- Arrangementet blev skudt i gang med et rally show, hvor skatteminister Kristian Jensen fik lejlighed til et besøg i dansk rallysport.
Rallysporten sigter på at få nedsat afgiften på konkurrencebiler således, at de unge mennesker får bedre muligheder til at prøve kræfter med motorsport. Norge har således haft stor glæde af en tilsvarende ordning.
- Rallybilerne er ret så ukomfortabelt indrettet til hverdagsbrug, fortsætter Finn Thomsen. - Man kører ikke bare en tur til bageren efter rundstykker. Alt overflødigt indmad er fjernet fra kabinen, hvilket øger lydniveauet internt i bilen væsentligt. For det andet når motoren ikke at trække rent under køreturen, fordi choker også er overflødigt indmad!
Skatteministeren var på besøg i teamteltet hos Opel Motorsport Danmark, og fik her et grundigt indblik i rallybilernes opbygning og sikkerhedsudstyr.
Opel Motorsport Danmark nåede derfor ikke med i selve rally showet, men tog derimod revanche i selve Dantherm Rally 2005.
Martin Johansen og Karsten Isaksen hjemkørte en flot klassesejr med deres Opel Corsa Super 1600 i Dantherm Rally 2005. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vores primære mål er et dansk mesterskab i WRC-klassen: SUPER 1600, forklarer Martin Johansen. - I DM-premieren omkring Hobro blev vi snuppet på sengen af vores ærkerivaler: Martin B. Knudsen og Heidi H. Petersen i Peugeot 106 MAXI Kit Car, som gav os en sæk på de første hastighedsprøver. Denne gang var vi dog forberedt fra allerførste prøvemeter, og midtvejs i rallyet havde vi opbygget et forspring på små 10 sekunder.
Peugeot-rallyparret måtte herefter udgå med en defekt kobling. Martin Johansen og Karsten Isaksen ligger derfor på en sikker DM-førsteplads med deres Opel Corsa Super 1600. Samtidig hjemkørte rallyparret en flot femteplads generelt, og har samtidig lagt beslag på en delt bronzeplacering i DM-generalklassementet.
- Vi manglede derimod skarpheden på de første hastighedsprøver i Dantherm Rally 2005, supplerer Jørgen Vej. - Så tog vi en intern peptalk i rallybilen, og herefter kom der meget mere speed og tempo på. Vi sluttede rallyet med toptider, og er pænt tilfredse med 7. pladsen generelt i rallyet. Inden næste DM-afdeling på Fyn skal vi dog i en intens træningslejr for at forbedre disse detaljer.
Jørgen Vej og Finn Thomsen ligger på en delt DM-bronze i deres Opel Astra Kit Car efter DM 2: Dantherm Rally 2005. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Vi ligger nu på den delte DM-bronzeplads sammen med Martin Johansen og Karsten Isaksen, afslutter Finn Thomsen. - Vores to rallybiler er stort set lige hurtige, og derfor vil det altid være dagsformen, som afgør marginalerne.
Vej/Thomsen´s Opel Astra Kit Car har 270 HK under motorhjelmen med en konkurrencevægt på 1060 kilo. Dette modsvares af imponerende 220 HK i 1,6 liters motoren i Opel Corsa'en, som har fordel af en lidt lavere vægt: 1005 kilo. Åge Kirketerp Jensen Læs alt om Dantherm Rally 2005 Læs mere om: 21/05/05 - Viborg - DM Rally |