To mænd stod for et yderst GP på Imola. Først og fremmest Michael Schumachers opkørsel gennem feltet efter en enestående taktik, og mindst lige så vigtigt, Fernando Alonsos flotte defensive kørsel der på ingen måde generede nogen, udover M. Schumacher måske, men det var ren kørsel uden narrestreger. Derudover var der ups and downs i løbet. Både Sauber og ikke mindst BAR kom frem, mens Williams og delvis McLaren og Red Bull kørte baglæns. Renault - 46 points: Renault oplevede stort det samme som McLaren, men fik succes. Èn bil ude ret hurtigt, mens den anden fik points. Forskellen er bare den meget vigtige at Renault vandt takket være Alonso. Fisichella røg bogstaveligt ud af banen og løbet allerede på femte omgang, da det der lignede en bremse/kørerfejl sendte ham ud af løbet. Efter løbet fortalte Pat Symonds at man havde konstateret en fejl på bilen, som man nu skal undersøge nærmere. Alonso overtog førstepladsen da Raikkonen udgik, og der blev han selv om han blev meget hårdt presset af M. Schumacher til sidst. Men den unge knægt fra det nordlige Spanien, klarede presset med bravour og kunne til sidst kåres som løbets fortjente vinder. Samtidigt er det første gang - efter det nye motorreglement - at samme motor vinder to GP'er i træk. Men Alonso, men kan næsten kun blive imponeret over ham og hans kørsel. Flot især i slutningen hvor dækkene virkelig var brugte, hvilket man da også kunne se på tv billederne fra parc ferme. Toyota - 28 points: Toyota fik igen begge biler i mål i pointene, men det var på de to dårligste pointgivende placeringer. Det virkede som om at Toyota ikke rigtig kunne holde helt samme momentum som i de første GP'er i år. For Trullis vedkommende, så ændrede han setuppet på hans bil kort før den sidste kvalifikation, hvilket betød at bilen overstyrede. Han fik dog rettet setuppet igen undervejs i løbet, men da var han allerede kommet bagefter. Trulli virkede dog som en prop og havde næsten konstant 3-4-5 biler hængende efter sig. Ralf Schumacher kørte vel egentligt et temmelig anonymt løb, hvor han stille og roligt kørte sig fra en startplacering som nr. 11 (10) pga. Massa, og frem til den sidste pointgivende placering. Han var impliceret i noget nærkamp med Heidfeld i pitlane, og efter løbet fik han en tidsstraf på 25 sekunder af kommissærerne. Toyota har i skivende stund appelleret denne afgørelse med henvisning til at der så sandelig også er andre der skal have samme straf for samme forseelse. Nu skal bl.a. videoklip afgøre sagen. Men lidt tilbagegang for Toyota i forhold til de første tre GP'er. McLaren - 24 points: Mindst én person er skuffet hos McLaren. Igen var uheldet ude efter Raikkonen. Denne gang var det en fejl på en trækaksel der satte ham ud af spillet. Næsten evigt uheldig er han. Pole position havde han og lagde fra land som lyn og torden, men efter otte omgange udgik han. Alex Wurz kørte faktisk som havde han ikke været ude i godt 5 år. Stille og roligt erobrede han placeringer og sluttede løbet på fjerdepladsen. Godt kørt af Wurz. Ron Dennis og Norbert Haug var enige om at have ondt af Raikkonen og at have ondt af ham. Men de herrer må have teknikere og ingeniører til at arbejde videre for at få de gode resultater hjem. Ferrari - 18 points: Det startede skidt for Ferrari. Elendige startplaceringer efter deres målestok, satte dem tilbage fra start. Men så vendte det både i positiv og negativ retning. Det negative først; Rubens Barrichello udgik efter atten omgange med en elektrisk fejl, som man nu vil undersøge hvorfor den i det hele taget opstod. Men exit for Barrichello. På samme tidspunkt var den første pitstoprunde i fuld gang, og det benyttede M. Schumacher sig af. Som vi så i sidste sæson, så er han i stand til at rulle nogle kolossalt hurtige omgange af, og det bragte ham lige pludseligt godt frem i feltet. Og via to rigtigt gode pitstop kom han helt frem. Og så kom først den gode duel med Jenson Button der blev "offer" for noget skidt som de to Williams kørere i deres indbyrdes duel tilsyneladende havde kørt ind på banen. Og så var det kun Alonso tilbage. M. Schumacher fik ret hurtigt indhentet ham, og så begyndte duellen. Duellen som trak sig over 13 - 14 omgange var utrolig tæt og spændende, noget af det vi savnede i sidste sæson. Men det var Alonso som vandt duellen. M. Schumacher måtte derfor nøjes med andenpladsen, men løbet beviste at Ferrari tilsyneladende har fundet de rigtige takter frem og nu igen er med fremme hvor det er sjovest at være. Beklagelse i teamet over fejlen på Barrichellos bil, til gengæld stor glæde over M. Schumachers resultat. Williams - 13 points: Det var ren tilbagegang for Williams teamet på Imola. Det er første løb hvor Williams ikke har fået points med hjem. Allerede da starten gik, tabte begge biler placeringer. Senere kom begge biler til at hænge efter Trulli. Og da de så også skulle duellere lidt indbyrdes i slutningen af løbet, tabte de også terræn der. Til sidst endte de som henholdsvis nr. 9 (Heidfeld) og nr. 14 (Webber). Begge kørere var da også noget skuffede. Heidfeld var heller ikke særlig imponeret over landsmanden R. Schumacher pga. bataljen i pitlane. Webber beklagede sig efter løbet over at hans motor mistede kraft. Et tegn på at den er slidt efter to GP'er. Konklusionen som Dr. Mario Theissen kom med efter løbet var, at alt fungerede, men man mangler fart, og det må teamet så hjem og arbejde videre med. Dons
Læs mere om: 24/04/05 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |