Hvis det nu var en anden sportsgren vi talte om, så var Ferrari blevet dømt som nedrykkere. Det er da også det der er sket i forhold til vores inddeling. Ferrari har kun formået at køre 10 points på kontoen i tre løb i år. Til gengæld har Ferraris kunder, Sauber teamet, scoret sæsonens første points. BAR skuffede endnu engang, Jordan mistede for en gangs skyld i år en bil undervejs, mens Minardi fik begge biler i mål, men som sædvanligt langt, langt efter. Ferrari - 10 points: Ferrari har hidtil kun formået at skuffe dem selv og deres fans. I Bahrain virkede det som om at den nye F2005 ikke er helt gennemtestet. I hvert fald ikke for holdbarhed. Begge kørere blev på hver sin måde offer for den fremrykkede debut af F2005 modellen. Der var da også dømt hængemule i teamet efter GP'et. M. Schumacher havde godt nok kvalificeret sig på andenpladsen, men måtte udgå efter 11 omgange med hydraulikfejl så han ikke kunne skifte gear. Indtil da var han den eneste der formåede at følge med Alonso. Barrichello fik ikke kørt mere end godt fem omgange i den frie træning, så døde gearkassen. Og da han kun kørte kvalifikationen lidt konservativt, gav det ikke den bedste startplacering. Han måtte starte fra bagerste række med en bil der ikke var sat op. Jo det var den, men det var med M. Schumachers setup. Da det er forskelligt fra Barrichellos eget setup, begyndte det i den sidste del af løbet bl.a. koste dæk. Man prøvede derfor om han i det mindste kunne slutte i pointene, men det lykkedes lige nøjagtigt ikke. Nu er der noget tid at få arbejdet med den nye bil inden det ene af to løb på hjemmebane, nemlig Imola. Sauber - 2 points: Sauber fik i Bahrain årets første point. To af slagsen. Og dem kørte Felipe Massa hjem. JV fik ikke den bedste start efter en dårlig kvalifikation. Nu er spørgsmålet om han er begyndt at tilpasse sig de nye forhold i Formel 1? Reglement er bestemt ikke skabt til hans kørestil. I dag formåede han dog undervejs at køre hurtigere end Massa ved enkelte lejligheder. Ellers har Massa generelt været hurtigere end JV. JV blev dog i den sidste del af løbet ramt af Coulthard, som beskadigede baghjulsaffjedringen. Alt i alt det bedste vi har set fra JV i år, men der mangler stadig meget, rigtig meget. Felipe Massa viste derimod at han bliver mere og mere moden og dermed også bedre. Han kørte et konstant løb hele vejen, nu mangler han bare at bilen bliver hurtigere. Peter Sauber var da heller ikke utilfreds i dag. JV lå faktisk til point da han blev ramt af Coulthard. BAR - 0 points: Igen udgik begge BAR biler, men i dag dog af vidt forskellige årsager. Sato udgik med bremseproblemer, og Button med koblingsproblemer. Der var ellers points i sigte for første gang i denne sæson, men sådan skulle det ikke være. BAR ligner snart noget som David Richards overtog for et par sæsoner siden. Mon ikke at han et eller andet sted er savnet i teamet? Begge biler lå i pointene da de måtte udgå. Der ligger stadig meget arbejde forude for teamet. Både i udvikling og i test. Igen en skuffende indsats af sidste års positive overraskelse. Jordan - 0 points: Jordan har stadig ikke points på kontoen, og denne gang måtte man for første gang i år se at en af bilerne ikke kom i mål. Inderen Karthikeyan måtte udgå allerede efter ganske få omgange pga. et elektrisk problem. Monteiro derimod sluttede på den sidste plads i top 10, men det skyldtes mest at mange som normalt ligger foran ham måtte udgå. Det er derfor med lidt blandede følelser at Jordan teamet nu pakker sammen og tager hjem til England for at arbejde videre med de stadig begrænsede midler. Minardi - 0 points: Paul Stoddart udtalte efter løbet at, nu er det slut med PS04 modellen. På Imola bringer teamet PS05 med for første gang. Begge Minardier kom i mål denne gang, men som sædvanligt bagerst. I den første del af løbet kunne Friesacher uden problemer følge med Jordan bilerne, men midt i løbet begyndte bilen at blive vanskeligere at køre, sandsynligvis pga. dækslid. Albers havde det svært ved starten som bl.a. kostede ham en næse på bilen. Det betød et ekstra pitstop, men han formåede trods alt at indhente noget af det tabte i forhold til holdkammeraten Friesacher. Selv om Minardis nye PS05 ikke vil være noget revolutionerende, så vil ethvert fremskridt betyde noget for teamet. PS05 er bygget til det nye reglement, hvilket man ikke kan sige at den nu aflagte PS04 model er. Dons
Læs mere om: 03/04/05 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |