Som sæsonen er skredet frem, er der efterhånden ikke nogen tvivl om hvem der de store teams i år. Renault og McLaren har vundet alle sæsonens løb og var i Canada også i en klasse for sig selv - indtil Renault altså måtte udgå. Andre teams har lejlighedsvis blandet sig i toppen - Ferrari, Williams og Toyota udgør en kompetent undergruppe til de to førende teams. Derudover har BAR også nu og da vist gode takter. Men med absolut ingen point er deres rolle i VM sammenhæng for længst udspillet.
Værd at bemærke i Canada var at både Fisichella og Montoya var med helt fremme. Ellers er det mest de herrer holdkammerater der har gjort sig bemærket i kampen om sejre. Men hvis den tendes fortsætter, med at vi de to mærker på de fire forreste pladser, så kan kampen mellem de to teams blive meget intens, mens resten for alvor vil blive hægtet af.
Juan Pablo Montoya kørte sit bedste løb for McLaren i Canada. Diskvalifikationen er der ikke noget uretfærdigt i - alligevel var det ærgeligt for columbianeren der endnu har sæsonens første podieplacering til gode. Fisichella fik endnu engang en teknisk defekt i Canada og virkede umiddelbart lidt sur. Man kan ikke helt bebrejde ham - her sidder han i en af feltets to bedste biler og så har han så få resultater at vise frem. Hvis han ikke havde været sur kunne man have stillet spørgsmål ved hans vindermentalitet.
Raikkonen vandt i Canada, på trods af nogle problemer med bilen. Dermed hentede ti point ind på Fernando Alonso, der måtte udgå efter en kørerfejl. Både Raikkonen og Alonso er unge kørere, og den manglende erfaring vil nu og da give sig udslag i forskellige fejl. Alonsos i Canada var en af dem.
Som VM har formet sig tyder det på at det bliver et spændende opgør mellem netop de to unge kørere. Og med en så lang sæson kan meget ske endnu, selvom Alonso har 22 points forspring. I USA vil vi sandsynligvis igen fokusere på kampen mellem de to.
Men der er andre der trænger sig på. Ferrari havde i Canada deres bedste dag i 2005. To biler på podiet. Men det betyder ikke nødvendigvis at Ferrari nu igen er parate til at kæmpe med om førstepladserne. Se bare Williams. I Monaco havde de to biler på podiet - i Canada præsterede de ingenting. På den anden side kan man heller ikke på forhånd afskrive det team der har domineret Formel 1 siden 2000, bare fordi de har haft en halvsløj sæson indtil nu.
Williams og Toyota har også begge været med fremme og snuse til topkampen, ingen af dem har dog formået at bide sig helt fast. Jarno Trulli ligger godt i VM kampen - og var uheldig med ikke at komme på podiet i Canada. Engang havde han ry for at være god i kvalifikationen, men mindre imponerende i løbene. Efterhånden har han fået rettet lidt op på det ry. Han er stadig en af de bedste målt over en omgang, men efterhånden har han både hurtighed og ikke mindst stabilitet i løbene. Og samtidig har han været ganske overlegen i den interne kamp i Toyota, hvor Ralf Schumacher nok har hentet point tit, men aldrig imponeret på samme måde som sin italienske holdkammerat.
Så er der BAR. I Canada holdt Jenson Button på pole og som løbet skred frem så det ganske fornuftigt ud for den engelske kører. Altså lige indtil han lavede en fejl og havnede i betonmuren. Samtidig var også Sato udgået - og BAR måtte derfor endnu engang forlade et løb uden point.
Det skal der rettes op på meget snart, hvis ikke BAR skal ende med at være en joke i år. Derfor skal der helst point ind på kontoen i USA. Men BAR ligger og konkurrere med en flok biler, hvor det er dagsformen der tæller. Og spørgsmålet er om BAR er konstante nok til at være med fremme igen på søndag.
For Williams er situationen en anden. Efter Canadas Grand Prix skal der helst lidt mere skub i tingene igen. Det var ikke noget godt løb for teamet og efter to løb i træk med podieplaceringer, må det have været lidt en kold afvaskning at få. Men kørerne, Heidfeld og Webber, skal nok forsøge alt hvad de kan. Og selvom de har gjort det fornuftigt i en bil ingen havde store forventninger til, kan man med rette begynde at stille spørgsmålet om hvorvidt de to er gode nok til at hæve Williams op på næste niveau?
Red Bull og Sauber havde gode dage i Canada. For Red Bull betød de to biler i pointene - og det er nok også deres mål i USA - få point hvis muligheden byder sig. For Sauber var der to ting at glæde sig over. Dels var der Villeneuves fine kvalifikation og dels var der Massa 4. plads i løbet. Nu skal den glæde bare omsættes i endnu flere positive oplevelser.
Men når alt kommer til alt og løbet på søndag starter, jamen så vil de flestes øjne være rettet mod Raikkonen og Alonso. En klassisk VM duel virker som om den er under opsejling. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 19/06/05 - Indianapolis Motor Speedway - Formel 1 - FIA F1 |