To teams blandt de nederste fem, står for pointene, nemlig Ferrari med ti points og Sauber med beskedne to points. Men det vil sandsynligvis ændre sig. Både Ferrari og Sauber har arbejdet med deres biler, ligesom BAR knokler på livet løs for at få gang i pointscoren. Her bliver det interessant at følge især Ferrari, men også om Jacques Villeneuve får mere gang i Sauber'en - og sig selv. Minardi kommer med deres nye PS05, hvad kan den? Det bliver også interessant at se.
Ferrari: Ferrari har siden det seneste GP i Bahrain testet, testet og testet. Den nye F2005 har ikke imponeret endnu, men siden er der kørt mange testkilometer i den. Og mon ikke at Ferrari er ved at nærme sig noget anvendeligt nu? I hvert fald mener Jean Todt, at Ferrari slet ikke er så langt bagefter konkurrenterne som mange går og tror. Teamet har testet på tre baner, på de to bag lukkede døre hjemme i Italien. Og det er faktisk nu at det skal være for Ferrari. Starten af sæsonen har ikke ligefrem været imponerende, det er sjældent at se Ferrari i den nederste halvdel af feltet pointmæssigt, og det er slet ikke hvad de fanatiske tifosis har været vant til fra de seneste sæsoner. Imola er en af to hjemmebaner for Ferrari. Dvs. at også her vil der være uhyggeligt mange tifosis på lægterne som håber på at de røde biler slutter i toppen. Alt andet vil være en skuffelse. Den megen test har i højeste grad været ført sammen med Bridgestone. De to partnere har et eller andet at bevise. Derudover har Ferrari selvfølgelig testet holdbarhed og udvikling på bilen. Nye aerodynamiske dele til netop Imola er udviklet og testet. Efter diverse tests er optimismen tilbage i Scuderia Ferrari. Sauber: Sauber har været skuffede hidtil i denne sæson. Både over sig selv, men også teamets erfarne kører, Jacques Villeneuve. Begge parter håber på fremgang nu hvor man er tilbage i Europa. Noget tyder dog på, at man måske er på rette vej. JV mærker selv fremgang, men har stadig meget at bevise. Teamet har været i vindtunnelen for at afprøve nye aerodynamiske dele, som også er testet på bane, dog i et begrænset omfang. Fra en tidligere test på netop Imola i år, har teamet en del basisdata at arbejde udfra når det gælder opsætning. Begge kørere håber på at præstere noget bedre en hidtil, og mener at nu er man på rette vej. Især efter den seneste test. BAR: BAR teamet har knoklet og knoklet for at få tingene til at fungere. Der er i de seneste par uger testet på livet løs. Ikke mindre end 6000 km er der kørt under test. Der er ændret på mange ting på bilen. Og tilsyneladende ser det ud til at fungere - i hvert fald under test. Men gør det når det virkelig gælder? Første bevis får vi i weekenden. Ændringer i den øverste ledelse, skal skabe fremgang hos teamet. Tilgangen af Gil de Ferran er måske lidt af en overraskelse, men modsat har de Ferran stor erfaring fra racerbanerne, om end at det er i USA at den er hentet. De lavere temperaturer der er i Europa nu, skulle sikre BAR en bedre holdbarhed. Motorerne har været et svagt punkt, samt at der ikke har været ordentlig fart i bilerne. Kommer det nu? Jordan: Jordan teamet har ikke vist det store endnu i denne sæson, som vel bare er en overgangssæson inden teamet skifter navn til Midland F1. Dog har man med de to helt nye kørere i teamet, vist en større stabilitet end i de to seneste sæsoner. Teamet har for en sjælden gangs skyld testet på bane. I baggrunden har teamet udviklet en del nye dele til bilerne som er blevet testet. Selv siger teamet at det har forbedret bilerne. Under den seneste test, testede man også dæk, nok mest for egen vindings skyld, da det sikkert er minimalt hvad man kan bidrage med til Bridgestone. Kørerne glæder sig til at være "hjemme" i Europa igen og glæder sig til at køre på Imola. Den indiske kører, Karthikeyan, har aldrig kørt her, og skal finde sig til rette på banen fredag. Teamets to andre kørere har et par gange kørt her i andre klasser. Minardi: Minardi kommer for en sjælden gangs skyld med en helt ny bil. Den nye PS05 får sin debut på hjemmebane. I sidste uge blev det ene af to chassiser testet, og så sent som i onsdags kørte man en shakedown på det andet chassis. En shakedown må i ugen op til et GP kun være på maks. 50 km, så det er begrænset hvad teamet har fået ud af denne. De kan kun få vist at tingene fungerer, ikke hvordan. Men Paul Stoddart har store forventninger til den nye bil. Den skal vise at teamet nu har en hurtigere bil, og med adgang til samme generation motorer som Red Bull, kan det næsten kun blive bedre. Spørgsmålet er hvor langt man er nået med chassiset. Den begrænsede test der er kørt med bilen, er slet ikke nok, men Minardi håber på at få en masse ud af fredagens frie træninger.
Dons
Læs mere om: 24/04/05 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |