Men som det ser ud i øjeblikket stiller der tyve biler til start på søndag. Heldigvis! Formel 1 er både en sport og en underholdningsindustri og kan i længden ikke leve med løb som det i Indianapolis. Hvis tåbelighederne trækker ud ender det med at fansene holder op med at skændes om hvem skurken er og begynder at interessere sig for noget andet.
På Magny Cours skal der være væddeløb! Ovenikøbet et rigtigt et. Som vi på motorsporten.dk tidligere har skrevet om, skal der være sæbekassebil-væddeløb. Et muntert indslag som Formel 1 pt. trænger mere til end nogensinde.
Der skal også køres løb med de dersens knapt så økologiske racere, som kan køre meget stærkt. Hvor meget de sidste 10 dages intense kaos har påvirket de deltagende teams er svært at gætte på. Usikkerheden om hvorvidt der blev et løb på søndag eller ej har naturligvis smittet af på begejstringen hos mekanikerne der har stået og samlet bilerne. Humøret har nok ikke været helt så højt som sædvanligt.
Men Formel 1 er toppen indenfor motorsport og selv den mest undseelige mekaniker hos Minardi lader ikke den slags gå ud over grundigheden i sit arbejde. Så i det store hele får det nok ikke den store betydning.
Og dog! Eftersom motorerne på bilerne skal holde to løb, har de fleste fået skiftet motor efter det 8. løb - Canada. Det vil sige at mange Michelin kørere sidder med en motor, der ikke har kørt mange kilometre. Det kan give dem en fordel overfor Ferrari. Omvendt er Ferrari ikke ligefrem kendte for deres upålidelige motorer.
Derudover vil alle Michelin holdene gerne vise at de stadig er de bedste, og at Ferrari kun vandt på grund af manglende konkurrence. Samtidig vil Ferrari gerne vise at de faktisk igen er med i front og parate til at kæmpe resten af sæsonen.
Renault er på hjemmebane og forventes af publikum at klare sig godt. Franskmændende har ikke haft meget at juble over i Formel 1 siden Alain Prost gik på pension i 1993. Nu har de i det mindste et fransk hold der ligger lunt i VM svinget.
Som Formel 1 har formet sig gennem 2005 er det svært at komme med et bud på hvem der ligger i den bedre ende. Mange af bilerne er ganske konkurrencedygtige. Kun Jordan og Minardi kan man afskrive helt på forhånd. Alle de andre teams kan på en god dag kæmpe med om pointene. Formel 1 er på den måde blevet meget mere spændende end det har været i mange, mange år.
I front ligger Renault og McLaren og det er svært at forestille sig at det skulle have ændret sig drastisk. Mit gæt er de to teams i Frankrig får selskab af Ferrari.
Hvordan det hele vil forløbe kommer til at afhænge af taktikken. Der er ikke meget plads til direkte konfrontationer på Magny Cours. Dette kunne blive et trumfkort for Ferrari og Ross Brawn, der tidligere har været taktikkens ubestridte mester.
Toyota, Williams og BAR vil alle også gerne blande sig i topstriden, og alle virker til at have potentiale til at gøre det - lejlighedsvist. Men Magny Cours er ikke den rigtige bane for teams der er lidt mere afhængige af held.
Men vigtigst af alt er det, at der på søndag kommer tyve biler til start og Formel 1 kan begynde at koncentrere sig om det væsentlige - at køre! Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 03/07/05 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1 |