Starten blev uden det store drama. Paul Tracy holdt sig sikkert i front og blev ikke for alvor udfordret og der var ikke de store ændringer på den første omgang. Oppe foran så alt ud til at ligge sikkert til Tracy, der ganske langsomt kørte fra resten af feltet. Men en kørerfejl (der var problemer med pit-begrænseren der satte til) skabte ny spænding - og brasilianeren Bruno Junqueira smuttede frem i front.
Efter en gul-fase var Tracy dog igen i hopla. Da det grønne flag blev vist sprang han direkte til og passerede Junqueira - fyrede en serie ultrahurtige omgange af, og kørte derefter i pit til den første runde af stop. Både Tracy og Junqueira pittede på 29. omgang mens Sebastien Bourdais blev ude et par omgange - hvilket sendte ham endnu tættere på fronten. Paul Tracy var hurtig oppe foran, men et par mindre problemer kostede i det lange løb sejren (Foto: Ford / Autostock / Wieck Photo Database)
Derefter kom der en kort gul-fase, da Fabrizio del Monte havde flere problemer og spandt rundt. Dermed var Jimmy Vasser (der kørte sit 198. løb i serien!) pludselig i front, da han tidligere i løbet var kørt ind for at få benzin på. Vasser burde være hurtigere da han var lettere, men på ingen tid fløj både Tracy og Bourdais forbi - og så begyndte kampen ellers!
Bourdais pressede på og brød sig fri - og herefter var det franskmandens tur til at fyre en serie lynhurtige omgange af. Det sidste pitstop blev derfor afgørende - og ikke mindst valget af dæk. Newman/Haas Racing var de hurtigste til at få deres kørere på plads i den vending, og valgte at køre på 'options' dækkene, som var af en hårdere compound - alligevel var Bourdais hurtigere og sejren var hjemme. Sebastien Bourdais var suveræn da han først havde taget fronten - og sejrede for første gang i 18 år for Newman/Haas-teamet (Foto: Ford / Autostock / Wieck Photo Database)
Blandt rookierne var der lidt af en kamp mellem Timo Glock, sidste års testkører for Jordan, og danske Ronnie Bremer. Men i efter det sidste pitstop lykkedes det ikke for Bremer at snige sig forbi, men en sikker og flot 7. plads blev alligevel hentet. Hans holdkammerat, Formel 3000-mesteren fra 2003, Björn Wirdheim måtte dog indfinde sig en del pladser tilbage. Comeback til CCWS blev der også for en tidligere mester, Cristiano da Matta. Han er tilbage efter sit pauvre ophold i Formel 1 sammen med Toyota. Han sluttede på en 10. plads. Podiet i Long Beach (Foto: Ford / Autostock / Wieck Photo Database)
Og til sidst overlader vi ordet til vinderen, Sebastien Bourdais: "Det var et løb med kampe - vi måtte presse meget hårdt. Jeg er meget glad for holdet omkring Newman/Haas, fordi de arbejdede igennem og vi vandt dette!"
Nu venter der en længere pause frem mod det kommende løb som finder sted i Mexico på Fundidora Park - det bliver den 22. maj at der igen er action i CCWS.
Du kan finde alt om weekenden i Long Beach her. Benji
Læs mere om: 10/04/05 - Long Beach - CCWS |