Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Canadas GP - Teams preview - Top 5

Formel 1 
08/06/05 

Det canadiske GP er en noget anden type løb end mange af de foregående. Kun Imola kan ligne. I Canada kører man dog med noget mindre downforce end de fleste andre steder.
 

Det canadiske GP er en lidt underlig størrelse. Her køres der med lav downforce på det mange betegner som en næsten bybane. Til i år er der lagt ny asfalt på banen, så der bliver en ny faktor at tage hensyn til. Samtidigt er det en bane hvor der køres med fuld gas på ca. 65 % af en omgang, og hvor man har en af de absolut længste langsider på kalenderen. Hele 955 meter hvor der køres med speederen i bund.

Renault:
Raikkonens uheld med et flatspottet dæk, blev Alonsos held. I optakten til det canadiske GP lægger han da heller ikke skjul på at der var held med i spillet. Alonso er meget optimistisk, nu føler han at bilen er tilbage på samme niveau som før nedturen i Monaco. Han føler også at det altid har gået godt for ham i Canada, og hvorfor ikke køre en sejr hjemme denne gang. Men var der ikke noget med at ingen Renault'er kom i mål sidste år på banen? Fisichella siger indirekte at han håber at hans uheldskvote er ved at være opbrugt. Han kørte fint på Nürburgring, men bilen var ikke helt med ham. Pat Symonds er meget optimistisk forud for løbet. Han håber også på at Fisichella ikke får flere uheld, pointene kan blive vigtige senere i sæsonen. Teamet har lavet flere simuleringer af løbet, og har fundet et par ting der skal rettes inden. Bl.a. pga. at der køres ret aggressivt på kerberne. Et par ingeniørerne er lidt bekymrede hvis det blæser på banen. Slipstreaming på langsiden med vinden imod, kan få betydning. Teamet har fået respekt for den fart som McLaren bilerne kan skyde og som de har vist i de seneste Grand Prixer.

McLaren:
McLaren og Kimi Raikkonen lærte et eller andet i det seneste GP. Noget med ikke at flatspotte dækkene. Når det så er sagt, så erklærer Kimi Raikkonen, at han vil tidligt ude når den første træning begynder. Årsag: tilvænning til banen, med større bremseskiver end normalt for at finde den bedste balance i bilen netop når det drejer sig om nedbremsningerne. Det falder godt i tråd med at kørerne skal vænne sig til den nye asfalt der er lagt på banen, og som ingen har kørt på endnu. Trods de påvirkninger som bremser, motor og kølingen udsættes for, er der ingen i McLaren der tvivler på at teamet igen vil opnå et godt resultat. Nu hvor teamet har fået alvorligt gang i bilen, er det vel heller ikke underligt. Teamet testede virkeligt grundigt på Silverstone i sidste uge, og har nok fundet et eller andet de kan bruge i det canadiske GP.

Toyota:
Toyota hænger på endnu, om end at pointscoren ikke har været så god i de sidste par GP'er. Toyota er nu truet af Williams som kommer stærkt bagfra. Begge kørere kan li' banen, og er også enige om at den er teknisk udfordrende. Men det er ikke kun for kørerne at den er det. Der skal accelereres meget og bremses meget netop på denne bane. Det stiller udfordringer til bilerne. Bremserne skal kunne tåle den megen varme der udvikles her. Toyota er ikke meget for at fortælle hvad de planlægger, men i hvert fald er det sikkert at der kommer en anden aerodynamisk pakke på bilerne, en pakke som er testet på Monza for nylig. Begge kørere håber igen på points, og nok allermest R. Schumacher som er noget efter Trulli. R. Schumacher får ny motor til dette GP, så kan han finde sin gode side frem når der skal køres, så er det absolut mulighed for en del point til ham også. Trulli derimod skal sørge for at være med fremme hele tiden, for at bevare sin samlede tredjeplads i regnskabet. R. Schumacher har et godt GP hvert andet år her, og det passer med i år. Men mon ikke nogle af konkurrenterne vil sørge for at ødelægge denne statistik hvis de kan.

Williams:
Williams er efter det seneste GP kun ét point efter Toyota, og 10 points efter McLaren. Og noget tyder på at teamet for alvor er ved at få fat. Men nu er det et GP der ligner Imola lidt, og kan Williams være med der? Det er håbet i teamet, hvor man i den forløbne uge har testet en hel del nye aerodynamiske dele. Bl.a. er både front- og hækvinger ændret væsentligt. Man har også kigget nærmere på køling af bremser, da banen i Montreal normalt er temmelig hård ved bremserne. Det store spørgsmål bliver holdbarhed pga. den lange periode for fuld gas. Begge kørere glæder sig til dette løb. Mark Webber påpeger også at selvom der køres meget lige ud, så skal man passe på betonmuren rundt om banen. Den tilgiver ingenting.

Ferrari:
Alle kørerne har været med i diverse tests rundt omkring, undtagen Michael Schumacher som har holdt ferie - i Canada. Barrichello og Luca Badoer har testet på Silverstone, mens Marc Gene har testet på Monza. Michael Schumacher har ikke lavet sine vanlige forudsigelser på det seneste. Tværtimod har han været meget tilbageholdende. I teamet føler man dog at det nu så småt begynder at gå i den rigtige retning. Man håber at situationen er vendt. De seneste tests med og for Bridgestone er gået i den rigtige retning, og man håber at Grand Prixet i Canada yderligere vil stadfæste fremgangen. Men der er noget at arbejde med. Kravet må være en god kvalifikation, for når starten går til det canadiske GP, stikker de forreste af. Der er et par overhalingsmuligheder, men kniber det med farten, ja så er de hurtigste i front simpelthen stukket af. Kørerne er dog ret fortrøstningsfulde alligevel denne gang, mere end tidligere, så mon ikke at der er en fornemmelse i teamet af yderlige fremgang?

Dons

Læs mere om:
  • 12/06/05 - Gilles Villeneuve - Formel 1 - FIA F1
  •