Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

American Le Mans Series

Tom Kristensen besvarer læsernes spørgsmål.

ALMS 
24/01/01 

American Le Mans SeriesOgså Tom Kristensen indvilligede i at besvare læser spørgsmål i forbindelse med lancereingen af Motorsporten.DK, og her kommer hans svar på disse spørgsmål.
 

SP. Vil du bruge tiden i USA med Audi til at komme i Champ Car, eller satser du på, at Audi starter op i Formel 1?
Og hvad med Indy 500, når nu du er i USA?
SV. Det kunne da være flot at føje den titel til Le Mans og Sebring.
Jeg satser først og fremmest på at forsvare Le Mans-sejren - og Audis American Le Mans Titel i 2001.
Jeg føler, jeg sidder i et af de bedste team og en af de bedste biler uden for F1 hos Audi Sport Team Joest, men hvis der åbner sig nogle døre mod de løb og serier, du nævner, vil det kun kunne lade sig gøre, hvis Audi giver mig lov.
SP. Hvad er den vildeste racerbil, du har kørt i, og hvorfor var den det?
SV. Jeg har kørt en Toyota TSO10 Gr. C-bil, som jeg blev nummer 2 i på Mine-banen i Japan sammen med Jacques Villeneuve og Eddie Irvine.
Bilen havde vanvittigt downforce, traction control, samme slicks som dem på vores Le Mans-racere i dag og en V10-sugemotor med næsten 800 hk...
Jacques og jeg kom direkte fra F3 - det var nyt for os, og det rykkede!
Senere på året testede jeg bilen på Fuji-banen og kom op på 367 km/t!
Senere har jeg haft fornøjelsen af at prøve; Reynard/Mercedes Champ Car, Minardi -, Tyrrell -, Williams - og Jaguar Formel 1-biler, BMW V12 LMR - og Audi R8-Le Mans biler, så det er svært at vælge.
SP. Skal du også teste Formel 1 i 2001?
SV. Nej, mit Michelin F1-samarbejde gjaldt kun for år 2000.
Nu tester de respektive team og grandprix-kørere selv videre mod debuten. Min sidste officielle pligt er den 5. februar i Paris, hvor Michelin officielt præsenterer deres F1-program!
SP. Kommer du til at køre nogle løb i Danmark i 2001?
SV. Der er intet planlagt - og der er vist ikke Copenhagen Classic Car Cup i år. Så NSU'en får lov at vente på at blive luftet!
SP. Du har nu efterhånden kørt en del forskellige klasser, hvad foretrækker du?
SV. Sportsvogne! Det er ren, rå race, som du også kan nyde. Superbiler, minimal politik, og løbene varer længe, men kræver utroligt meget koncentration med 6 eller 8 overlapninger pr. omgang!
SP. Hvordan har du det med at skulle køre i USA?
SV. Jeg glæder mig vildt. Jeg har jo kun kørt et gokart-løb i Las Vegas i 1986 - og naturligvis løbene på Sebring i 99 & 00 og en visit til Road Atlanta - men det var nok til at se og føle den afslappede professionalisme, der begejstrer den amerikanske racer-scene.
SP. Hvad var bedst , at vinde Le Mans første eller anden gang?
SV. Hver gang!
Nej, det var helt fantastisk første gang. Jeg skulle have været på cykeltur i Luxembourg, men i stedet kontaktede Joest Racing mig 10 dage før Le Mans i 1997 til at være partner med Alboreto og Johansson.
Jeg debuterede, vandt og satte ny banerekord. H.C. Andersen må have frydet sig i sin himmel!
SP. Er du ked af at stoppe med at køre i BTCC, eller bliver det sjovere at køre mod Jan i ALMS?
SV. Jeg glæder mig da til at komme ud og udforske nye baner, nye lande og lufthavne (ha).
Det bliver naturligvis sværere at vinde for os med Magnussen i fabriks-Panoz'en, men for danske fans er det jo kanon med to danskere i ALMS.
BTCC skifter reglement totalt, så jeg har længe vidst, at hverken Honda eller jeg var med i 2001. Jeg lærte en masse nye baner at kende i motorsportens hjemland i fjor, men nu er en epoke på 11 år slut - og jeg er glad for, at jeg fik de to sidste sejre i BTCC for Super Touring-biler.
SP. Er Audi favoritter igen i år til at vinde i Le Mans?
SV. Sandsynligvis, da Audi stiller op for at forsvare sejren i fjor, men før Sebring 12 timer (USA) eller Pre-kvalifikationen til maj på Le Mans er det svært at måle styrkeforholdet.
SP. Hvilken af sejrene har været den største?
SV. Le Mans-sejrene.
Men skal jeg nævne de sejre, som har været nødvendige for mit videre karriereforløb, må jeg nævne NM i Gokart 1986, Tysk F3 1991 og Le Mans 1997.
SP. Hvilke kørere ville du helst have i dit team til Le Mans-løbet?
SV. Vi - Biela, Pirro og jeg - skal forsvare vores Le Mans sejr sammen til juni, og vi fungerer pefekt sammen. I ALMS skal jeg sandsynligvis køre med Rinaldo Capello, og det er også perfekt. Han er en afslappet, men knaldhurtig italiener, der samtidig er er en rigtig god holdspiller.
SP. Forsøger Michelin at dæmpe forventningerne til deres entre i Formel 1 ved at sige, at de ikke kan vinde før 2003, når du mener, at de allerede kan vinde i 2001?
SV. Naturligvis dæmper Michelin forventningerne.
De leverer ikke dæk til de seneste års topteam, Mc Laren og Ferrari, og sammenholdt med, at Michelin ikke fik lov af FIA til at teste på andre Grand Prix-baner end Barcelona og Silverstone, er det klart, at starten bliver svær!
Jeg tror, at de alligevel kommer øverst på skamlen i løb allerede i år (jeg har jo også selv været med til at udvikle dem!).
Bridgestones karakter er meget aggressiv, modsat Michelins konservative indstilling til dækudvikling...
Altså Bridgestone på pole i Australien, mens Michelin bliver stærkere, både i løbene og hen over sæsonen!

Tom Kristensen tester i øjeblikket for Audi på Valencia banen.

Motorsporten.DK takker hermed Tom Kristensen fordi han ville besvare læsernes spørgsmål.


Hr. Nielsen

Læs mere om:
  • Tom Kristensen
  •