San Marinos GP - Dæk preview |
Formel 1 19/04/05
|
|
Det sorte der sidder uden om fælgene, har i år noget at bevise, eller rettere, firmaerne bag har noget at bevise. Holdbarheden er sat på prøve. |
|
Dækkene skal i år bevise at de kan holde. Nu skal der køres +300 km på det samme sæt dæk. Men man må sige at det er lykkedes helt godt for dækfabrikanterne. Størst succes har Michelin haft, mens Bridgestone har været noget bagefter i år hidtil. Men nu gør dækkene ikke det hele alene, selvom det er yderst vigtig faktor for succes. Konkurrenterne fra Bridgestone arbejder intenst sammen med Ferrari for at forbedre netop deres produkt. Michelin: Michelin har siden det nye reglement vedr. dækkene blev offentliggjort, arbejdet med adskillige dækvarianter. Kun de mest lovende blev testet. Og udfra det materiale har man udvalgt de dæktyper som skal anvendes henover sæsonen. Og så er det ikke engang slut der, for hele tiden kommer der nye erfaringer til, som kan forbedre dækkene. Michelin har den fordel frem for konkurrenterne fra Bridgestone, at man har 7 teams til at teste for sig og til at opsamle data. Det giver en væsentlig fordel. Succesen er da heller ikke udeblevet. Til San Marinos GP er man i den situation, at nu skal der køres under væsentligt køligere forhold end i de første 3 GP'er i år. Samtidigt er Imola en bane hvor man bruger kerbs rigtig meget hvilket selvfølgeligt også påvirker dækkene. De specifikationer dæk som Michelin har udvalgt til San Marinos GP, har ikke været anvendt tidligere i denne sæson. De er opbygget efter en masse kendte faktorer tilsat ny viden og forskning. Det håber Michelin - og deres teams - er den rigtige løsning. Tidligere tests har mere end antydet hvilken retning man skulle gå i. Bridgestone: Er der nogen der ikke har haft hvile, så er det Bridgestone. Et intenst arbejde sammen med Ferrari for at løfte hele pakken op til vanlig standard, har været overskriften på dagsordenen. Udover at Ferrari har testet deres bil, så er der testet dæk, dæk og atter dæk. Bridgestone formulerer det sådan at man har arbejdet hårdt sammen med især Ferrari, og at Bridgestones sande potentiale så sandelig er på vej. Men man er dog temmelig sikker på hvor man står. Meldingen fra Bridgestone er nemlig den, at man vil anvende blødere dæk end hidtil i denne sæson, men ikke så bløde som sidste år. En udtalelse der er rettet til San Marinos GP. Med det i mente, så skal man også huske på at netop Imola og senere Monza, er Ferraris hjemmebaner, og at de italienske tifosis så sandelig ikke forventer andet end at de røde biler er med helt fremme. Kan Ferrari få den nye bil - og dækkene til at fungere i den kommende weekend, er det ikke umuligt at de italienske tifosis få deres drømme og ønsker opfyldt. Dons
Læs mere om: 24/04/05 - Imola - Formel 1 - FIA F1 |
|
| |