Jesper Sylvest kølede weekenden igennem skulderen med is. (Foto: Sylvest Motorsport) | Faktisk har Sylvest Motorsport haft bilen skilt ad i atomer og sågar fundet tid til at ændre det aerodynamiske design omkring for- og bagskærme.
Men desværre blev dette års forberedelser ødelagt da Jesper blev ofre for en sneglat parkeringsplads. Jesper faldt i sneen og rev en sene i højre skulder over. Operation var uundgåelig, men med 5 uger til sæsonstart skred hele tidsplanen og lægernes råd om 3-6 måneders absolut ro passede ikke Sylle der til dato har deltaget i samtlige DTC-afdelinger.
Således var det et meget spændt team der mødte op på Jyllands-Ringen fredag formiddag. For hverken bil eller chauffør havde set en racerbane i mere end et halvt år, hvilket stod i skærende kontrast til konkurrenterne der flittigt havde benyttet foråret til at teste materiel og hurtighed.
Således var forventningerne til weekenden ikke høje, at gennemføre ville være en stor sejr, men allerede i lørdagens frie træning begyndte mekanikken at drille da det led der aktivere gearstangen knækkede. Skaden var dog ikke større end at Jesper kunne fuldføre træningen som nummer 21 ud af 25 biler.
(Foto: Sylvest Motorsport)
Til tidtagningen er problemet løst og Jesper bider smerten i sig i forsøget på at sætte en god tid. På sin vej rundt indhenter Jesper debutant Hans Hartmann der lidt uforstående benytter idealsporet til at trille tilbage til pit. Efter det mislykkede forsøg prøver Jesper igen med to friske dæk, men på anden flyvende omgang går det galt. I overgangen fra ny til gammel bane knækker toplejet der holder støddæmperen fast til tårnet. Heldigvis bliver støddæmperen siddende og Jesper kan forsætte over stregen i 20. bedste tid.
Det ødelagte topleje på Citroën Xsara raceren. (Foto: Sylvest Motorsport)
Hen over natten får teamet fremstillet to nye toplejer, og et nyt set-up afprøves i søndagens warm-up. Jesper kører hele sessionen for at teste bilen over distancen og imponerer ved at køre 14. hurtigste tid. Et opmuntrende resultat for teamet der ankom fredag i en ganske uprøvet bil.
I prefinalen kommer Jesper godt fra start og har nogle spændende dueller med de omkring liggende konkurrenter. Men i sin iver for at avancere får Jesper overkørt sine dæk en anelse og må til sidst lukke en bagfrakommende konkurrent forbi igen. Noget der bestemt ikke passer den hurtige sjællænder, men alt taget i betragtning var det vigtigst at få bilen helt hjem med så mange point på kontoen som muligt.
I finalen holder Jesper så uheldigt at han ikke kan se startlyset ordentligt. Pludselig er starten gået og Jesper mister 5 placeringer som følge af for meget hjulspind. Hårde odds, men Jesper kæmper sig ihærdigt tilbage i rækkerne og følger fint Rene Rasmussen og Jason Watt. Over distancen holder Jesper et højt tempo og kan krydse målstregen på en meget tilfredsstillende 14. plads.
Jesper udtaler: "I år tæller alle løb i DTC-serien, hvilket gør det altafgørende at der kommer point på kontoen hver gang. Vores uheldige opstart og manglende forberedelse gjorde at jeg valgte at køre på det sikre i weekenden. Jeg skylder hele mit team en kæmpe tak for henover vinteren at have bygget en bil der uden en eneste testkilometer kan fuldføre en løbsweekend. De gør virkelig et kæmpe stykke arbejde. Så alt i alt føler jeg vi havde en tilfredsstillende weekend og nu ser vi fremad mod løbet på Padborg Park, hvor jeg normalt er rigtig godt kørende. Og som noget helt nyt når vi faktisk at køre en test på banen inden så de andre skal ikke glæde sig for tidligt!"
Næste løb i DTC køres på Padborg Park den 14. og 15. maj.
Med venlig hilsen
Sylvest Motorsport
Læs mere om: 01/05/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |