Teamets mørkeblå Zytek-racer skal således starte det 1.000 km lange løb fra tredjebedste startposition, hvor den på gridden kun vil være overgået af en Pescarolo og Creations DBA-racer, som begge er såkaldte hybridbiler.
"Vi forventer ikke, at hybridbilerne vil være i stand til at holde i løbet, så vi har gode chancer for komme til tops og også vinde," fortæller teamejer Peter Halvorsen fra Belgien.
"Det vil være en kæmpeskuffelse for os, hvis vi ikke får en podieplads i morgen, for vi har den bedste bil til løbet. Det kan da godt være, at vi lægger et pres på os selv ved at melde så klart ud, at vi forventer at have vinderchancer, men det pres må vi så bare leve med i morgen."
Lørdagen startede ellers ikke på bedste måde for Team Essex Invest. DTC-mesteren Casper Elgaard røg således af banen i den lynhurtige Eau Rouge-svingkombination, og det medførte betydelige skader på Zytek-raceren. Men inden den afgørende tidtagning lørdag eftermiddag havde mekanikerne fået gjort raceren klar igen, så teamets japanske kører, Hayanari Shimoda, kunne sendes ud på banen, hvor han trods megen trafik under sine hurtige omgange alligevel blev noteret for tredjebedste tid.
Casper Elgaard og John Nielsen er dog ikke de eneste af Team Essex Invests faste kørere, som er i aktion på Spa-Francorchamps. Teamets privatkører fra Danish Touringcar Championship, Jens Møller, kører her for Lister Storm-teamet sammen med Jan Magnussen og briten Justin Keen, og trioen kunne udnytte regnvejret til at blive noteret for femtebedste tid i det store felt, som tæller intet mindre end 47 vogne. Læs mere om: 17/04/05 - Spa-Francorchamps - LMES |