Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Le Mans Endurance Series

Spa Francorchamps - preview

LMES 
13/04/05 

7 Danskere til start på Spa
Årets første LMES løb køres på Spa Francorchamps, og det vil som alle de andre Le Mans Endurance Series løb være 1000 kilometer løb, men dette løb er lidt specielt set med danske øjne idet vi har hele syv danske kompetanter til start.
 

I LMP1 klassen er det Jens Møller og Jan Magnussen der kommer til start i en Lister LMP. Lige ledes vil det skuffede danske hold med John Nielsen og Casper Elgard komme til start i deres fabriksstøttede Zytek 04S, som blev vraget fra årets Le Mans. I GT2 klassen kommer Lars Erik Nielsen til start i en Sebah Automotive Porsche 911 GT3-RSR sammen med blandt andet Thorkild Thyrring. Sidste dansker i feltet er Juan Barazi som kommer til start i en IN2 Racing Porsche 911 GT3-RSR.

Ud over at det er imponerende med syv danskere i feltet er det også helt fantastisk at se på et felt hvor der er 49 startende biler, hvilket groft sagt er det dobbelte af hvad ALMS serien kan fremvise til deres løb i den kommende weekend.

Tidsskemaet til dette løb er således:

Fredag, 15-04-2005 12:30 - 13:30 1. fri træning
16:00 - 17:00 2. fri træning
Lørdag, 16-04-2005 09:45 - 10:45 3. fri træning
15:00 - 15:40 Kvalifikation
Søndag, 17-04-2005 08:30 - 08:50 Warmup
12:00 - 18:00 Race - 1000 km.

LMP1 klassen er simpelthen imponerende stor. Ikke mindre end 10 biler kommer til start, og en af de meget interessante biler bliver den franske Audi R8 fra team Audi PlayStation Team Oreca. Det bliver som på Le Mans Stephane Ortelli, Jean-Marc Gounon og Franck Montagny der skal køre den i teamets først løb med den potentielle Le Mans vinder bil.

I samme klasse kommer John Nielsen, Casper Elgaard og Hayanari Shimoda i deres fabriksstøttede Zytek 04S som blev vraget til årets 24 timers løb på Le Mans, så uanset hvor godt et resultat de viser ved dette løb kommer de ikke med til Le Mans.
Der går dog rygter rundt omkring om at John Nielsen & Co. prøver at købe Team Jota, men absolut ingen har endnu udtalt sig offentligt om det, så foreløbigt er teamet i hvert fald ikke at finde på Le Mans.

Jens Møller har med store forventninger til 2005 sæsonen. Han har fået et sæde hos fngelske Lister, med henblik på at køre 24 timers løbet på Le Mans, men Jens har fået samme skæbne som John og Casper, nemlig at de blev vraget til dette løb. Jens Møller kommer dog til start på Spa Francorchamps sammen med en anden (og ikke vraget) dansker, nemlig Jan Magnussen, der pludseligt har fået en bi-job her. Teamets tredje kører er Justin Keen.

Hvem vinder så 1000 kilometer løbet?
Ja, hvis det ikke bliver en LMP1'er så er der noget galt, derfor vil jeg tror at det bliver den franske Audi, til trods for at dette er deres debut løb. Kan de ikke vinde det her løb, så kan de godt skyde en hvid pil efter Le Mans, for her kommer de op imod et rutineret Audi team, så Audi PlayStation Team Oreca må være favorit, og skal vinde det her løb.

Jeg vil dog godt trække Pescarolo Sport, Zytek Motorsport og Jim Gainer International frem som team der kan stikke næsen frem og være med til at præge løbet.

LMP2 klassen har et felt på 13 biler, hvilket også er fantastisk flot for en klasse som stort set er berømt for biler der går mekanisk ned under stortset alle løb.

Personligt glæder jeg mig til at se Lucchini XV Judd, fra Lucchini Engineering, og så de to Lola B05/40 fra henholdsvis Chamberlain-Synergy M'sport og Binnie Motorsports.

Jeg vil dog vurdere at det i sidste ende bliver en Courage C65 der trækker det længste strå, og et godt bud på en vinder bil kunne være G-Force Racings Courage C65 Judd.

GT1 klassen har 9 biler til start, og heraf er 5 af dem Ferrari'er. Herudover kommer der 2 Saleen S7-R fra Graham Nash Motorsport, 1 Chrysler Viper GTS-R fra Paul Belmondo Racing og en Porsche 996 Turbo fra A-Level Engineering.

Jeg ville godt kunne skrive, at jeg troede på at en af de to Graham Nash Saleen S7-R var potentiel vinder, men jeg tror faktisk ikke helt på det. Derimod tror jeg på at BMS Scuderia Italia vil sejre i klassen med en af deres Ferrari 550 Maranello.

GT2 klassen er den langsomste klasse, men det er den største i dette løb med hele 18 biler til start, hvoraf 10 af dem er Porsche. Klassen udvider sig heldigvis lidt hvert år og nu består den så også af TVR T400-R, Ferrari 360 og Spyker C-8 Spyder GT2 R.

Jeg tror dog ikke på at nogle af 'ikke-Porscherne' vinder. Jeg tror at vinderen kommer fra Seikel Motorsport, og det vil så samtidig sige at jeg ikke tror på at Lars Erik Nielsen, Pierre Ehret og Thorkild Thyrring kommer til at spille den store rolle for det samlede resultat.
Til gengæld har jeg slet ikke nogen baggrund for at udtale mig om hvordan det kommer til at gå for Juan Barazi og Michael Vergers i deres IN2 Racing Porsche 911 GT3-RSR.

Som sagt starter løbet på Spa Francorchamps klokken 12 på søndag og det strækker sig over 1000 kilometer. Der er afsat en tidsramme på 6 timer, og dette løb bliver helt sikkert spændende, også set med Le Mans for øje.

Vejgaard

Læs mere om:
  • 17/04/05 - Spa-Francorchamps - LMES
  •