Det franske GP i år går ikke over i historien som det mest spændende. Franskmændene fik hvad de kom efter, især de 6000 fra Renault fabrikken. Eneste alvorlige trussel for Alonso sejren, var vel egentlig om Kimi Raikkonen efter flot kørsel kunne drille Alonso, men tættere end godt 10 - 15 sekunder kom han aldrig. M. Schumacher var med men kunne intet stille op i Renault/McLaren kampen. Renault - 89 points: For første gang siden 1983 fik franskmændene en sejr til en ren fransk bil, sådan næsten da. Køreren var fra nabolandet mod syd, Spanien. Men det glemmer man ligeså hurtigt som man gør i Italien. Alonso førte fra start til mål, mens Fisichella kørte sig i pointene for en sjælden gangs skyld. Det blev på en skuffende sjetteplads, men han havde sit at kæmpe med undervejs. Ved første pitstop var der problemer med benzinpåfyldningen, så knækkede ophænget til underdelen af bilen og til sidst stallede motoren ved det sidste pitstop. Teamet har påtaget sig skylden for alle fejlene. Det var altså ikke Fisichella der stallede motoren. Alonso var selvfølgelig glad for sejren. Fisichella var glad for at få point, men var ærgerlig over de tekniske fejl. Briatore og Pat Symonds beklagede da også overfor Fisichella de fejl man havde - ikke med vilje - påført hans bil. Det kan måske vise sig sidst på sæsonen at det var vigtige points. McLaren - 71 points: McLaren havde for så vidt strategien klar til begge kørere. Raikkonen skulle med straf, starte som nr. 13, hvilket skete med så godt som fuld tank. Målet var klar - han skulle erobre så mange pladser som muligt. Og det må man sige at han gjorde. Han kunne måske endda have været i stand til at duellere med Alonso om sejren, men trafikken var tæt de første omgange, og det forsinkede ham. Montoya havde en tilsvarende strategi og kom hurtigt frem. En andenpladsen i en del af løbet var dog det nærmeste han kom. Et defekt rør ved hydraulikken satte ham ud af spillet. Begge kørere glæder sig allerede til næste GP, som er i England. Raikkonen håber på at gentage Alonsos triumf. Montoya er overbevist om at han snart får en sejr. Ron Dennis havde faktisk ondt af Montoya, da i hvert fald en podieplacering var inden for rækkevidde, men var godt tilfreds med teamets strategi og Raikkonens andenplads. Ferrari - 69 points: Hos Ferrari var man meget ærlige efterløbet. Man erkendte at det var umuligt at vinde. Konkurrenterne kørte for stærkt. M. Schumacher mente at han måske kunne have fået andenpladsen hvis ikke det var fordi at. men var tilfreds med tredjepladsen. Barrichello kom godt fra start, men allerede efter en håndfuld omgange begyndte han at få problemer med bremserne, og det blev gradvist værre og værre. Både Jean Todt og Ross Brawn erkendte at man er nået videre, men ikke nok endnu. Men kan man nu drille de engelske teams på deres hjemmebane, vil man nu nok fryde sig noget nede i Italien. Toyota - 53 points: Toyota fik 6 points ud af anstrengelserne. Igen kom begge biler i mål og begge fik points. Toyota scorer ikke så mange points nu som tidligere i sæsonen, men der kommer hele tiden noget på kontoen. Pt. er det nok til at holde sig foran Williams teamet der er inde i en nedtursperiode. Trulli startede fra andenpladsen, men havde problemer med balancen i bilen. Den var meget urolig især i bagenden, klagede Trulli efter løbet. Det koster tid og placeringer. R. Schumacher startede igen bagerst af de to, men fik igen på meget anonym vis kørt sig frem i pointene. Også hans bil havde det med at skride lidt rigeligt, tilsyneladende havde man ikke fundet det helt rigtige setup i forhold til vejgreb. Teamchef Tomita var lidt skuffet, men også realistisk. Konkurrenterne havde fundet et bedre setup, og kunne køre væsentligt hurtigere. Tomita var dog glad for de seks points, som bragte Toyota foran Williams. Williams - 47 points: Det var ikke meget man så til Williams racerne i det franske GP. Det var mest når Heidfeld havde et af sine 6 pitstops at man så dem. Men det var ikke kørernes skyld. Der var tekniske problemer på begge biler, og værst gik det udover Heidfeld. Begge kørere fuldførte dog løbet. Webber havde problemer med varme i bilen. Så meget at udover ekstra væske, så bad om at der blev hældt vand på sædet. Efter løbet blev han behandlet for et brandsår på hoften. Heidfeld troede først at det var affjedringen på bilen det var galt med, da han fik problemer, men på telemetrien kunne man i pittet se, at det var differentialet der gav problemer. Man prøvede løbende at rette fejlen, men da bilen kørte prøvede man at få det bedste ud af det. Men anstrengelserne gav ikke point til nogen af kørerne. Nu skal man analysere fejlene og få dem rettet. På Silverstone kører begge biler med ny motorer. Dons
Læs mere om: 03/07/05 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1 |