Problemerne begyndte faktisk med det samme da kørerne mødte op til LUK Rally Himmerland. På grund af alvorlig sygdom blandt en af beboerne på den ene prøve, havde de frabedt sig at der blev kørt race ved deres hus og løbsledelsen måtte afkorte prøven drastisk. I stedet for 15 km. var der nu kun 2 km. prøve at køre på. For så at få kilometer nok i løbet måtte en af de andre prøver køres i modsat retning af oprindeligt og før den oprindelige start på løbet. En lidt forvirrende start på 2005 sæsonen, men en fin løsning af løbsledelsen.
Med kun ca. 70 km. prøver, var der ikke tid til andet end fuld attack fra første meter, og der var mange steder hvor Renault raketten kørte med fuld gas i 6. gear. "Det var lidt spændende at starte så hårdt ud, for det er første gang i år vi rigtigt har brug for de høje gear", fortæller Ib. Recepten gav bonus! På 1. prøve var forspringet hele 26 sekunder ned til nr 2, Karl Åge Jensen. Morten Karl havde igen problemer med gearkassen og måtte udgå på pr. 1. "Ja det var ærgerligt for Morten, men også lidt for os selv. Nu fik vi ikke set vores indbyrdes styrkeforhold", fortæller Ib. Efter prøven måtte Ib og Freddy vente lidt længe på deres tid og da bremserne var meget varme og nu ingen køling fik af fartvinden, begyndte bremsevæsken at koge. Dermed skulle der pludselig arbejdes hurtig til service for at få skiftet væsken ud. Det tog lang tid, så Ib og Freddy kom 6 minutter for sent til prøve 2. Det giver en tids straf på 1 sekund pr minut.
Så var det Nysum Banen som stod for tur, og på trods af at man havde vandet banens kalk/grus underlag for at hindre støv, var Renault raketten kun 3 sekunder langsommere end Karl Åge Jensen 4 hjulstrukne Subaru. Efter den afkortede prøve på 2 km., gik turen tilbage til Nysum Banen for 2. gang. Ib var opsat på at lave en god tid, men da han skulle køre ud gennem mål var farten lidt for høj. Nogle store betonklodser dels markerede udkørslen og dels beskyttede tidtager udstyret. Udstyret væltede, men med en hurtig reaktion lykkedes det Ib at undgå betonklodserne, men i stedet ramte han et autoværn, som gav bilen en skade i fronten. Heldigvis tog ophæng og styretøj ingen skade. Resten af dagen forløb helt perfekt.. næsten.
"På dagens næst sidste prøve, 2-3 km. før mål, rammer vi nogle sten og nogle asfalt stumper på vejen som er kørt op, og det gør at venstre forhjul punkterer. Det er bare helt fladt med det samme", fortæller Ib. Ofte, når et dæk punkterer, ser man at dækket falder helt af fælgen, hvilket give mulighed for at køre videre på fælgen, men det skete ikke i dette tilfælde. "Jeg kunne næsten ikke styre og at dreje til højre var stort set umuligt", fortæller Ib. Det flossede dæk ødelagde skærmen på bilen og betød et tids tab på 13 sekunder til Karl Åge Jensen. Nu var det knald eller fald på Nysum Banen som var sidste prøve.
"Karl Åge var ude før os og på et tidspunkt så jeg at han stod på tværs", fortæller Ib. Det viste sig at også Karl Åge havde været i nærkontakt med de store betonklodser og havde næsten spærret udkørslen til mål. Ib måtte sænke farten meget for at komme ud til mål, men Karl Åge havde også fået væltet tidtager udstyret, så der var ikke målt tid på de 3 sidste biler. Prøven blev senere annulleret.
"Alt i alt en god dag, og ikke mindst et godt resultat. 20 point for en sejr er en god start som giver lidt selvtillid, men vi er klar over at de andre også gasser i år, så vi skal virkelig være skarpe hver gang for at køre Mesterskabet i hus igen", fortæller en tilfreds Ib Kragh, som roser samarbejdet med Freddy Pedersen.
I de kommende dage bliver der travlt på værkstedet i Juelsminde, for allerede på torsdag skal der køres Rally Sprint i Ringkøbing. Forinden er der noget pladearbejde i fronten og en skærm som skal renoveres, males og monteres med nye stafferinger.
IK Rally Racing Jesper Sørensen Læs mere om: 30/04/05 - Hobro - DM Rally |