Lørdagens opvarmningskørsel er Jacobs første møde med banen i K-Motorsport Honda'en. Ti minutter inde i den 30 minutter lange session er "Bette K" på syvendepladsen af de 23 kørere. På hans niende omgang er han i gang med at prøve kræfter med banens lumske chikane, da det går galt. I udgangen taber han bagenden og havner i en af banens dybe, bløde sandkasser. På nær et krøllet udstødningsrør, er skaderne kosmetiske og både bil og kører er klar til tidtagningen toenhalv timer senere.
Det var heldigvis kun i træningen "Bette K." fik brug for sin nyeste sponsor (den på motorklappen)! (Foto: Motorsporten.dk)
Tidtagningen starter med et få uheldet ud af systemet og få styr på chikanen, hvorefter et nyt sæt dæk kommer på, for nu skal der køres! Resultatet kommer allerede på anden omgang, hvor teamet kan notere tiden 1:03,429 - god nok til tolvte bedste tid og dermed en plads i søndagens superpole.
Her kører Jacob Kristensen ud som første mand. Han begår en lille fejl i første sektor, men lige efter begår Jesper Sylvest en lidt større, og da Jan Magnussen bliver udelukket, rykker "Bette K." to pladser frem til tiendepladsen, på den endelige startgrid.
Med et flot fremmøde af tilskuere på tribunerne og langs hegnet, kommer Honda nummer 16 fornuftigt fra start. Allerede efter de første par sving vinder Jacob en placering, da Michael Carlsen havner i sandet. Imidlertid dukker Jan Magnussen meget hurtigt op i bagspejlet og vil forbi. Jacob Kristensen ser ingen grund til at holde en af feltets absolut hurtigste kørere bag sig længere end højest nødvendigt og beslutter sig for at lade "Big Mag" passere i indgangen til .Big Mag!
Planen er at slå følge med den tidligere F1-kører og på den måde køre sig op i feltet. Jens Reno Møller og Michel Nykjær når desværre at få næserne klemt forbi ved samme lejlighed og resultatet er nu den endelige 12. plads.
Padborg Park i solskin. Jacob Kristensen og teamkammeraten Philip Andersen. (Foto: Motorsporten.dk)
Mod slutningen af prefinalen har Jacob kørt på fornuftige omgangstider, hvilket lover godt for det efterfølgende finaleheat. Netop som han skal til at køre ud fra pitten strejker gearkassen, og så er det hele slut før det får begyndt. Engang imellem er skæbnen bare grum.
Dermed sluttede ikke bare løbet for "Bette K.", men også sæsonen. Pengene er brugt, men Jacob Kristensen arbejder allerede nu mod et DTC-sæde for 2005. Hvem der tales med er endnu ikke offentligt, så vi må vente lidt med at få stillet nysgerrigheden.
Afslutningen har også givet Jacob tid til at reflektere over forskellen på debutsæsonen i 2001 og hans comeback midtvejs i 2003. "Der køres en tand for barskt i dag. Buler og afkørsler er ganske enkelt mangel på respekt for hinanden og gør det for dyrt" er kommentaren fra den yngste kører i Kristensen-familien.
Her fremhæver han dog kørslen i prefinalen som et positivt eksempel på hvordan det kan gøres. 22 af 23 startende kom i mål ved denne lejlighed. Blandt andet dystede Jacob Kristensen med Jesper Sylvest uden det kom til berøring mellem de to. Sylvest er i "Bette K's" øjne et eksempel på en kører, som man ikke skal være nervøs for at have bag sig. "Han kører dig ikke stykker" slutter Jacob Kristensen.
Ellers har comebacket været et spændende gensyn med DTC og motorsport på topplan for Jacob Kristensen. Nu skal der forhandles et sæde hjem til næste år, men inde da kan det jo være vi atter hører fra ham i kommentatorrollen på en vis TV-station. Jesper O. Hansen Læs mere om: 19/09/04 - Padborg Park - DTC weekend |