Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

BAR skal bruge deres gamle motorer i weekenden

Formel 1 
28/05/05 

- FIA sagde nej til friske maskiner
BAR Teamet er mere eller mindre blevet tvunget til at skulle anvende deres "gamle" motorer fra San Marinos Grand Prix hvor de som bekendt blev disket fra, på grund af benzintank episoden.
 

FIA har afvist at teamet kan isætte nye motorer til weekendens løb, hvilket teamet havde ønsker om. Teamet som blev fundet skyldig i svindel med en såkaldt hemmelig benzintank, der skulle tjene til formål at bringe bilen op på minimumsvægten, havde ytret ønske om at de kunne isætte friske motorer forud for weekendens løb, (vel og mærke motorer der var opdateret red.) har fået et blankt afslag fra FIA, og derfor må de fortsætte med de ´gamle´ motorer fra Imola, med mindre de vælger at acceptere straffen for monteringen af nye, hvilket som bekendt er en 10 placeringers straf tilbage på gridden.

BAR Teamet har valgt ikke at udfordre deres i forvejen tvivlsomme skæbne hos FIA, og accepteret afgørelsen, men har dog tilkendegivet at ´det var for ligesom at prøve reglerne af´.

Teamets officielle grunde er dog, at man ikke er bekendt med motorernes tilstand, da de nu har stået stille i 5 uger, og man ikke har klarhed over hvilken tilstand de befinder sig i, her tænker teamet mest på begyndende korrosion af de ædle motordele og på diverse pakdåser og pakninger der eventuelt kan have en begyndende utæthed.

For de interesseret, lægger vi lige Teamets egne ord ind, som de selv udtrykker det:
"So, metals corrode, seals deteriorate, and that is our concern. It is just unproven. We usually don't like to run something we have not thoroughly tested and we have not tested with an engine that has been in this situation. "Our concerns are that we don't really understand what happens in those five weeks. The engines are sealed now so you cannot take them apart after four weeks and say, oh, this is corroding more than we expected. "When they are all sealed up you don't really know what is happening on the inside. It's a risk, but there is nothing we can really do about it. We have to run it."

Det er sandelig godt vi ikke har det samme problem, når vi står og skal købe en ny bil, nede hos forhandleren, "har den kørt de sidste par uger? ellers køber jeg den altså ikke!"

K.D.

Læs mere om:
  • 29/05/05 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1
  •