Før starten så det ellers lovende ud for Alonso. Med 3. pladsen i kvalifkationen og fire pladsers forspring ned til Kimi Raikkonen, virkede det som om han bare skulle sørge for at holde bilen på banen og finnen bag sig, og så ville hans forspring blive øget.
Da så både han, og i særdelshed teamkammerat Fisichella, overrumplede Jenson Button og Michael Schumacher i starten, så det hele næsten afgjort ud. Schumacher fik en elendig start, og også de to McLaren racere, med Montoya forrest, kom forbi Ferrari raceren.
Både Jenson Button og Michael Schumacher skulle tidligt i pit. Begge kørere var på en trestops strategi, hvilket giver en del af forklaringen på deres pludselige succes i kvalifikationen. Mere overraskende var det så måske at de begge ikke formåede at omsætte det til noget i løbets tidlige stadier.
Buttons pitstop betød at McLaren racerne nu var lige efter Renault bilerne. Her var det stadig Fisichella der var i front, mens Alonso lå og kiggede nervøst i spejlene. Efter første runde pitstop var stillingen status quo. Alonso var umiddelbart et stykke efter Fisichella, men halede hurtigt ind på sin kollega.
At kom ubesværet forbi var ikke den store overraskelse. Mere overraskende var det da Montoya kort efter kom ligeså ubesværet forbi. Forklaringen kom dog i slutningen af omgangen hvor Fisichella kørte i pit. Hydrauliske problemer lød forklaringen. Og endnu engang virkede det som om Fisichella havde monopol på tekniske defekter hos Renault.
Nu var løbet så en kamp mellem Alonso, Montoya og Raikkonen. Men hurtigt faldt en af dem fra. Alonso kom for tæt på muren og fik ødelagt sit bagdæk. Forsigtigt listede han tilbage til pitten, men der måtte de opgive at få bilen ud igen. Montoya var nu alene i spidsen, med Raikkonen seks sekunder bagude.
Længere tilbage lå de to trestops folk, Button foran Schumacher og kæmpede deres duel. Den sluttede da Button lavede en fejl i den sidste chikane, ramte kerben og blev sendt sidelæns ind i betonmuren. Exit Button og en plads op til Schumacher.
Men tyskeren var for langt bagefter de førende til at han kunne komme til at spille en rolle i kampen om sejren. Tilsyneladende. For Buttons vrag holdt parkeret ved opløbsstrækningen og at fjerne en bil derfra er en lidt besværlig sag. Der er ikke nogen kran - derfor skal der en kranvogn på banen. Og derfor kom der en periode med safetycar.
Det tillod Michael Schumacher at komme tæt på de to førende. Tyskeren brugte, ligesom resten af feltet, safetycar perioden til at få overstået sit sidste pitstop. Raikkonen var den første af McLaren bilerne inde, så Montoya måtte vente en hel omgang. Da han endelig kom i pit var teamet så hurtige, at de kunne nå at sende ham afsted, så han kun tabte førstepladsen.
Problemet for Montoya var, at overså et rødt lys da han kørte ud på banen. Og ligesom i den almindelige trafik må man ikke kører når der lyser rødt. Andre forseelser i Formel 1 bliver straffet med en tur gennem pitten. Men at overse et rød lys er en lidt mere alvorlig sag. Juan Pablo Montoya måtte derfor se en sikker 2. plads blive forvandlet til en diskvalifiktation.
Samtidig havde Schumacher fået halet ind på Kimi Raikkonen, der dog svarede igen. Og gennem de sidste omgange var afstanden mellem dem mere eller mindre konstant. Først på de to sidste omgange fik Schumacher lukket hullet yderligere, men et decideret angrebsforsøg var der ikke tale om.
Jarno Trulli havde nok kørt et anonymt løb, men undervejs var han smuttet op på 3. pladsen. Men få omgange før mål mistede han denne placering, da han bremser gik op i sort røg. Det betød at Rubens Barrichello kunne gøre en god Ferrari dag bedre, da han overtog 3. pladsen. Barrichello var startet fra pitten, efter sit uheld i kvalifikationen, og havde uden de store armbevægelser fået kørt sig godt op i feltet.
På 4. pladsen kom Felipe Massa, der hele løbet igennem nød godt af den gode start han lavede. Mod slutningen var han dog hårdt presset af Mark Webber, der i virkeligheden ikke havde noget godt løb, og må føle sig heldig med at være blevet nr. 5.
Ralf Schumacher sørgede for at Toyota fik point, uden at han gjorde noget videre positivt væsen af sig. De to Red Bull biler, med Coulthard og Klien, kom også begge i pointene og fortsatte dermed den gode stime som Red Bull har været i denne sæson.
De sidste to løbs store overraskelse - Nick Heidfeld - udgik med motorproblemer, mens Jacques Villeneuve fik sit løb ødelagt allerede i starten. Hvad der præcist skete står endnu lidt hen i det uvisse, men han måtte i pit på anden omgang for at skiften næsen.
Kun 11 kørere gennemførte løbet, hvilket er lidt et særsyn i dagens Formel 1. Men igen var det et spændende løb - for dramatikkens skyld kunne Schumacher og Raikkonen godt have været tættere på hinanden mod slutningen, men det var tydeligt at point var mere vigtig for verdensmesteren end sejren.
Om kun en uge går det løs igen - denne gang på Indianapolis i USA. Og hvis standarden holder, så skal det nok blive spændende... Martin Møller-Thomsen
Se også: Resultatet Stillingen i FIA Formel 1 mesterskabet 2005 Læs mere om: 12/06/05 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1 |