Dette udløste en nærmest domino-agtig effekt i hele pitten, for så snart banen blev givet fri spurtede alle kørerne ind på asfalten for at sætte en tid, mens banen endnu var tør.
Én kører blev dog holdende i pitten. Det var Jan Magnussen, England, der valgte at skifte fra tørvejrsdæk til regnvejrsdæk, inden han kørte på banen, og det gav pote. Køreren fra Team Den Blå Avis satte en tid, som ingen af konkurrenterne kom i nærheden af, selv om de efterfølgende også skiftede til regnvejrsdæk.
"Når det nu var regnvejr, så kunne man lige så godt køre på regndæk," sagde Jan Magnussen bagefter. "Det regnede for meget. Jeg kunne mærke fra tidligere tests, at der ikke skal så meget til, for at det bliver meget glat, og jeg ikke, at vi havde noget at tabe. Vi kunne gøre det samme som alle
Efter et kvarters kørsel blev regnen imidlertid så kraftig, at løbsledelelsen og dommeren valgte at stoppe tidtagningen, der på dette tidspunkt havde resulteret i flere overraskelser. Én af de store var den tidligere rallykører, Jørgen Weinreich, Hammel, der var blevet noteret for femtebedste tid i sin Toyota Corolla T-Sport fra Team Zulu Racing.
"Jeg kørte på nogle dæk, som Henrik (Lundgaard, red.) forærede mig sidste år, fordi de skulle smides ud," fortalte den lille østjyde. "Det er de eneste fire regnvejrsdæk, vi har. Jeg har ikke engang nogle i reserve. Hvis der ikke havde været trafik, og jeg kunne have fået lov til at køre alene på banen, så havde jeg kørt et helt sekund hurtigere. Bilen kører så godt i regnvejr, og det bevirker så, at den ikke kører så godt i tørvejr."
En af de kørere, som trak sorteper, var den forsvarende mester, Casper Elgaard, Århus. Køreren fra Team Essex Invest blev blot noteret for trettendebedste tid og kvalificerede han sig ikke til søndagens Super Pole. Dermed sluttede også en imponerende rekordrække, idet den unge århusianer er den eneste kører, som i hele DTCs historie har deltaget i samtlige Super Pole-konkurrencer.
"Jeg havde da håbet på, at jeg kunne have beholdt den rekord for altid. Men jeg var også godt klar over, at det skulle ske på et tidspunkt, men at det skulle ske på sådan en måde, er selvfølgelig irriterende," sagde Casper Elgaard, der alligevel kunne smile i regnen.
"Jeg havde kun fået to omgange. Vi havde et problem med min forrude. Den var åbenbart ikke tæt, så vandet løb ned ad den, og den dukkede til, så jeg ikke kunne se noget. Jeg prøvede, men min omgang var ikke hurtig nok, og til sidst kunne jeg næsten ingenting se, og det var så slemt, at jeg var helt i tvivl om, hvor jeg skulle køre i pit."
Efter at deltagerne i Danish Touringcar Championship havde ventet i pitten ved en lukket bane i et kvarter, blev bilerne sendt tilbage til depotet. Fra løbsledelsens side forventer man at kunne gennemføre de resterende ti minutters tidtagning klokken 16.35, men klokken 16.15 regnede det stadigt kraftigt over FDM Jyllandsringen. Læs mere om: 12/06/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |