De tre er:
Nr. 1 Jan Heiselberg, Esbjerg.
Nr. 2 er Mogens Thomsen fra Løgumkloster
Nr. 3 er Anders T. Jensen fra Randerup.
Alle kører i BMW 2002 Ti.
De to første pladser var afgjort inden sidste løb på Jyllands-Ringen, medens 3. pladsen endnu var åben og skulle afgøres mellem fire kørere, nemlig Anders T. Jensen i BMW 2002, Tommy Kjehr i Alfa Romeo, Ivan Andersen i Ford Capri og Brian Stolze i Ford Mustang.
Anders sørgede dog selv for at køre 3. pladsen hjem, da han vandt første afdeling i silende regn og blev nr. 3 i anden afdeling.
(Foto: Motorsporten.dk)
Mogens Thomsen deltog ikke i de to sidste afdelinger, da han har solgt sin bil og vil hellige sig jobbet som teknisk kontrol og løbsleder på Padborg Park.
Uddrag af Anders Jensens dagbog - fra DM Finalen på Jyllands-Ringen
Efter ankomsten til Jyllands-Ringen fredag aften den 1. oktober, blev konkurenterne hurtigt besøgt ved deres telte, for at se om nu også de biler som ville blive afgørende for min 3. plads ved DASU- Cuppen i 2004 var mødt op. Og samtlige konkurenter var til stede.
Kun teoretiske chancer var altså mulige. Brian Stolze i sin buldrende, og meget hurtige Mustang ville blive en næsten umulig konkurrent at slå. Han skulle enten udgå eller, blive placeret som no 4 i sin klasse, medens jeg selv skulle vinde mindst en af de to afdelinger i denne weekend.
På den anden side kunne jeg ikke nøjes med mindre end en 3. plads i min klasse,da Ivan Andersen ellers, i sin Ford Capri, ville få flere point end jeg selv.
Alle disse odds var altså imod mig da jeg kom.
Det eneste der kunne bringe mig til en 1. plads i et af heatene ville være regnvejr, og det helst silende regn!
Derfor bad jeg hele mit team om at danse regndans fredag aften og helst hele lørdag med.
Tidtagningerne om lørdagen skulle gennemføres lørdag formiddag.Vejrguderne havde set vor dans, lige netop da vi gjorde bilen klar begyndte regnen at sile ned.
Uha hvor blev jeg lettet, men alligevel presset, jeg kørte i første tidtagning ½ sekund langsommere end Jan Heiselberg i sin identiske, men dog motorstærkere BMW 2002, og 2 sekunder langsommere end Frank Jørgensen i hans Mascot Clubmann 1275ccm.
Så min startplacering i 1. heat blev altså som nummer 3.
Til næste tidtagning var banen tørret helt op, og denne gang skulle vi køre på slicks dæk helt uden mønster. I tørvejr har mine placeringer i år kun rakt til 3. pladser generelt og 2. pladser i min klasse.
Da vidste jeg at en 1. plads ville være usandsynlig. Jan Heiselberg kørte sig således frem til at starte på 1. pladsen og Brian Stolze i sin Mustang, på 2. pladsen.
1. løb blev afviklet allerede lørdag eftermiddag kl. 17:45.
Helt som jeg havde ønsket det, silede regnen igen ned. Fra en 3. position på startgridden, avancerede jeg allerede før 1. sving til førepositionen, skarpt forfulgt af Frank Jørgensen i Mascotten og herefter Jan Heiselberg i BMW'en.
Denne placering holdt kun få omgange, da Mascotten og BMWén bagved skiftede placeringer flere gange. Dette kunne jeg drage nytte af og øgede mit forspring indtil der blev flaget med gule flag hvilket betød at jeg ikke måtte overhale de meget langsommere biler som jo var blevet indhentet med en omgang. Herved sluttede de to kamphaner bagved mig helt op igen og kampen fortsatte helt som fra starten.
Pludselig stod en ældre Alfa Romeo med Per Vistofte (tidligere havnedirektør i Esbjerg) på tvære af banen, jeg så at der var en lille åbning foran hans bil og tog chancen for at pasere ham der, men han s..... bil trillede lidt længere frem, og hans venstre forskærm ramte min højre dør. Herved splintrede hele min siderude, og glasset sprøjtede over i hovedet på mig. Døren blev meget bulet, men min bil havde ikke taget yderligere skade, så jeg fortsatte, lidt chokeret, men uden at linde på speederen. Mascotten og BMWén lige bag mig havde valgt den samme linje som mig, og kunne derfor ikke drage fordel af uheldet.
Dette heat blev altså trods skader vundet af undertegnede.
(Foto: Ruwald)
Nu lå landet lidt bedre for mig da Brian Stolze i Mustangen havde kørt på slicks i den silende regn. Herved havde han mistet mange placeringer, og havde også fået motorproblemer i regnen.
Dette gav, mig herefter meget større muligheder for at få en 3. plads ved DM og DASU CUP.
Nu skulle jeg blot have en 3. plads i sidste heat.
2. og afgørende løb blev afviklet kl. 13:40 søndag eftermiddag, og desværre i solskin og tørvejr.
Fra min 3. position, fik jeg før starten en bestked fra Brian Stolze om at han havde motorproblemer så jeg skulle bare overhale ham højre om i starten, dette gav mig en gunstig placering lige efter starten.
Jan Heiselberg kom ikke godt fra start så igen lå jeg helt foran alle andre.
(Foto: Motorsporten.dk)
Dog ikke længe, for inden længe indhentede Både Jan Heiselberg i BMWén og Alex Thomsen, i sin Porsche 911 mig, og overtog således de to første pladser, nu gjalt det om at hænge i, det lykkedes mig de første 6 omgange af i alt 8 at forfølge de to førende biler.
Men pludselig - med blot 1,1/2 omgange tilbage - kom der en høj bankelyd ude fra mit motorrum. Jeg kunne godt høre at dette ikke var noget udpræget sundhedstegn fra min motor, så nu gjalt det blot om at komme i mål, og om muligt om at holde min 3. plads. Dette lykkedes dog kun lige på et hængende hår, da Ivan Andersen i sin Ford Capri kom foruroligende tæt på da vi nåede målstregen.
Således lykkedes det altså at generobre en 3. plads i DM og Dasu Cup. For Historiske biler fra årene, mellem 1966 og 1971.
Anders Tage Jensen sammen medhans kone Jytte Ruwald, og mekaniker teamet bestående af Ebbe Back Jensen, Finn Carstens samt Mogens Thomsen. (Foto: Ruwald)
Der skal herfra lyde en stor tak til hele mit team samt sponsorer, som har støttet mig hele sæsonnen 2004.
Lidt om Mogens Thomsens ophør som aktiv motrokører:
Det faktum at Mogens Thomsen, nu stopper sin aktive motorsportskariere i den beskedne alder af 58 år, for stadig i motorsportskredse, at hellighe sig jobbet som teknisk kontrol og løbsleder på Padborg Park, er selvfølgelig trist for vort team.
Dog er jeg sikker på at Mogens endnu i mange år frem vil være at se som mekaniker eller teamchef hos vort team. Han vil simpelthen ikke kunne undvære de gamle biler! Og omvendt, kan vi nok heller ikke undvære ham omkring vore gamle biler. Med hans humor og ligefremme atitude har han gennem årene givet vor sport den glans den fortjener!
Anders T. Jensen Læs mere om: 03/10/04 - Jyllandsringen - Historisk |