Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans

Le Mans GT2 preview

Le Mans 
12/06/05 

Le MansÅrets GT2 felt kan mønstre 14 biler, og heraf er 8 af bilerne Porscher. Her ud over er der 2 Panoz Elan, en Spyker C8 Spyder GT og en TVR Tuscan T400R, og der er ikke nogen tvivl i mit sind om at det igen er Porsche der er favivorit til titlen, men...
 

Der er jo altid et men, og det går i dette tilfælde ud på at den næst hurtigste bil i GT2 klassen under testdagen var en Panoz Elan, kørt af Auberlen, Liddell og Maxwell. Hurtigste bil under testdagen var en Porsche 911 GT3 RSR fra teamet White Lightning Racing, kørt af Petersen, Long og Bernhard. Forskellen på de to var kun lidt over en tiendedel sekund.

Bilerne på de næste pladser kom også fra Porsche, men 5 hurtigste bil under testdagen kom fra Scuderia Ecosse og det var Ferrari 360 Modena, men allerede her begyndte det at knibe med hastigheden, for her blev der kørt 4:10.180, målt op imod den hurtigste tid i klassen som var 4:04.915.

Klassens mest spændende bil, altså set fra et visuelt synspunkt er Spyker C8 Spyder GT, indsat Spyker Squadron. Bilen er jo bygget ud fra gade bilen der hedder Spyker C8. Spyker C8 Spyder GT køres af Tom Coronel, Donny Crevels og Peter van Merksteijn, og det spesielle ved denne her bil er ikke hastigheden for den kørte 4:13.263 under testsdagen, så den er placeret sådan ca. midt i feltet, næ det specielle ved denne GT2 racbil er at den er uden tag, altså sidder chaufføren under åben himmel, hvilet ifølge min hukommelse ikke er set før i en GT2 racerbil.

I den tunge ende af GT2 feletet finder vi Sebah Automotive og deres flotte Porsche 996 GT3 RSR. Bilen køres af Danske Lars Erik Nielsen, Thorkild Thyrring og så EHRET. Bilen kørte under testdagen 4:16.032, hvilket placerede dem i den langsomste tredjedel af GT2 klassen.

Umiddelbart bag Sebah Automotive ligger Cirtek Motorsport og deres spændende Ferrari 360 Modena, kørt af Macari, Ericsson og Wilson.

Den ultimativt langsomste bil på banen under testdagen kommer fra RaceSport Peninsula TVR og det er en TVR Tuscan T400R. Bilen køres af et rent Britisk team som består af Hartshorne, Stanton og Johnson. Bilen kørte tiden 4:25.304 under testdagen og det var 52.836 langsommere hurtigere ende den hurtigste.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om TVR Tuscan T400R og teamet omkring denne bil. En står for mig lysende klart og det er at når bil en er så langsom burde den af mange grunde ikke køre Le Mans, på den anden side ville jeg næsten ikke være den foruden, og det skyldes udelukkende den stemning den bil bringer til Le Mans. Englænderne går amok(på den gode måde) når en engelsk bil entrere La sarthe, og på den baggrund høre den til i løbet, men set fra et sportsligt synspunkt burde den selvfølgeligt ikke deltage.

Jeg vurdere at TVR Tuscan T400R er overhalet med den første omgang inden for de første 5 omgange, og så kan du jo selv vurdere om du synes at den er god nok til at deltage i Le Mans.

Når alle disse ord så er skrevet, så kan man jo kigge rundt og begynde på vurderingen om hvor mange teams der har sandbagget under testdagen. Jeg vurdere dog stadig at White Lightning Racing og deres Porsche 911 GT3 RSR er favoritter til at vinde GT2 klassen, med Alex Job Racing som runners up. Panoz Motor Sports og deres er klart dark horse i klassen med deres Panoz Elan, og set fra et sportsligt synspunkt håber jeg at Panoz Elan raceren vil presse Porsche mere end andre biler tidligere har gjort, så vi kan få noget godt og seværdigt racerløb også i den lille klassen.

Kigger vi på klassen Danske islæt fra Sebah Automotive og deres flotte Porsche 996 GT3 RSR, der blandt andet køres af Lars Erik Nielsen og Thorkild Thyrring, så vurdere jeg at de ikke kommer til at spille en rolle omkring en podieplads i klassen, men samtidig vurdere jeg at kan de holde bilen fri af diverse autoværn og andet så kan de helt sikker t gennem føre løbet og det er jo sen præstation i klassen.

Men alt det her er jo de rene gæt fra min side, og vi kender jo ikke resultatet før næste søndag.


Læs mere om:
  • 19/06/05 - Le Mans - Le Mans
  •