Takket være manglende kørsel fra Michelin teamene, har Jordan og Minardi fået points. Jordan har altid kunnet skrabe heldige points sammen, mens det har knebet for Minardi som i mange sæsoner kun har ingen eller kun ganske få points. Det er ændret efter den besynderlige "testkørsel" i USA. Det er hverken Jordan eller Minardis egen fortjeneste, men det er resultatet af de andre teams handlinger. Og takket være den holdning har BAR stadig ingen points i denne sæson. Red Bull: Red Bull har et enestående preview i forbindelse med det franske GP. Ikke ét ord om dem selv. Tværtimod har pressesekretæren mere travlt med at nedgøre franskmændene. Måske det hænger sammen med at Red Bull tidligere har fået forbud mod at have tyren i deres logo med på bilerne. Red Bull har i hvert fald skabt en negativ stemning overfor franskmændene. David Coulthard var ked af at man valgte ikke at køre i USA, men fulgte sin arbejdsgivers anvisning. Red Bull har testet i tre dage på Jerez i sidste uge. Alle teamets fire kørere har været involveret i det arbejde. Med undtagelse af førstedagen, var tiderne 2 sekunder eller mere, langsommere end de hurtigste af konkurrenternes tider i de tre dage. Der er ingen tvivl om at man har arbejdet meget med udvikling. Red Bull er ved at blive kørt agterud af de store teams, men formår alligevel at skrabe lidt points til sig. Spørgsmålet er nu, om Red Bull har kapacitet til at blive ved med at finde vigtig tid, så de forsat kan hænge på. Den sidste halvdel af sæsonen vil give svaret, startende på søndag. Sauber: Sauber har ligesom de fleste andre testet på Jerez. JV i to dage og Felipe Massa en dag. Begge fik kørt masser af kilometer. Der blev bl.a. arbejdet meget med balancen i bilen. Under testen fandt man bl.a. ud af at bagdækkene blev slidt temmelig meget under forhold der ligner forholdene på Magny-Cours. Det sammen med andre ting der også blev rettet, gjorde at man faktisk fik et godt resultat og nogle tilfredsstillende tider ud af testen. Sauber er siden sidst blev opkøbt af BMW. En handel som JV i særdeleshed har udtrykt stor tilfredshed med. Fedter han allerede for noget med en ny kontrakt? Derfor er der en ret optimistisk stemning i teamet i øjeblikket. Ikke alene pga. handlen, men fordi man i den senere tid har sporet fremgang i præstationerne. Jordan: Jordan har i den senere tid arbejdet meget på en b version af EJ15 modellen. Den bliv i sidste uge testet på Circuit de Catalunya, men der mangler noget endnu, inden man vil anvende den nye model. Men man forventer dog at den snart bliver klar til at blive sat ind i race. Kørerne er taknemmelige for at man nu kommer til en bane igen som de kender. Det har ikke været helt morsomt at skal lære en ny bane at kende. Men den her kender de alle. Især Karthikeyan er glad for banen, den passer ifølge hans eget udsagn rigtig godt til hans kørestil. Monteiro kender også banen, men hans kendskab er af lidt ældre dato, men han vil sikkert hurtigt finde sig til rette på banen. Til det franske GP har den nuværende bil fået lidt aerodynamisk opdatering. Men meget fokus er selvfølgelig på at få den nye gjort klar, helst til det engelske GP. Om dét nås, kan kun tiden vise.
Minardi: Minardi tester ikke så meget grundet pengemangel, men fik i det amerikanske GP testet begge biler næsten gratis på den fulde løbsdistance. Det må ingeniører og teknikere kunne bruge til noget i kommende løb. Den nye 2005 model er ikke gennemtestet, men i USA fik teamet en enestående chance for at få data til den videreudvikling. De første resultater i deres arbejde kommer i løbet af den kommende weekend på Magny-Cours, hvor Friesacher og Albers igen skal prøve at styre Minardi racerne gennem løbet på bedste vis. Bilerne mangler balance og grip, men mon ikke at "løbet" på Indianapolis har lært dem et eller andet. De skulle jo ikke samme omfang som vanligt hele tiden holde øje med blå flag. Måske Minardi gør det bedre nu og i de næste GP'er. BAR: Sidste års store positive overraskelse, BAR, er i år årets store negative element. Ingen points endnu, til dels selvforskyldt. I Canada lå man til points ligesom Jenson Button havde sikret sig pole. Nu gælder det Frankrigs GP. Der er fremgang igen i teamet, og det håber man på at få udbytte af i Frankrig. Jenson Button er meget begejstret for banen, hvorimod Sato er mere forbeholden. Sidste uges tests på Jerez viste yderligere fremgang, så det er med en god del optimisme at teamet drager af til Frankrig. Kørerne får nye motorer denne gang, og Hondas chefingeniør har da også gode forhåbninger om et godt resultat, ligesom teamchef Gil de Ferran har det. En væsentligt forbedret aerodynamik skal give et bedre resultat for teamet.
Dons
Læs mere om: 03/07/05 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1 |