- Begge rallyteams har været fornuftigt forberedt til strabadserne, og allerede i dag har vi præsteret nogle topplaceringer, som indgyder en god portion respekt hos konkurrenterne.
Rallyet var bygget op om 3 hastighedsprøver på selve motorbanen samt nogle lange prøver på afspærrede offentlige asfaltveje. Jørgen Vej og Finn Thomsen i Opel Astra Kit Car kørte tredjehurtigste tid generelt på rallyets første prøve. På forhånd havde rallyparret lagt taktik efter hurtig kørsel på prøverne uden for motorbanen, og så måtte tidstabet minimeres til firehjulstrækkerne på rally cross-rundbanen.
- Rally Cross køres på et skiftende underlag af asfalt og grus/kridt, forklarer Finn Thomsen. - Med træk på alle fire hjul er det lidt nemmere at overføre kræfterne til underlaget. Lidt uventet for os stod fighten om tredjepladsen generelt mod Kaj Petersen og Claus Amstrup i en lidt ældre VW Golf Rallye G60 4WD i stedet for et firkløver af Mitsubishi Lancer'e.
Jørgen Vej og Finn Thomsen hjemkørte en fornuftig fjerdeplads generelt i LuK Rally Himmerland 2005. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Rallyet kørte virkelig problemfrit for os, supplerer Jørgen Vej. - Alt fungerer nu perfekt efter ombygningen af rallybilen fra grus til asfalt. I forårets testperiode oplevede vi, at benzintilførslen svigtede, men her har nogle nye pumper hjulpet gevaldigt. Vi kan derfor koncentrere os fuldt ud om at køre motorløb og presse de afgørende sekunder ud af hastighedsprøverne.
- Kaj Petersen & Co. anvendte 4WD-teknikken optimalt og kørte stærkt både på og uden for motorbanen, fortsætter Finn Thomsen. - Derfor havde vi desværre ikke flere våben til modangreb, selv om vi anvendte en lav gearing under hele rallyet. En slutplacering som firer med kun 7 sekunders bagspring til TOP TRE er vi dog godt tilfredse med i en nervepirrende DM-premiere, hvor der absolut ikke var råd til fejltagelser.
Det primære mål for Martin Johansen og Karsten Isaksen er et dansk mesterskab i Super 1600, og her er ærkerivalerne: Martin Knudsen og Heidi H. Petersen i Peugeot 106 Kit Car.
- Under testen i Tyskland op til DM-premieren drillede servostyringen med kogende olie, forklarer Martin Johansen. - I mellemtiden har vi fået en hurtigere tandstang hjem fra Opel-fabrikken, hvilket har afhjulpet problemet gevaldigt. Derfor skulle jeg lige bruge første hastighedsprøve til at finde rytmen igen.
Konkurrenceheldet var med Martin Johansen og Karsten Isaksen i deres Corsa Super 1600 i DM-premieren 2005. Samtidig fik rallyparret bevist, at de har en unik omstillingsparathed og -evne til nye udfordringer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Hastighedsprøven blev lidt af en spand kold vand for Martin Johansen og Karsten Isaksen i deres Opel Corsa Super 1600. Konkurrenterne satte således trumf på med et forspring på 20 sekunder.
- 20 sekunder er uhyre meget i et forholdsvis kort rally med lidt under 100 km. hastighedsprøver, forklarer Karsten Isaksen. - Vi var derfor ikke helt kede af, at Martin Knudsen & Co. blev idømt en tidsstraf på den efterfølgende prøve på motorbanen, fordi de kørte en omgang for lidt.
Tidsstraffen var på små 2 minutter, hvorfor Martin Johansen og Karsten Isaksen kunne koncentrere sig helt uden nerver omkring at finde fart i deres nye rallybil. LuK Rally Himmerland 2005 var kun deres tredje optræden i fuld konkurrencefart.
- På rallyets resterende hastighedsprøver kørte vi på identiske tider, afslutter Martin Johansen. - Endog havde vi et lille forspring på 2 sekunder. Alt tegner derfor til en spændende og intens fight om DM, hvor dagsformen bliver afgørende. Kort sagt: RALLY NÅR DET ER ALLERBEDST.
Slutplaceringen som nr. 5 generelt tænder også en lille advarselslampe hos de andre frontteams i dansk rallysport. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: 30/04/05 - Hobro - DM Rally |