Desværre var vi allerede på forhånd en smule stækket, da vi i løbet af ugen op til racet fik at vide, at den 2005 motor vi skulle have, ikke var endeligt klar endnu. Motor Design i Sverige, der er vores motorleverandør, kæmpede dag og nat, men sent onsdag måtte de erkende, at vi ikke fik den nye motor til Åbningsløbet. Motoren fra sidste år blev lagt i bilen velvidende, at vi ville komme til at mangle effekt i forhold til mange af de andre teams.
(Foto: Volvo Motorsport Danmark)
Under lørdagens træning kunne vi da også se, at det ville blive en hård weekend, hvorfor vi valgte at prøve et par forskellige set-up både under træningen og tidtagningen. En afkørsel i tidtagningen kostede en del tid i pitten, og derfor blev det ikke til mange frie omgange på banen, inden tidtagningen var ovre. Det placerede os som nummer 14 i tidtagningen og uden for søndagens Super Pole.
Et ændret set-up til søndagens warm-up, gjorde da også, at vi i den var 8. hurtigst. Et stykke fra weekendens bedste tider, men dog lovende for racet et par timer senere.
Klar til søndagens Grid Show fik teamet sig en mindre overraskelse over, hvor populær en kører Jason Watt er. Dårligt var portene åbnet til banen, før vi dårligt kunne skimte bilen bag en stor folkemængde, der alle lige ville sige hej og have en autograf med hjem til samlingen. En del måtte stå i kø forgæves, men så er der heldigvis mulighed for at komme forbi Volvo Motorsports telt i depotet, ligesom der stadig er otte afdelinger af DTC tilbage endnu.
(Foto: Volvo Motorsport Danmark)
En god start i Pre-Finalen gjorde, at Jason holdt hans placering trods det, at han startede mellem to BMW'er, der med deres baghjulstræk normalt er gode "startere". Men allerede på anden omgang kom det til lidt nærkontakt med den ene Sturup BMW, ikke noget alvorligt men nok til, at der skete noget med servostyringen, hvilket Jason Watt måtte kæmpe lidt med resten af heatet. Dette gjorde, at vi sluttede på en generel 15. plads i Pre Finalen.
I pausen mellem de to heat blev problemet med servoen løst, og bilen blev klar til søndagens finale heat. Her skulle der dog dukke endnu et problem op. For efter at have kørt sig op som nummer 10 i feltet, efter flere spændende overhalinger af blandt andet tidligere DTC-mester Michael Carlsen, begyndte bilens elektriske system at drille på syvende omgang. Og kort tid efter var det nødvendigt for Jason Watt at køre i pit, da bilens systemer på det tidspunkt strejkede så meget, at det blev umuligt at fortsætte i heatet.
(Foto: Volvo Motorsport Danmark)
Generelt blev Åbningsløbet langt fra den sæsonstart som både teamet og Jason Watt havde håbet på. Men allerede på nuværende tidspunkt arbejdes der på højtryk både i Danmark og Sverige for at få optimeret bilen og om muligt få 2005 motoren klar til anden afdeling i DTC på Padborg Park. Trods vores uheldige weekend må vi sige at DTC leverede flot og spændende race med en masse gode overhalinger og fair race.
Volvo Motorsport Danmark Læs mere om: 01/05/05 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |