Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ungarns GP - Optakt

Formel 1 
27/07/05 

Selvom verdensmesterskabet i Formel formentlig blev afgjort i søndags, er der intet der tyder på at Formel 1 bliver kedeligt af den grund. McLaren kan stadig nå at vinde konstruktørernes titel - og samtidig bevise at deres bil er den bedste i feltet - når den altså gennemfører.
 

Ungarns Grand Prix har aldrig været specielt populær blandt hverken kørere eller fjernseere. Da banen kom på kalenderen i 1986 blev den karikteriseret som "Monaco uden husene", altså smal og snæver og uden de store overhalingsmuligheder. Banen er kort, men med mange sving, hvilket også gør den til en bane med mange gearskift.

Langt de fleste løb på Hungaroring er da også gået i glemmebogen, men alligevel har banen da også sine historier at fortælle. Mest berømt er måske Damon Hills sensationelle løb i 1997 i en Arrows, hvor han var en enkelt omgang fra sejren, da bilen svigtede. Hill måtte nøjes med 2. pladsen og Arrows kom aldrig igen så tæt på en sejr.

For et par år siden fik langsiden en forlængelse, der har hjulpet lidt på overhalingsmulighederne. Men der er stadig reelt set kun det første sving, hvor der er gode muligheder for action.

Verdensmesterskabet i Formel 1 virker afgjort. Med 36 points forspring og syv løb tilbage skal vi over i matematikken for at finde Raikkonens VM chancer. Selv hvis finnen vinder alle de resterende løb er det kun nok hvis Alonso samtidig fejler. 35 point er nok for spanieren. Og det kan opnås ved at bliver nummer 5 i samtlige løb.

At Alonso er ved at have kontrol over VM giver tilgengæld nogle andre perspektiver i løbene. Internt i Renault kan det være en fordel for Fisichella. Han ligger i øjeblikket på en 7. plads i VM kampen, men har gode muligheder for avancere, hvis han får et par gode resultater. Af dem der ligger foran i tabellen er specielt Trulli og Barrichello formsvage.

Formsvag kan man ikke kalde Juan Pablo Montoya. 18 point i to løb og så er han pludselig igen med hvor det er lidt sjovt at lege. Den første del af sæsonen var ellers alt andet end god for columbianeren, men han er nu ved at komme efter det. At McLaren har forspildt Raikkonens VM chance, kan være til Montoyas fordel. Nu bliver det ikke aktuelt at han skal hjælpe sin teamkammerat, han kan blot køre for sig selv.

Problemet gennem han Formel 1 karriere har været hans indædte modvilje mod at lære af sine egne fejl. Men i Tyskland så vi moden og fornuftig kørsel af Montoya - og det bragte ham 2. pladsen efter sin start fra nummer 20. Så flere sejre til Montoya er i al fald ikke udelukket.

Hos Ferrari har man måske ikke længere så meget at kæmpe for, tilgengæld har man rigeligt at kæmpe med. Rubens Barrichello er en god gennemsnitskører, en af dem der er ligeså god som sin bil - hverken mere eller mindre. Sidste år, da Ferrari havde en fantastisk bil, sluttede brasilianeren på 2. pladsen i VM. I år hvor bilen hverken er overlegen eller god går det knap så godt. Specielt de sidste par løb har været dårlige for Barrichello. På Hockenheim sluttede han på en 10. plads.

Barrichellos placering er en god indikation på hvor Ferrari teamet står rent formmæssigt. Og det er ikke godt. At Michael Schumacher så i den samme bil kunne hente en 5. plads, viser klasseforskellen på teamets to kørere. Ferrari ville være ilde stedt uden deres tyske verdensmester!

Banen i Ungarn har en tendens til at levere alternative resultater. Det er her det sommetider sker at en formsvag bil kan hente en topplacering, som det for eksempel skete for Damon Hill i '97. Så derfor er Hungaroring måske i virkeligheden også Ferraris sidste chance i år for virkelig at vise noget. Kørerens talent betyder lidt mere her end på andre baner.

Toyota har heller ikke været i god form på det sidste. Det startede ellers så godt, men nu går det så skidt. Tidligere på sæsonen var de ellers ved mentalt at gøre sig klar til den første sejr, men så stoppede opturen. Og måske var det den mentale forberedelse der er problemet. Måske var de blevet så overbeviste over deres egne fortræffeligheder at de forventede at nu gik tingene af sig selv. Hvis det forholder sig sådan skal Toyota være taknemmelige for den lille nedtur - den kan føre dem på rette spor igen.

Jarno Trulli virker en anelse misfornøjet efterhånden, mens Ralf Schumacher fortsætter med det han er god til - at hente de bagerste point - og det pynter jo unægtelig i regnskabet.

For BAR er historien lige det omvendte af Toyota - det startede så skidt, men nu er det faktisk godt. De har fået styr på bilen og er ved at vende tilbaage til den form de havde sidste sæson. Jenson Button virker som en ung mand med masser af selvtillid, men sådan som den britiske presse skriver om ham, kan han vel heller ikke få meget andet. Ungarn kunne være en god mulighed for BAR for at lave et virkelig godt resultat.

I tiden omkring Monaco og Nürburgring virkede Williams som om de var på vej tilbage. Men siden er det gået den forkerte vej for teamet. I Tyskland kvalificerede de sig anstændigt, men formåede ikke at omsætte det til noget brugbart i løbet. Teamet er under pres, BMW har købt deres eget team, resultaterne udebliver. Det ligner mere og mere starten på den store deroute for sir Franks livsværk.

Sauber og Red Bull ligger begge lige omkring de sidste point. Sigende er det, at de faktisk ligger foran Barrichello. Det kunne indiktere at bilerne faktisk er bedre end Ferrari racerne. For begge hold byder Ungarn på gode muligheder og spændende perspektiver. En podieplads til Coulthard, hvis tingene flasker sig rigtigt, er ikke en umulighed.

De to sidste teams er der ikke så meget at sige om. Der er i virkeligheden mere tale om mobile chikaner end om racerbiler. Men hvis en eller anden gider spænde ben for Monteiro eller Karthikeyan, så vi kunne Kiesa i bilen, kunne der nok findes et par pæne ord om Jordan!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • 31/07/05 - Hungaroring - Formel 1 - FIA F1
  •