Som sædvanlig var danskeren ikke heldig i Supe Pole, hvor grus fra Jean Alesis og Jamie Greens afkørsler spolerede mulighederne for en bedre tid på den regnvåde bane.
"Jeg kunne dog under ingen omstændigheder have hentet Pole, dertil var min Audi A4 for nervøs. Det gik glimrende i kvalifikationen, hvor jeg blev treer, og med to Opel'er foran mig troede jeg virkelig på, at jeg kunne slutte i top i Super Pole. Desværre havde jeg ikke samme greb i bilen som under kvalen, og det hjalp ikke, at jeg efter nogle dårlige splittider forsøgte at køre mere aggressivt til sidst. Helt galt gik det under indkøringsomgangen tilbage til pitten, hvor jeg forsøgte at køre igennem for at se, om bilen blev bedre efter nogle omgange. Jeg røg af, heldigvis uden at beskadige bilen. Desværre betød det, at Fässler og Aiello fik afbrudt deres omgange og måtte tage et nyt forsøg. For Fässler var det vist godt nok efter en dårlig første splittid, men det er ikke til at vide, om Aiello kunne have gjort det bedre i sit første forsøg, hvor han lå til en placering ved siden af Mika Hakkinen i front," beklager Tom Kristensen, der har en logisk forklaring på sine problemer.
"Nogle i teamet mente, det var en god ide at varme dækkene en smule før Super Pole, men det har jeg siden erfaret, ikke er nogen god ide med regndæk. Surt, men så har jeg lært noget nyt igen," forklarer Kristensen.
Løbet i morgen ser ud til at skulle foregå i tørvejr, og det betyder endnu flere ukendte faktorer for Audi og Tom K.
"Vi har kun en enkelt session fra fredagens træning at bruge informationer fra, og da var vi midt i et program, der skulle have givet flere informationer senere på dagen. Nu må vi famle lidt i blinde efter den optimale opsætning, så som sædvanlig er det svært at forudsige, hvad der vil ske i løbet. Hakkinen ser dog godt ud i front. Han kender banen fra Formel 1, og selv med 20 kilo ekstra er Mercedeserne stærke. Da jeg var hurtigere end min teamkammerat Allan McNish, får jeg atter lov til at bestemme pitstop-strategien, men den er umulig at lægge, før vi kender bilens opførsel i morgen," siger Kristensen.
|
Pl | | Kører | Team | Tid | Diff |
|
1. | | Mika Hakkinen | Sport Edition AMG-Mercedes | 2:32.729 | |
2. | | Mattias Ekstrom | Audi Sport Team Abt Sportsline | 2:33.292 | + 0.563 |
3. | | Christian Abt | Audi Sport Team Joest Racing | 2:33.991 | + 1.262 |
|
4. | | Marcel Fassler | GMAC Team OPC | 2:34.121 | + 1.392 |
5. | | Pierre Kaffer | Audi Sport Team Joest Racing | 2:34.304 | + 1.575 |
6. | | Tom Kristensen | Audi Sport Team Abt | 2:34.870 | + 2.141 |
|
7. | | Laurent Aiello | Team OPC | 2:35.844 | + 3.115 |
8. | | Jean Alesi | AMG-Mercedes | 2:36.884 | + 4.155 |
9. | | Jamie Green | Salzgitter AMG-Mercedes | 2:41.078 | + 8.349 |
|
10. | | Gary Paffett | DaimlerChrysler Bank AMG | Ingen tid | |
|
Læs mere om: 15/05/05 - Spa-Francorchamps - DTM |