Red Bull er tilbage efter et enkelt løb uden points. David Coulthard var igen manden der scorede points for teamet. Sauber lå længe til det men Massa fik problemer til sidst. BAR som ikke kunne finde ud af om de ville skifte motor eller ej, fik igen dumpekarakter. Jordan og Minardi er tilbage til vanlig standard med Jordan som de bedste af de to. Red Bull - 19 points: David Coulthard var tilbage i topform igen. Han udnyttede med sin store rutine uroen i startgeledderne i det første sving, og vandt mange placeringer fra sin startposition som nr. 14. Der var igen fart i bilen, og han førte endda løbet en overgang, men kun i få øjeblikke, da det var i forbindelse med andres pitstop. DC blev straffet for at køre for stærkt i pitlane, og ifølge Chr. Horner var det pga. en af Minardi'erne der kørte ud lige foran DC i pitlane, så DC måtte slippe fartbegrænseknappen et øjeblik, men det var nok. Derfra var der ingen problemer, og DC kunne køre hjem på flot fjerdeplads. Tonio Liuzzi kæmpede med noget overstyring i bilen, men viste igen sit potentiale. Overstyringen kostede dog fart, Chr. Horner mente oven i købet at Liuzzi godt kunne have scoret points hvis ikke det havde været pga. noget trafik efter at Liuzzi kom ud fra pittet. Sauber - 7 points: Forståelig skuffelse hos Sauber. JV præsterede vel det der i folkeskolen præmieres med 03. Det er lige før man må sige at det tog JV for lang tid at komme forbi en Minardi. Efter Massas andet pitstop, opstod der en masse vibrationer i det ene forhjul - og nej, det var ikke flatspottet. Det forårsagede en tur i sandet. Dernæst knækkede noget af frontvingen og ødelagde venstre forhjul. En ekstra tur i pit, og så var alle pointgivende placeringer langt væk. Massa havde ellers flot kørt sig op og var længe placeret i pointene foran bl.a. M. Schumacher og Montoya. Desværre kom der så at sige grus i maskineriet. Det dæk der gav Massa problemer er nu sendt til Michelin, som skal finde årsagen til vibrationerne, som bl.a. sendte Massa af banen. Der var point i luften til Massa, men der blev de for hans vedkommende. BAR - 0 point: Man kan sige at det bedste BAR fik ud af dagens anstrengelser, var nogle bedre kvalifikationsbetingelser i Canada. Sato blev et af ofrene i den noget kaotiske start. Det kostede for hans vedkommende en tur i pittet for at få ny næse på bilen. Jenson Button havde problemer med bilen. Balancen vekslede mellem over- og understyring. Optakten var heller ikke den bedste. Først og fremmest følte man det som en ekstra straf at man skulle starte løbet med Imola motoren. Modsat kan man sige, at den jo har kørt et løb og skal køre et mere. Desuden var man i tvivl om man skulle skifte til nye motorer og så tage den straf det måtte give. I sidste øjeblik blev det besluttet ikke at gøre. Om det havde gjort nogen forskel, er der ikke meget der tyder på. Der venter nogle dage med test og nye dele til bilen til det næste GP, og mon så ikke at BAR har styr på situationen og kan få points på kontoen.
Jordan - 0 point: Skal man sige noget positivt om Jordan, må det være at de kom foran Minardi igen. Også at begge kom i mål. God test for Jordan, hvis bagland ikke fungerer ledelsesmæssigt i forhold til fremtiden. Og med alt det teamet ikke tester, så må man hente erfaringerne på banen. Kørerne var ved at komme i vejen for hinanden et par gange. Det at der var duel med Jacques Villeneuve, kan man vel mest give JV æren for. Minardi - 0 point: Det var første gang at begge PS05'er kom i mål. I et team som Minardi må det være et positivt tegn. Men der mangler ligesom meget endnu. Paul Stoddart undskyldte overfor Red Bull at Albers fik blokeret for DC, hvilket da også kostede Albers en drive-through straf. Kørerne klarede vel det bedste de kunne i en bil som ikke er meget bedre end forgængeren. Der er dog lidt fremgang at spore. Man bliver ikke overhalet med helt så mange omgange som tidligere.
Dons
Læs mere om: 29/05/05 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1 |