificering. De resterende biler udgik af forskellige årsager.

Red Bull - 24 points:
Det er muligt at vi har været lidt på nakken af Red Bulls presseafdeling pga. deres ikke særligt oplysende previews, men ret skal også være ret. Søndag eftermiddag blev teamets biler uforskyldt sendt ud af det ungarske GP allerede på første omgang. Først C. Klien der blev ramt af Jacques Villeneuves bil i første sving, og sendt i luften og efter en flot rulning landede på alle fire hjul uden for banen. Heldigvis uden personskade. Senere på omgangen kørte David Coulthard ind i resterne af Alonsos frontvinge. Andre kørere nåede med nød og næppe at undgå vingen, men desværre ikke DC. Bilen ramte vingen med højre forhjul, der blev revet af ved sammenstødet. Der var da forståeligt nok heller ingen begejstring at spore i teamet. Nu kan Red Bull se frem til at være dem der skal starte kvalifikationen ved det næste GP, og det er for så vidt dobbelt uheldigt. Det er ikke optimalt at være først i kvalifikationen, og slet ikke på en helt ny bane. Trist dag for Red Bull.

BAR - 20 points:
BAR fik begge biler i mål i pointene, hvilket er første gang i denne sæson. Samtidigt var det også første gang at Sato fik point. Måske kunne det endda være blevet endnu bedre, da det ret tidligt i løbet blev klart for teamet, at dækvalget ikke havde været helt optimalt. Der var dog en god og alm. tilfredshed i teamet med points til begge kørere. Kørerne var godt tilfredse, især Sato som klagede over problemer med varmen, men han kørte et godt og fornuftigt løb og fik sin belønning.

Sauber - 14 points:
Sauber bilerne led under et måske lidt usædvanligt problem. Overophedede tændledninger. I hvert fald er det teamet angiver som årsag til at begge biler måtte enten udgå eller køre i pit. Problemet blev klaret på Massas bil, mens JV måtte stoppe ude på banen. Bortset fra de tekniske problemer med tændingen, så var begge kørere tilfredse med bilerne som de følte var i god balance, og at man også kunne holde et fornuftigt tempo. Massa var med i den bedste halvdel indtil han fik problemet med bilen. JV kørte i knapt samme tempo, men var godt med indtil det første pitstop. Teamet vil nu kigge nærmere på dataene fra især JVs bil for at se nærmere på omstændighederne omkring tændledningerne.

Jordan - 11 points:
Denne gang var det Karthikeyan der kom først i mål af de to Jordan kørere. Monteiro fik en god start, men blev ramt af Albers, og måtte derfor i pit for at skifte et dæk, som var punkteret ved påkørslen. Det fik bragt Karthikeyan foran efter den meget tumult i starten. Begge kørte for så vidt et fornuftigt løb og fik bragt bilerne sikkert i mål, men som vanligt langt efter alle andre. Et eller andet sted så det også ud til at bilerne kørte mere roligt, og det kan vi så tilskrive Nicolas Kiesas arbejde.

Minardi - 7 points:
Robert Doornbos startede forsigtig, men begyndte så at køre stærkere og stærkere, især da han så Albers køre ind til sit første pitstop. Det bragte Doornbos forrest af de to Minardi kørere, men det holdt kun til omgang 27 hvor han stoppede ude på banen med hydraulisk fejl på bilen. Samme skæbne overgik Albers, der dog kunne køre i pit, hvor det lykkedes for mekanikerne at udbedre fejlen så meget at han kunne køre på banen igen. Det kan vise sig at være en god ide, da det har forbedret hans startposition i kvalifikationen i det næste GP. Faktisk skal han starte efter JV, men før Massa. Trods fejlen på bilerne, et fornuftigt løb for Minardi, der denne gang sluttede langt efter Jordan teamet, som man så gerne vil slå.

Dons

Læs mere om:
  • 31/07/05 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1
  •