Renault vandt årets første GP, men der er stadig meget langt til vejs ende. Ferrari vil også køre Malaysias GP i 2004M modellen. Red Bull arbejder videre på højtryk for om muligt at blive endnu bedre end i det første GP. Williams og McLaren har noget at indhente ifølge deres ambitionsniveau. Men helt nye udfordringer venter i Malaysia. Høj luftfugtighed kombineret med temmelig høje temperaturer kan spille ind, især overfor kravet om 2 GP'er pr. motor, hvis ellers da ikke man ligefrem har skiftet denne. Renault: Hos Renault er der selvfølgelig glæde over sejren i det australske, men man ved godt at det kun var sæsonens første løb, og at meget kan ske efterhånden som udviklingen forsættes. Kørerne glæder sig, især fordi den nye Renault racer har vist sig at være rigtig god i hurtige og åbne sving, og dem er der nogle stykker af på Sepang banen. Man kalkulerer også med at banen ikke er så bumpet som flere andre, og at man derfor ikke behøver samme type af stivhed i chassiset som andre steder. Ellers er det gennemgående hos Renault og alle andre teams de meget fugtige og varme forhold der normalt hersker i Malaysia. Altså, køling i et større omfang er nødvendigt. Man er til gengæld rimeligt spændte på hvordan dækkene vil klare sig, men er dog ikke overnervøse, idet at man har en god balance i bilen, så dækkene ikke slides unødvendigt. Jo, forhåbninger er store hos Renault. Ferrari: Det er vist ingen hemmelighed at det er Shell der leverer olieprodukterne til Ferrari. Shell melder ud at man sammen med Ferrari vil finde den rette olie til motorerne. Shell har begået flere olietyper tilpasset de forhold der nu engang skal køres under. Brændstoffet bliver samme type som i Australien, dog nedkølet så det fylder mindre. Men dog ikke mere end max. 10 grader under den omgivende temperatur, netop som det tekniske reglement foreskriver. Der har hidtil været lidt delte meninger fremme om hvorvidt at man skifter motoren i Michael Schumachers bil. Noget tyder dog på at man ikke gør det. Ferrari fortæller nemlig at da M. Schumacher ikke har kørt så mange kilometer som Barrichello, er det meget tænkeligt at M. Schumacher vil være mere aktiv under de frie træninger i Malaysia. Ikke for at få brugt motoren, men for at opsamle de sidste vigtige data. M. Schumacher forventer et hårdt løb under de forhold der hersker i Malaysia. Begge kørere at få bedre udbytte af dette løb i forhold til Australien, og skal man holde den flotte statistik som Ferrari har i Malaysia, skal man undgå at køre ind i konkurrenterne. Red Bull: Et af de hårdeste løb venter. Det er man fuldt ud med på hos Red Bull Racing. Kørerne har forberedt sig via ekstra træning under simulerede forhold. Men hvad med resten af teamet? Jo, man har hjemme i Milton Keynes i vindtunnelen simuleret lignende forhold, især er der arbejdet med køling af motorerne. Det er det andet GP motorerne skal køre og kan nok behøve lidt ekstra køling for at man kan være mere sikker på at de kan stå distancen. Samtidigt er der selvfølgelig arbejdet med aerodynamikken som skal tilpasses de anderledes forhold på Sepang. Red Bull havde ingen problemer med dækkene i Australien og forventer det heller ikke her, så alt i alt forventer man trods de noget vanskeligere forhold, et rigtig godt resultat i Malaysia også. Williams: Williams teamet er meget spændte på det malaysiske GP. Hvordan vil motorerne reagere på de forventede meget høje temperaturer. Der har tidligere været målt temperaturer på op til 36 - 40 grader under løbskonditioner. Teamet har været meget fokuseret på køling af motor og bremser i forberedelserne til GP'et. Mario Theissen skælder indirekte lidt ud på FIA idet der er et krav om nu, at der skal være en ventil i kølesystemet som skal åbne ved et tryk på 4,5 bar. Sker det eksempelvis på startgridden, kan man ikke umiddelbart erstatte den spildte kølervæske. Kørerne glæder sig begge til GP'et. Især Nick Heidfeld som jo har den som en af sine tidligere hjemmebaner via Sauber/Petronas konstellationen. Selve banen kan han også godt li' og er vældig glad for layoutet. Mark Webber er glad for banen, men frygter de pludselige regnskyl som kan forekomme i den del af verdenen. Nu er spørgsmålet om Williams vil skifte motor i Heidfelds bil. Umiddelbart kan de jo gøre det, ligesom BAR tydeligvis også vil gøre det. Årsag: man er jo udgået af et løb.
McLaren: McLaren teamet har efter det australske GP været delt i to til tre lejre. Nogle blev i Australien for at pakke biler og udstyr sammen. Pedro de la Rosa tog til Europa for at teste sammen med Alex Wurz, mens de resterende var hjemme i England for at evaluere alle mulige data. de la Rosa kom dog ikke ud at teste pga. dårligt vejr, men Alex Wurz fik kørt godt 1100 km. Det var mest dæktest der var på programmet. Man har dog prøvet at udregne hvor meget ekstra køling der kræves i det sandsynligvis meget varme Malaysia. McLaren forventer at køre med en blødere compound end i Australien, hvor det var en compound til den lidt hårdere side der blev anvendt. Kørerne er begge begejstrede for banen, dog er der visse steder man skal passe på, specielt ved udgangen af både sving 14 og 15. Norbert Haug påregner ekstra stor belastning, både pga. varmen, men også fordi der køres med fuld gas ca. 60 % af en omgang.
Dons
Læs mere om: 20/03/05 - Sepang - Formel 1 - FIA F1 |