To af dem er Jesper Sylvest, Jægerspris, og Michael Carlsen, Vissenbjerg. Begge var med i premieren for seks år siden, og de har som de eneste kørere formået at deltage i samtlige 50 DTC-afdelinger!
"Der er sket en rivende udvikling i de år, og det er specielt udviklingen på bilerne, der er gået stærkt," siger Michael Carlsen, som vandt klassens allerførste løb. "Da vi startede, havde vi alle sammen en målsætning om at udvikle et godt show, og det er det virkelig blevet, for DTC er i dag en professionel sport. Men der er også sket den glædelige drejning i de seneste år, at der er kommet flere privatbiler."
Fynboens rival fra premieresæsonen peger ligeledes på bilerne som det område, hvor den største udvikling er sket. Men der er sket mere end det.
"Det er også helt set-uppet og de enkelte teams professionalisme, der har forandret sig på de år, og det gør, at DTC i dag er fuldt på højde med de internationale løbsserier," siger Jesper Sylvest. "Det var der vist ingen, der dengang havde regnet med, at det ville blive. Førhen var der nogle fabrikskørere, som vi kunne bide lidt skeer med, hvis det gik godt. Nu er det sådan, at privatkørerne har næsten samme materiel som fabrikskørerne, og det gør, at konkurrencen er benhård. Nu er der 25 biler, hvoraf de 20 biler er på et sådan niveau, at man på en god dag kan ramme det rigtigt og placere sig i top 3."
Netop kombinationen af den benhårde konkurrence og den store jævnbyrdighed har været medvirkende for, at både Jesper Sylvest og Michael Carlsen stadig er med, selv om det som privatkører kræver en stor indsats.
"Jeg har ikke opgivet at vinde," indrømmer Michael Carlsen, hvis seneste sejr ligger tilbage i 2001. "Jeg har stadigvæk en idé om, at det er muligt, for på den rigtige dag og med den rigtige mulighed kan man være med i toppen af DTC. Det har nemlig ikke ændret sig så meget med kørerne. De professionelle var også med, da vi startede, og dengang vi startede, kæmpede vi jo bl.a. mod Kris Nissen, der havde kørt DTM året før. Mange af dem, som var med i de første år, er også med i dag."
Men er der da slet ikke noget, som de to DTC-veteraner savner fra 1999-sæsonen?
"Jo, jeg savner selvfølgelig nogle podieplaceringer," tilstår Jesper Sylvest. "Vi tog det lidt mere afslappet dengang, men det gør vi ikke længere, men sådan er det indenfor al sport, der bliver mere og mere professionel."
Heller ikke Michael Carlsen kan blive nostalgisk forud for jubilæumsløbet på Padborg Park.
"Der bliver kørt hårdt i DTC i dag, men det blev der også gjort dengang, for det gør man nu engang i international standardvognsracing. Men det er klart, at de professionelle kørere ikke har den samme følelse for tingene, som jeg og Jesper har. Hvis tingene går i stykker, er det ærgerligt for dem, men jeg ved, at jeg selv skal hjem at lave det."
Korte fakta:
- Jesper Sylvest og Michael Carlsen er ikke bare DTCs jubilarer. De er også seriens to mest stabile kørere. Jesper Sylvest har således tilbage 95 % af alle finaledistancer, mens Michael Carlsen har rekorden i pre-finalerne med en gennemførelsesprocent på 96 %.
- Tilsammen har de to kørere vundet 10 finale, og her deler Michael Carlsen andenpladsen på alle tiders rekordliste. Syv sejre har fynboen vundet.
- Både Jesper Sylvest og Michael Carlsen har vundet Danish Touringcar Championship. Som den eneste har Michael Carlsen gjort det to gange i 2000 og 2001, mens Jesper Sylvest udover sit mesterskab i 1999 også vandt privatkørernes DTC Cup i 2003.
Læs mere om:
- 15/05/05 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge
|