Forklaring på de nye dækregler |
Formel 1 21/02/05
|
|
Sådan vil det virke i praksis Efter den sidste tids polemik og forvirring over de nye dækregler vil vi hermed prøve at forklare hvordan reglerne vil virke i praksis. |
|
Dette er forklaringen som dækfabrikanten Bridgestone tolker det.
I løbet af en grand prix weekend, kan en kører anvende et maksimum af 4 sæt tørvejrsdæk, (forskellige gummiblandinger er tilladt) 4 sæt normale regnvejrsdæk og 3 sæt af kraftige regnvejrsdæk.
I tilfælde af et eventuelt kørerskifte i teamet (i forbindelse med et uheld eller pludselig sygdom) skal det oprindelige dækvalg, overføres til den eventuelle erstatningskører.
Ud af de 4 sæt tørvejrsdæk, vil hver kører blive tilladt 2 sæt af forskellig gummiblanding til den første dags træning.
Før klokken 08:00 (kl 07:00 i amerikanske løb) på andendagen skal køreren beslutte hvilke dæktype han vil anvende gennem resten af weekenden.
I tilfælde af at begge dages trænings-sessions er besluttet som værende "vådt føre" af FIA´s dommere, vil denne afgørelse blive udskudt til klokken 12:00.
Med mindre vådt føre nødvendiggør brugen af det ene eller andet type regnvejrsdæk, skal det ene sæt af de tilbageværende tørvejrsdæk anvendes for både kvalifikations-kørsler samt hele løbets længde, med mindre særlige omstændigheder (såsom punkteringer) nødvendiggør et hjulskifte.
Alt dette lyder måske helt fint og ligetil. MEN kan vi nu vente og se en kører/team boss "aftale" en punktering sådan ligesom på forhånd ? Denne nye regel er måske endnu et punkt der kan blive uoverensstemmelser over.
K.D.
Læs mere om: 06/03/05 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1 |
|
| |