Sauber og BAR fik points i Frankrig. Nu gælder det dét engelske GP, som er en noget anden sag. BAR har hjemmebane her lige som så mange andre, mens Sauber tilsyneladende er ved at få skuden vendt den rigtige vej igen. Red Bull må til at vise noget mere hvis de forsat skal være øverst blandt de nederste fem. Både Sauber og BAR vil gerne overhale dem. Red Bull: Red Bull har noget at indhente, det er gået langsomt baglæns i de seneste GP'er. Dog var C. Klien uheldig med det mekaniske i Frankrig. Men Red Bull er kommet 25 points bagud i forhold til Williams, som er nærmeste konkurrent op ad i listen. Teamet har selvfølgelig forberedt sig på deres hjemme Grand Prix, og især må David Coulthard være på mærkerne. Det er en bane han elsker, og hans erfaring må bidrage til hurtige omgangstider - hvis bilen vil, men det kan han være med til at få den til. DC har også netop afsluttet kontraktforhandlingerne med teamet, og kan nu koncentrere sig om at få bilen til at præstere det bedst mulige. Klien har noget at gøre godt. Hans seneste præstationer har ikke ligefrem været overbevisende, men det kommer igen. Bilerne har et par enkelte ændringer i forhold til Frankrig, og kan næsten kun gøre det bedre. Teamet kender banen, kørerne kender, så det er frem i skoen og komme derud af. Sauber: Nye dele på bilen, men hvilke? Det får man ikke ud af Sauber teamet. I juni måned testede teamet på Jerez, og her blev flere nyudviklede ting testet. Flere af dem får nu plads på bilen. Banen må passe begge Sauber kørere, som regner Silverstone som én kørernes bane. Teknisk udfordrende, men også med masser af fart i flere sektioner. Lidt ligesom Suzuka og Spa banerne. Der ligger ligesom en undertone i det Sauber siger om Englands GP, at der godt kan være noget i vente i form af flere points. Dog er man lidt forbeholdne, men teamet venter at der skal flere points på kontoen. Jordan: Jordan har vist sig at være uhyggelig stabile i år. Næsten hver gang er begge kørere kommet i mål med bilerne. Desværre for Jordan giver det ikke points. Stabiliteten er der, nu mangler teamet og kørerne at få mere fart i bilerne. Spørgsmålet er om det kan findes. Her er en bane som kørerne i teamet kender. Altså ikke noget med at lære en bane at kende. Det må være en fordel i og med at de nu hurtigere kan tilkendegive hvad de ønsker ændret på bilerne, eller i det mindste fortælle hvordan den opfører sig. Som nabo til Silverstone har Jordan flere gange testet på banen, og ved hvordan bilen opfører sig. Som i Frankrig køres der med den gamle EJ15, dog skal Robert Doornbos teste bilen om fredagen - ligesom i Frankrig. Det ventes at EJ15B vil blive indsat i aktiv tjeneste på Hockenheim. Det er småt med ændringer på bilen til det engelske GP. Man arbejder nok mere i retning af et så godt setup som muligt. Minardi: Minardi teamet slås igen med holdbarheden, eller rettere gjorde i Frankrig om end at det var en ventilhætte på dækkene der afgjorde udfaldet for deres vedkommende. Bridgestone har for øvrigt undersøgt sagen, og fundet ud af, at det var Minardi mekanikerne der ikke gjorde helt hvad de skulle. Minardi har ikke dæktrykssensorer på deres biler. Derfor er det Bridgestone folk tilstede for at måle dæktrykket. Men det er Minardi mekanikerne der skal skrue ventilhætterne af og på, og de blev ikke skruet på igen. Derved sivede luften ud af dækkene. Nu skal de bevise at de har styr på tingene - endnu en gang - og få det til at fungere i England. Det er nok begrænset hvad Minardi har af nye ting til bilen, men et par enkelte ændringer er der altid plads til, om end det nok er af begrænset karakter. Et hængende spørgsmål om Minardi, er altid økonomien. Her er en af kørerne involveret i og med at det forlyder at Friesacher har mere end svært ved at få betalt sine afdrag. I kulissen står Jordan testkøreren, Robert Doornbos, øjensynligt klar med de nødvendige midler. Skal Minardi igen presse deres kørere med en konkurrent til en af pladserne i kulisserne? Det er før set i teamet. Problemet er bare om det giver den nødvendige arbejdsro internt i teamet. Skal en ny kører ind, kan det nemt skabe problemer. Ny kører, nye rutiner osv. Ikke de optimale forhold at arbejde under for teamet. Resultatet kan ofte aflæses på banen. BAR: BAR har endelig fået brugbare points på kontoen, og det kunne måske være blevet til flere, hvis ikke det var fordi, at Sato i søndags havde udråbt sig selv som rallykører. Nu må han snart lære det. Og det skal han fordi BAR har brug for alle de points som de kan skrabe sammen resten af sæsonen. Dog bliver der ikke ændret ret meget på bilerne i forhold til det franske GP. Man har nogle enkelte ændringer motormæssigt og aerodynamisk, men det er mere i forhold til den seneste test man havde på Silverstone. Tonen er dog optimistisk i teamet efter at de første points er kommet i hus. Nu ved man hvor man står efter lang tids forgæves indsats. Og selvfølgelig skal BAR have points på Silverstone. Det ligger i kortene i og med at det er hjemmebane, både for teamet og for Jenson Button. Man får dog travlt især fredag med at fange setuppet. Men det gælder alle teams. Når bilen fungerer, er Jenson Button absolut med i kampen om pointene. Dons
Læs mere om: 10/07/05 - Silverstone - Formel 1 - FIA F1 |