Fra start til mål var den Essex støttede fabriks Zytek med i front af løbet, og i store dele var bilen helt i front. På vejen frem i feltet kæmpede John Nielsen i den første time med bl.a. Jan Magnussen på den våde bane, og i en nedbremsningsduel kom de to danskere så tæt på hinanden, at Magnussens Lister Storm fik et puf af Johns Zytek. Efterfølgende er der delte meninger om hvor skylden for dette uheld skal placeres så vi lader det op til dig at vurdere hvad du synes.
Den danske Zytek kørte et helt fantastisk lys som satte både Audi og Pescarolo bilerne i skyggen, hvilket jo kan få en og anden til at vurdere hvorfor bilen ikke er udtaget til Le Mans, men afgørelsen er foretaget og er ikke til at lave om, men man tydeligt fornemme bitterheden i det Danske Zytek team.
Det var helt klart meningen at den Franske Audi skulle have strålet i dette løb, men bilen kom aldrig for alvor til at dominere hverken træninger eller løbet, og med kun en time tilbage af løbet satte Jean Marc Gounon bilen af banen, ovnikøbet imens feltet var under safetycar, og bilen blev så skadet at den måtte udgå af løbet. Der er helt sikkert talt meget højt i den Franske lejer, for det er bestemt ikke måden at vinde langdistance racerløb på, og med det for at der kun er 60 dage til Le Mans 2005, som er teamets fokus lige nu, så er gårsdagen præstation ikke godkendt.
Ud over sejren kunne Zytek Motorsport/Essex Invest også lade sig notere for løbets hurtigste omgang, som var 2.10.270.
Det var Pescarolo Sport og deres Pescarolo C60 Hybrid Judd der indtog anden pladsen og 3. pladsen gik så overraskende til Rollcentre Racing og deres Dallara Judd.
Pescarolo C60'eren viste løbet igennem at den var hurtig, og bilen virker også teknisk stabil i år, så den vil helt sikkert blive en kandidat til en podieplads på Le Mans i år.
Den positive overraskelse i LMP1 klassen stod Jim Gainer International og deres Dome S101 HB Mugen, som kom ind på en flot 4. plads.
LMP2 klassen var også imponerende og den blev vundet af Chamberlain-Synergy M'sport med deres nye Lola B05/40 AER, med del Bello Racing og deres Courage C65 Mecachrome på en flot anden plads. Det fantastiske ved LMP2 resultatet er at selvom de vindende biler kørte stærkt så kom de igennem løbet, hvilket jo ellers ikke har været LMP2 klassen stærke side.
GT1 klassen var i dette løb en bule klasse og en del af de hurtigste biler udgik af løbet, men det endte med at BMS Scuderia Italia vandt klassen med deres Ferrari 550 Maranello og anden pladsen blev så indtaget af Convers Team også med en Ferrari 550 Maranello
GT2 klassen blev meget overraskende domineret af Team LNT og deres to TVR T400-R, og skæbnen var krank for de to teams i klassen med Dansk deltagelse, for begge måtte udgå.
Sebah Automotive og deres Porsche 911 GT3-RSR kørt af Lars Erik Nielsen, Pierre Ehret og Thorkild Thyrring måtte udgå efter 83 omgange, og IN2 Racing og deres Porsche 911 GT3-RSR kørt af Juan Barazi og Michael Vergers holdt kun til 26 omgange.
Der var i alt 27 biler der gennemførte løbet ud af de 47 startende, og set i lystet af de dårlige vejrmæssige forhold er det helt acceptabelt, men det er helt tydeligt at en del af de deltagende teams skal stramme sig noget mere an hvis de vil præstere noget ordentligt på Le Mans midt i Juni. Vejgaard
Læs mere om: 17/04/05 - Spa-Francorchamps - LMES |