De fleste teams fokuserer dog meget på de kommercielle muligheder der ligger i landet. Som en af verdens mest lovende økonomier, er der en gylden mulighed for at markere sig. Og de er der jo alle sammen: Mercedes, BMW, Toyota, Renault - eller hvad med en Ferrari!
Men det taler på ingen måde til den 'almindelige' kineser, der har en gennemsnitlig årlig ind-tjening der vil få en dansk studerende på SU til at ligne en millionær. Men der er en lille del af befolkningen der har fået flere penge mellem hænderne, og det er dem som man satser på. Med en befolkning på over én milliard, er der et potentiale - måske ikke lige latent, men det kunne komme. For de store kan der være noget at hente.
En helt anden indgang til det er selvfølgelig også de andre kommercielle interesser fra de deltagende teams sponsorer. Her ligger der selvfølgelig også en stor værdi i eksponeringen. Og så handler det jo også om at løbet ligger udenfor EU, hvor de mere og mere restriktive forbud mod tobaksreklamer, er begyndt at slå igennem og især kommer til at slå igennem indenfor de kommende par år.
Banen
Men hvor vi som tilskuere mere eller mindre er ligeglade med de storøkonomiske forhold, og hellere vil se noget race, så er det mere nærliggende at se på banen. Det er en ny produktion af den efterhånden stordesignende Hermann Tilke der har fundet frem til kurverne. Hvis det var Jørgen Leth der skulle kommentere løbet på søndag, så kunne han i ren Tour de France stil hæfte sig ved mange små facetter - bygningerne har alle reference til landets historie og kultur. Og sandelig om ikke det overordnede design er en hyldest. Banens design ligner det kinesiske tegn 'Shang'...
Selvfølgelig har alle teams været i computerrummet og arbejdet på at lave en simulator af banen. Det giver en ide om hvordan banen kan være, men alle forhold kan jo først mærkes i den første frie træning. Umiddelbart bliver banen beskrevet som 'almindelig' - hverken ekstrem i den ene eller anden retning. Ikke nødvendigvis den type beskrivelse der for en tilskuer varsler et spændende race...
Nye 'gamle' ansigter
På det sportslige område kan vi dog se frem til et comeback til den tidligere verdensmester Jacques Villeneuve, der siden sit farvel til BAR-Honda har været uden arbejde. Renault har taget ham ind i de resterende løb i sæsonen, da de valgte at sende Jarno Trulli videre til Toyota. Italieneren, der sejrede for Renault i Monaco i denne sæson, kommer dog ikke i aktion for sin nye arbejdsgiver i Kina, hvor det fortsat er Panis og Zonta der kører racerne. Jacques Villeneuve er igen i Formel 1 - han kører for Renault sæsonen ud (Foto: Renault F1)
Hos Williams er Ralf Schumacher igen tilbage, efter at have været ude med en rygskade siden uheldet i det amerikanske Grand Prix på Indianapolis. Derudover går der rygter om at Giorgio Pantano, ligesom det var tilfældet under det canadiske Grand Prix, igen må overlade sædet til tyskeren Timo Glock.
Et andet stort samtaleemne som der også kommer til at blive talt meget om, er Jaguars farvel til Formel 1. Hvad betyder det for resten af feltet - eksempelvis Minardi og Jordan der aftager Cosworth-motorer? Er der købere til Jaguar - og kan de i givet fald overhovedet bruge et aflagt team til ret meget?
Så god fornøjelse med det kinesiske Grand Prix - denne gang kan du se race til morgenkaffen.
Tidsskema:
Første frie træning - fredag kl. 0500-0600
Anden frie træning - fredag kl. 0800-0900
Tredje frie træning - lørdag kl. 0300-0345
Fjerde frie træning - lørdag kl. 0415-0500
Pre-kvalifikation - lørdag kl. 0700-0800
Kvalifikation - lørdag kl. 0800-0900
Løbet - søndag kl. 0800 Benji
Læs mere om: 26/09/04 - Shanghai - Formel 1 |