Det kinesiske GP bød på et bedre race end man måske kunne forvente. Der var adskillige dueller næsten hele løbet igennem. True Barrichello var der ingen der kunne, måske kun lige til sidst, men var det ikke ligeså meget for at spare bilen, et velkendt Ferrari fænomen. McLaren bød igen - heldigvis - op til dans. Men som så ofte før blev det kun lige ved og næsten, og så tillod Jenson Button sig endda at tage andenpladsen fra Kimi Raikkonen. Ferrari - 244 points: Føringen fra start til mål, kun afbrudt ved pitstops. Det var sådan at GP'et forløb for Barrichello der fik både sin første og anden sejr i denne sæson. Den anden sejr i år i et GP, mens han er den første vinder af det kinesiske GP. Kun Raikkonen kunne følge helt med. Det gjorde han i den største del af løbet, men forbi kom han aldrig. Tværtimod efter den sidste pitstoprunde, måtte han afgive pladsen til Jenson Button, der startede jagten på Barrichello, som han dog aldrig nåede helt. Sejrsmarginen på målstregen lyver lidt i det Barrichello kun kørte så stærkt at han kunne holde sig foran Button. Michael Schumacher klarede at ødelægge hans dag allerede i går i kvalifikationen. Han valgte at starte fra pittet, og skulle derefter køre sig op gennem feltet, noget han tidligere har klaret med bravour, men ikke denne gang. Endnu en afkørsel, en lille sammenkomst med Chr. Klien, og en punktering. Det tog brodden af Michael Schumacher, der dog flere gange satte løbets hurtigste omgang, og også på sidste omgang satte omgangsrekord. M. Schumacher erkendte da også efter løbet at han selv var skyld i afkørslen. Han var for tæt på Alonso og mistede derved den livsnødvendige downforce. Med sejren til Barrichello, sikrede Ferrari og Barrichello den totale gevinst for året. Konstruktørernes mesterskab, kørernes mesterskab til M. Schumacher med Barrichello på andenpladsen. Man kan også prale af at have taget sejren i de to nye GP'er i år, nemlig i Bahrain og Kina. Der var da også kun tilfredshed at spore i teamet efter GP'et, måske lige med undtagelse af M. Schumachers præstation. Men det ser man nok stort på, alt er sikret. BAR - 105 points: Manden med næstflest andenpladser gjorde det igen. Trods diverse problemer med kontrakten for næste sæson, så kørte Jenson Button igen et fremragende GP for sin nuværende arbejdsgiver. Han lå i den største del af løbet på tredjepladsen efter en ikke så god start, hvor han mistede nogle placeringer. Det lykkedes med tostopsstrategien denne gang, i hvert nok til at sikre andenpladsen til Button, og også i det samlede regnskab for konstruktører hvor BAR har taget lidt mere afstand til Renault. Sato kørte sig ind på sjettepladsen og var dermed med til at sikre BAR vigtige points. Sato startede langt nede i feltet pga. deklassering efter et motorskifte. Sato kørte et meget pænt og rent løb og fik som bonus sjettepladsen og tre points til diverse konti. BAR mangler en vigtig ting efter en yderst succesfuld sæson. Nemlig en sejr. Der er nu to chancer tilbage i år, skal det lykkes? Efter GP'et var der store roser fra David Richards til Sato, som Richards mente havde kørt sit absolut bedste race til dato for teamet. Renault - 96 points: Dagens resultat betød at BAR øgede sit forspring over Renault til 9 points. Renault kan dog stadig sikre sig andenpladsen for konstruktører, men det kræver at begge biler får points. Villeneuve fik måske ikke det ønskede comeback, men han viste også at han ikke har glemt hvordan man gør. Nu skal rytmen genopbygges, og så ser vi nok snart en Villeneuve som vi kender ham fra tidligere. I dag måtte han nøjes med en elvteplads. Han fik ikke lavet den vanlige Renault superstart, måske er bilerne ikke helt ens på det punkt. Villeneuve kører for Sauber i næste sæson. Alonso skød frem ved starten som vi kender det, men var i tæt duel med Fisichella på det tidspunkt. Resten af løbet var det bare med at holde på, men fange de tre foran ham, kunne han ikke. Briatore havde da også en let analyse klar. Vi har det hele undtagen farten. Man kan vel kun give ham ret. Man ser allerede nu frem til de sidste to GP'er i år, man mener at disse to baner passer bedre til Renault'erne, og vil i den grad gerne slå BAR-Honda på deres egen hjemmebane. En andenplads i konstruktørmesterskabet lurer forsat forude - både for BAR og Renault. Williams - 64 points: Williams teamet havde håbet på en bedre tilbagekomst til Ralf Schumacher. Men omstændighederne gjorde at han måtte udgå. Begge kørere fik en god start, og avancerede nogle pladser. Undervejs havde Montoya et par dueller med Villeneuve. Montoya sagde også at netop de dueller var virkelig sjove. Det er to herrer der ikke giver ved dørene. Trods lidt vanskeligheder med lidt trafik undervejs fik Montoya kørt sig op på en femteplads. Ralf Schumacher havde et møde med Coulthard som endte med at sende ham ud af løbet. Bilen punkterede ved Coulthards påkørsel, og da R. Schumacher kørte i pit, var man klar. Dog ikke til ham, men til Montoya som skulle komme ind til et planlagt pitstop. Man valgte at lade R. Schumacher vente, og samtidig tjekke bilen for yderligere skader. Da ventetiden var over, besluttede Ralf Schumacher at udgå. Kørte han ud på banen igen ville han være næsten 2 omgange bagud. R. Schumacher var da heller ikke særlig begejstret for Coulthards indsats, men sagde meget diplomatisk, at Coulthards overhalingsforsøg nok var lidt for optimistisk. Tilfredshed i teamet generelt, men ikke med resultatet, der var ventet lidt mere. McLaren - 58 points: Williams og McLaren har kun fjerdepladsen i konstruktørmesterskabet at køre om. Det gør de også og måske lidt for tæt. Coulthard og R. Schumacher havde deres lille møde på banen efter et temmelig optimistisk overhalingsforsøg fra Coulthards side. Et møde som endte med at sende R. Schumacher ud af løbet, mens Coulthard kunne fuldføre dog uden for pointene. Udenforstående vil måske sige at Coulthard før har kørt væsentligt bedre end i Kina. Raikkonen kunne følge med Barrichello, men forbi kom han ikke. Et måske unødvendigt kort pitstop kostede andenpladsen til Button, der kørte på én tostopsstrategi. En strategi der lige nøjagtig gav Button andenpladsen. Hos teamet var der lidt blandede følelser efter løbet. Men man må se øjnene at det ikke helt var deres dag trods Raikkonens fine placering. Man glædede sig dog over at begge biler havde god fart i sig, og håber på et endnu bedre udkomme af de to sidste GP'er i år. Dons
Læs mere om: 26/09/04 - Shanghai - Formel 1 |