Kimi Raikkonen var igen uheldig. Denne gang var det i løbet at en fejl forhindrede ham i at score points. Nogle kørere er tilsyneladende ramt af en uheldsbølge og Kimi Raikkonen og Fisichella har på skift været ofre for denne bølge. I et godt GP der måske var på vej til at miste lidt af spændingen, kom Raikkonens uheld som en overraskelse. Nogle blev glade, nogle dybt skuffede. Andre forsvandt helt ud af billedet. Hvor blev Williams bilerne af, hvor blev Barrichello af? Renault - 117 points: Det blev til Renaults syvende sejr og Alonsos sjette i denne sæson. Det er både Alonso og Briatore meget glade for. Alonso kom vel egentligt temmelig nemt til sejren. Han fik en god start, og da Raikkonen måtte udgå, var det bare at køre sejren hjem. Der var for så vidt ikke nogen bagfra der for alvor kunne true Alonsos førsteplads. Eneste aspirant var Montoya, men han skulle komme fra bagerste række, og nåede ikke for alvor frem til at kunne true Alonso. Hvor Alonso bare kunne køre, måtte Fisichella hele turen igennem inden hans fem points var i hus. Han og Sato kørte sammen i sving 3 og det beskadigede bagvingen på bilen. Det gik ud over downforcen på bilen, og bl.a. med det resultat at hans bagbremser blev brugt temmelig godt. Så meget at man måtte justere bremsebalancen i forbindelse med pitstop for at få ham gennem løbet. I løbet af den sidste del af løbet, var han nået op til M. Schumacher og kunne presse tyskeren. Da der kun var få omgange tilbage, fik han meddelelse om at justere bremsebalancen tilbage igen, og så kunne han udbremse M. Schumacher og erobre dennes fjerdeplads. Briatore og Pat Symonds uddelte roser til kørerne efter løbet. Briatore især roste Fisichella for hans flotte kørsel op til fjerdepladsen. Renault øger igen forspringet til McLaren. McLaren - 95 points: Hvis ikke der er det ene galt, så er der noget andet der er galt. Det må være det man oplever hos McLaren i denne sæson. Efter at have kæmpet sig godt frem, kommer alle uheldene. Defekte motorer eller mekanik. Nedslidte dæk, afkørsler og nu en trykventil der ikke var spændt ordentligt. Det koster mange points. Kimi Raikkonen tog starten som forventet, og førte da også løbet igennem. Lige indtil før nævnte ventil tog hele løbet ud af hænderne på ham. Så var det op til Montoya at gøre arbejdet færdigt. Han havde flot kæmpet sig op fra bagerste startrække, og var eneste mand i nærheden af Alonso. Det er det her med at komme bagfra, man når ikke altid helt frem, men Montoya gjorde det flot og imponerende. Selv om resultatet søndag gik McLaren teamet imod, og der var skuffelse efter løbet, så er holdningen stadig den samme. Mindst et af mesterskaberne skal i hus, selvom man erkender at det nu er blevet sværere. Ferrari - 78 points: Ferrari har problemer. Det har været tydeligt hele sæsonen. Og problemerne er ikke overståede endnu. Det er noget at arbejde videre med. M. Schumacher tog starten og var hurtigt oppe på tredjepladsen efter at have startet femmer. Barrichello var i en lignende situation, men kun på første omgang. Efter at han måtte give plads til en konkurrent der faktisk pressede Barrichello i et mindre sammenstød med JV, var løbet lige som afgjort. Barrichello angiver selv årsagen: et forkert dækvalg. De dæk han valgte til søndagens GP passede ikke til forholdene hvilket betød at han aldrig havde det vejgreb som var nødvendigt. M. Schumacher fulgte godt med fremme i spidsen af feltet, men efterhånden begyndte Ferrarien så småt at tabe pusten, eller rettere brændstoftrykket. Det gør selv en Schumacher langsommere og det var her at Fisichella sidst i løbet kunne overhale M. Schumacher. M. Schumacher indrømmer at han også valgte forkerte dæk, dog ikke så forkert som Barrichello. Mon ikke man snart skal overveje at arbejde mere på næste års model i stedet for på F2005, som ikke har været den store succes. Toyota - 57 points: Hos Toyota oplevede man en situation som var meget lig hvad der skete hos andre teams søndag. Den ene kører klarede godt eller fremragende, mens den led en masse kvaler. Man kan så altid diskutere om R. Schumacher kører godt, efterhånden er han blev stabil, og scorer meget ofte points. Det var også tilfældet søndag på Hockenheim. Det blev til tre points efter hans næsten vanlige anonyme kørsel. Trulli derimod kører mere spændende som regel, men det tyske GP er et af de løb han nok gerne ville rykke ud af kalenderen. Efter en kollision på første omgang måtte han have et nyt fordæk på. En kamp for komme op feltet lykkedes ganske godt, men så var der noget med et blåt flag der blev overset. En straf for det. Og så kort før løbet sluttede, måtte han udgå. Væsketab fra motoren i forbindelse med en utæthed ved pneumatiske system, tvang ham ud af løbet, og så på sidste omgang. Toyota var et af de flere teams som havde blandede følelser efter GP'et. Williams - 47 points: Williams kørerne havde tilkæmpet sig nogle gode placeringer i kvalifikationen, men forhåbningerne om et godt resultat, smuldrede væk efterhånden som GP'et blev kørt. Mark Webber blev ramt allerede i første sving hvor affjedringen på højre baghjul blev beskadiget. Det kostede en tur i pit, en tur som kostede 11 omgange. Og så var det lige som det. Webber kørte dog løbet færdigt med henblik på en lidt bedre startrækkefølge når det ungarske GP køres i den kommende weekend. Nick Heidfeld var ufrivilligt centrum i række afgørelser med blå flag. Ikke at det var det gik ud over, men han var involveret i handlingerne som gav straffe til andre kørere. Man fornemmer dog at bilerne er blevet bedre end i de seneste GP'er, men der mangler stadig meget. Til forskel fra Ferrari, som heller ikke har nogen god sæson, så får Williams ikke points. Ferrari har to løb hvor der ikke er kommet points på kontoen, Williams har fire af samme slags, og det koster. Dons
Læs mere om: 24/07/05 - Hockenheim - Formel 1 - FIA F1 |