Frankrigs GP - Dæk preview |
Formel 1 30/06/05
|
|
Efter den til dels Michelin skabte farce i USA, går livet forhåbentligt videre, især nu da Michelin er på hjemmebane. |
|
Der er sagt og skrevet uendeligt meget, også for meget, om det amerikanske GP. 6 biler fik points for at køre en virkelig organiseret test. Det var i hvert fald resultatet af at Michelin ikke kunne levere varen, og med det resultat, at deres teams valgte ikke at køre. Og vel egentligt ganske forståeligt. Kan Michelin ikke garantere for sikkerheden med deres dæk, så må der tages en beslutning. Om det så var den rigtige er man ude i den store verden ikke færdig med at diskutere endnu. Resultatet er i hvert fald at man har en næsten never ending story kørende. Nu gælder det dét næste Grand Prix, nemlig det franske på Magny-Cours. En bane som næsten ingen venstresving har, og som derfor påvirker dækkene meget forskelligt. Desuden har den dén egenskab eller ulempe at grippet ændrer sig rigtig meget i takt med temperaturændringer. Michelin: Selvom det er en hjemmebanen for Michelin - fabrikken ligger kun 160 km fra banen - så er det en bane som Michelin ikke har det store kendskab til, i og med at der næsten ikke testes her. Kigger man lidt i statistikken har Michelin heller ikke haft den store succes her. Det ser dog anderledes ud i år, hvor Bridgestone teamene først nu er begyndt at markere sig for alvor, men er det nok? Magny-Cours kan være hård ved dækkene, sliddet er ret stort. Michelin overvejer et dæk i den lidt hårdere ende af skalaen pga. bl.a. svingene Estoril og Adelaide. Havde de nu ikke været så skarpe, havde valget været lidt lettere idet man så kunne køre på en blødere compound. Michelin råder derfor bl.a. deres teams til at få styr på den aerodynamiske balance for ikke at få et unødvendigt stort dækslid. Derudover holder man kortene tæt til kroppen i spørgsmålet om hvilke compounds man vil anbefale teamene. Dette dækfirma har været genstand for megen debat (Foto: Michelin)
Bridgestone: Bridgestone fik total succes i USA, men det var nu ikke deres egen skyld, hvad de også godt er klar over. Derfor håber Bridgestone at det bliver normale forhold i Frankrig når det franske GP afvikles. Bridgestone har sammen med Ferrari primært og Jordan testet på Circuit de Catalunya i sidste uge. Bridgestone holder ligesom Michelin kortene tæt ind til kroppen. Eneste oplysning om dette fra Bridgestone er, at man har testet nye compounds på Circuit de Catalunya i sidste uge. Men mon ikke at det umiddelbart bliver noget med en medium og en lidt blødere compound at Bridgestone vil give som valgmulighed? Dons
Læs mere om: 03/07/05 - Magny-Cours - Formel 1 - FIA F1 |
|
| |