Men David Falch's motorsportskarriere strækker længere tilbage end de tre sæsoner i Yokohama Cuppen.
I 1987, som 11 årig, startede han med go kart i Minipop klassen, og de næste mange sæsoner blev kørt i de forskellige go kart klasser, hvor det blev til mange flotte placeringer og flere mesterskaber undervejs.
Allerede i sin debutsæson - 1987 - sluttede David Falch på skamlen i Danmarksmesterskabet. Her ses vinder trioen med Finn Sode (1. pl.), Jesper Carlsen (2. pl.) og til højre David Falch (3. pl.). (Foto: Falch)
I 1992 kørte David Falch Danmarksmesterskabet hjem. (Foto: Falch)
Igen i 1998 vandt David Falch Danmarksmesterskabet. (Foto: Falch)
Efter tolv år i go kart, så skiftede David i 1999 op til bilklasserne, og her valgte han en noget usædvanlig rute for en ung kører.
David havde sammen med nogle kammerater restaureret en Porsche 911S fra 1968, og i den stillede han op i 'Historisk Motorsport', hvor det blev til to sæsoner i den hvide Porsche.
2001 blev lidt af et overgangsår for David, her blev Porschen solgt, og der blev i stedet indkøbt en Peugeot 206 GTI, som blev opbygget til Gruppe N klassen for biler mellem 1601 og 2000 cc - Yokohama Cup. Det blev dog kun til et par løb i denne sæson.
David Falch's første Gruppe N 1601 til 2000 cc (Yokohama Cup) racer - en Peugeot 206 GTI. (Foto: Motorsporten.dk)
Igen i 2002 stillede David op i Yokohama Cuppen med sin Peugeot 206, hvor hans bedste placering var en 3. plads i 'Åbningsløbet' på Jyllands-Ringen, og sæsonen sluttede med en samlet 6. plads i mesterskabet.
Efter 2002 sæsonen blev Peugeot'en solgt, og 2003 kørte David for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore, det var igen i den store Yokohama Cup klasse, hvor han kørte i den ene af teamets Peugeot 307 EPO I racere, den anden af racerne blev kørt af Lars Vendelbo.
Det blev til en 3. plads til David i mesterskabet.
Første sæson for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore kørte David Falch i denne Peugeot 307 EPO I. (Foto: Motorsporten.dk)
Op til 2004 sæsonen udvidede LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore teamet med yderligere en bil, igen var David team kollega med Lars Vendelbo samt teamets nye kører Klaus Verner.
Det blev igen til en 3. plads i mesterskabet, hvor det ene og alene var uheld der forhindrede ham i at vinde mesterskabet.
Mesterskabet blev vundet af Klaus Verner med Lars Vendelbo på 2. pladsen, så her gjorde LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore med David's 3. plads helt rent bord i den store Yokohama Cup klasse.
David Falch's 2004 racer, en Peugeot 307 EPO II fra LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore teamet, sikrede ham endnu en 3. plads i Yokohama Cuppen. (Foto: Motorsporten.dk)
Karriereforløb:
|
År |
Beskrivelse |
|
1987 |
(Foto: Falch) | Debut i Go kart i Minipop klassen- Nr. 1 ved Københavns- mesterskabet
- Nr. 1 ved Sjællands- mesterskabet
- Satte poleposition og blev nr. 3 ved Danmarksmesterskabet
|
|
1988 |
Minipop- Nr. 1 ved Copehagen Open
- Nr. 2 ved Pondus Cup (DM)
|
|
1989 |
(Foto: Falch) | Rykkede op i POP 2 |
|
1990 |
Rykkede op i POP 1- Udgik fra førerposition ved DM
|
|
1991 |
Rykkede op i ICA Kører for JS-Engines i en CRG kart.- Nr. 3 ved Sjællandsmesterskabet
- Nr. 10 ved Nordiskmesterskab
- Deltager ved Europamesterskabet for juniorer
|
|
1992 |
(Foto: Falch) | ICA Kører for JS-Engines i en KALI kart.- Nr. 1 ved Sjællands- mesterskabet
- Nr. 1 ved Danmarks- mesterskabet
- Nr. 2 ved Nordiskmesterskab
- Nr. 4 ved Viking Trophy (int)
|
|
1993 |
(Foto: Falch) | Rykkede op i Formel A Kører for Haase Kart's fabriksteam- Nr. 1 ved Danmarks- mesterskabet, sejren blev senere annuleret p.g.a. 100 grams undervægt.
- Nr. 1 ved Federation Cup ved VM (B finale) i Laval, Frankrig
- Nr. 15 i EM serien (over 150 startende)
- 7.plads i Jesolo
- 8.plads i Holland
|
|
1994 |
Rykker til Formel National A |
|
1995 |
Formel National A- Nr. 1 ved Copehagen Open
- Nr. 2 ved Danmarksmesterskabet
|
|
1996 |
Formel National A- Flere top placeringer
- Udgik fra 4. pladsen ved Danmarksmesterskabet
|
|
1997 |
ICA Kører for Birel i Danmark.Nr. 4 ved copehagen open |
|
1998 |
(Foto: Falch) | Formel National A Kører i en Mirage kart- Nr. 1 ved Danmarks- mesterskabet
(deltog kun i det ene løb)
|
|
1999 |
Historisk Motorsport Porsche 911S |
|
2000 |
Historisk Motorsport Porsche 911S- Nr. 1 ved 'Åbningsløbet' på Jyllands-Ringen
- Nr. 3 på Djursland
- Poleposition ved Copenhagen Classic Car Cup, måtte senere udgå med teknisk defekt
|
|
2001 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI |
|
2002 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 206 GTI Blev nummer 6 i mesterskabet |
|
2003 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 307 EPO I Kører for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore Blev nummer 3 i mesterskabet- To 1. pladser
- Fem 2. pladser
- Tre 3. pladser
|
|
2004 |
(Foto: Motorsporten.dk) | Gruppe N 1601-2000 cc Peugeot 307 EPO II Kører for LV-Motorsport / Team VM Zinc Umicore, med importør støtte. Blev nummer tre i mesterskabet.- Seks 1. pladser
- En 2. plads
- Tre 3. pladser
|
|
2005 |
(Foto: Ib Trebbien) | DTC Peugeot 307 Kører for LV-Motorsport |
|
Hr. Nielsen
Læs mere om: David Falch |