Mens sidste års mester, Casper Elgaard, Århus, sammen med sin teamchef John Nielsen, England, har fået et komfortabelt forspring i toppen af tabellen, så er der en række af feltets stærke kort, som halter bagefter.
En af dem er Jason Watt, Herlev. Op til denne sæson skiftede han fra sin trofaste Peugeot til den Volvo S60, som sidste sæson var med fremme i forreste del af feltet. Men i år har kombinationen af den talentfulde kører og den fabriksbyggede racervogn endnu de helt store resultater til gode.
"Jeg kan ikke klandre nogen for, at det er gået, som det er gået. Jeg er kommet til et team, hvor folk brænder for det, og de har gjort det bedste, de kan. De har en passion for dette her. De lever og ånder for motorsporten og de ved, hvad de laver, så jeg er faktisk glad og tilfreds," siger Jason Watt.
Jason Watt kommer til Juniløbet med en Volvo S60, der har fået flere hestekræfter. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Finalerne i årets første DTC-afdelinger er for Volvo-kørerens vedkommende begge gange endt efter blot otte omgange, og han skal derfor køre tommelfingeren langt ned over pointtabellen, inden han støder på sig eget navn. Men han er overbevist om, at han nok skal avancere. Til Juniløbet kommer Volvo Motorsport Danmark nemlig med en Volvo S60, der er blevet kraftigt forbedret i forhold til tidligere løb.
"I denne uge har vi fået en helt ny motor, der har 20 hestekræfter mere, så det bliver virkeligt et spark bagi, der kan mærkes," jubler Jason Watt. "Men der er sket meget andet på det tekniske område. Vi har haft bilen hos Öhlins i Sverige på en simulationsrig, hvor man har analyseret hjulophængenes bevægelser, og her fandt man så ud af, at det ikke var os, der var nogle kluddermikler, men at der var en fejl på støddæmpere, de havde leveret til Padborg Park."
Hertil kommer så en lille ekstragevinst, som hverken Jason Watt eller det øvrige Volvo Motorsport Danmark havde turdet tro på. Ved forrige DTC-afdeling fik feltets forhjulstrækkere mulighed for at nedsætte bilernes minimumsvægt med 20 kg, men det skabte i første omgang ikke glæde i teamet
"BMW-kørerne (der kører med baghjulstræk, red.) og os var nok de eneste, der dengang sagde øv, for vi kunne ikke pille 20 kg ud af bilen. Alligevel har mekanikerne taget fat i alle ting på bilen, og de har fundet 10 kg, som de har taget ud," siger Jason Watt og slår fast: "I en lidt lettere bil med flere hestekræfter og en bedre undervogn kan vi begynde at tro på det!"
Alligevel er der stadig lang vej fra de 5 points, som Jason Watt står noteret for, og til de 67, der står ud for Casper Elgaards navn i toppen af tabellen. Det erkender Volvo-køreren også.
"Jeg ved, at jeg ikke bliver mester, derfra hvor jeg ligger, men det har ikke nogen indflydelse på min indstilling," slår eks-mesteren fast. "Hvis jeg skal kikke tilbage, så er det mange år siden, at jeg har været heldig i motorsport. I 2003 og 2004 har jeg været uheldig, så det er pay back time, men jeg ved også, at det nok skal komme. Jeg kan godt drømme om at sidde på podiet igen, inden det bliver juleaften." Læs mere om: 12/06/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |