Den store taber i ørkenkrigen var den stejlende hingst fra Maranello. Deres nye bil viste gode takter, men i sidste ende udeblev gevinsten.
Der var fra start lagt op til et spændende løb. Alonso startede foran Michael Schumacher og de to trak hurtigt fra feltet. Flere gange angreb Schumacher Renault raceren, men der var aldrig en rigtig god mulighed til tyskeren. Men den nye Ferrari virkede stærk. Samtidig gled Barrichello, der var startet bagerst, godt op gennem feltet og man sad og fik mindelser om sidste sæsons røde dominans. Hvis den nye bil virkelig var så stærk, så kunne spændingen i denne sæson hurtig ebbe ud.
Men sådan skulle det ikke gå. Schumacher snurrede rundt, kom ind på banen, men fik aldrig fart i bilen igen. I stedet kørte han i pit og væk var han, efter en lovende debut fra den nye bil. Derfor faldt blikket på Rubens Barrichello i den anden Ferrari - nu var det op til ham at true de andre hold med Ferrari racerens styrke. Men efter at brasilianeren nåede i pointene gik det lidt i stå for ham. Og til allersidst tabte han en duel til Coulthard, og røg helt ud af pointene. Konklusionen på Ferraris indsats må være at bilen har potentiale, men den virker ikke helt flyvefærdig.
Men efter Michael Schumacher exit døde så spændingen om 1. pladsen. Ingen andre var i nærheden af at true Fernando Alonso. Den unge spanier havde bare sig selv og varmen resten af tiden. Den anden Renault racer, med Fisichella, udgik tidligt i løbet, uden at have gjort meget opmærksom på sig selv.
Jarno Trulli, der i Malaysia hentede Toyotas første podieplacering, gentog bedriften i Bahrain. Italieneren tog uden den store dramatik 2. pladsen igen og ligger dermed pt. ganske lunt i VM. Samtidig er der også tale om et voldsomt gennembrud for Toyota, der har taget den plads som Williams og McLaren burde kæmpe.
I Malaysia var det Williams, der med Nick Heidfeld som pilot, hentede den sidste podieplads. I dag var det McLarens tur til at nå podiet. En stærks kørende Kimi Raikkonen fik smidt bilen ind på bronzepladsen og virkede nogenlunde tilfreds efterfølgende. For Raikkonen er det også væsentlig at få nogle point og noget metal med fra løbene.
Toyota havde endu en mand med i front. Ralf Schumacher havde kvalificeret sig fornuftigt og kørte et stort set anonym løb, men når man ligger i top 5 er kan anonymt være ganske positivt. I al fald fik tyskeren hentet 4. pladsen hjem og gjorde dermed dagen endnu bedre sin japanske arbejdsgiver.
Dagens mand var manden på 5. pladsen. Endnu en spanier - nemlig McLarens reservekører Pedro de la Rosa. Sidst han kørte et løb var i Japan 2002. Men det forhindrede ham ikke i en dejlig aggressiv kørerstil hele løbet igennem. Fra starten gik var han involveret i dueller med Sato, med Barrichello, med Webber og han slap gennem de fleste. Han lavede et par fejl undervejs, men de gik kun ud over ham selv. Og han vendte tilbage begge gange. Hans højre fod var tung og belønnngen - en 5. plads, var ganske ganske fortjent.
Mark Webber var den sidste der overgav sig til de la Rosas fremmarch. På de allersidste omgange kunne den seje australier ikkke længere modstå presset. Ligesom de la Rosa et par gange var uden for banen, var også Webber ude og kan være taknemmelig for indførelsen af asfalterede afkørselsområder i stedet for sandkasserne. Fornuftigt løb af Webber, dog uden at være prangende.
Prangende kan man heller ikke påstå Felipe Massa var. For første gang var Jacques Villeneuve i nærheden af brasilianerens tider. Men i sidste ende var det Massa der klarede sig bedst. Også han var involveret i dueller, specielt med Barrichello som han fravristede 7. pladsen.
Efter en imponerende indsats i de to første løb i sæsonen, var det lidt mere dagligdag for David Coulthard og Red Bull i Bahrain. Tidskørslerne kunne have været bedre og i løbet så man ikke meget til dem. Men et par omgange før mål lykkedes det alligevel for Coulthard at snige sig ind i pointene, ved at passere Barrichellos Ferrari, der i den sidste trediedel af løbet virkede som om den kørte i bakgear.
Begge BAR biler udgik, uden at have imponeret væsentlig. De kørte bedre end i de to første løb, men derfra og til at sige det var godt, er der langt. På de bedste omgange lå Sato med bilen i de bagerste point, men samtidig virkede bilerne lidt som en prop for de la Rosa og Barrichello. BAR-Honda har meget hjemmearbejde.
Tyske Nick Heidfeld udgik også, efter en ganske fornuftig indsats. Williams raceren er i øjeblikket ikke nogen vinder, men de to kørere gør det bedste de kan og Heidfeld leverede en god indsats, indtil hans løb var slut.
Løbet frembringer nogle spændende perspektiver for resten af sæsonen. Der er masser af ubesvarede spørgsmål: Er Renault blevet uovervindelige? Får Ferrari rettet op på hesten? Hvad med McLaren og Williams - bliver de nogensinde topteams igen? Toyota - vinder de snart deres første sejr? Få svaret (måske) i næste episode af: F1 - 2005.
Læs alt om Bahrains Grand Prix her Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: 03/04/05 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1 |