Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Italiens GP - Set og sket - top 5

Formel 1 
13/09/04 

Endnu en Ferrari sejr, og så lige midt i Ferrari land. Mere perfekt kunne det ikke være. Men sejrherren er vel lige så meget BAR, som for så vidt fik mest ud af GP'et.
 

Med risiko for at nedvurdere Ferraris flotte 1 - 2 sejr, er det vel egentligt BAR som var søndag eftermiddags store vinder. BAR nuppede tredje og fjerdepladsen. Det er måske ikke noget særligt, men takket være Trullis problemer og Alonsos egenhændige afkørsel, så overhalede BAR jo Renault i konstruktørernes mesterskab. Hvem havde regnet den ud inden sæsonen startede? Ikke ret mange.

Ferrari - 234 points:
Ferrari tog det hele - pole, hurtigste omgang og så den flotte 1 - 2 sejr. Men det blev ikke så let som mange havde håbet og forventet. Barrichello startede på intermediate dæk og tog føringen, men det varede ikke mange omgange. Banen tørrede så meget op at dækkene blev slidt alt for hurtigt og han måtte i pit. Kort forinden havde Alonso overtaget føringen. M. Schumacher måtte kæmpe for sin andenplads. Et sjældent kiks ved nedbremsningen ved første chikane, kunne have kostet dyrt. Han kom dog med igen, men degraderet nogle placeringer. I den næste chikane var der også problemer. Lidt for meget nærkontakt med Button sendte verdensmesteren ud i et spin, som han dog reddede sig ud af og forsatte herfra løbet. Men nu var det pludselig en placering som nr. 15 han skulle køre sig op fra. Det var ikke så lidt at gøre det som mange måske ville forvente. Men det lykkedes og nåede op i hælene på Barrichello, derefter sit første pitstop havde været nede på niendepladsen. Barrichello lugtede dog sejren eller i det mindste en topplacering forude, og fik sig med en del møje og besvær kørt sig op på førstepladsen igen. Mange frygtede at M. Schumacher nu igen skulle have sejren foræret, men teamordren var givet inden løbet startede. Det skulle være Barrichellos dag - og det blev det.

BAR - 94 points:
BAR fejrede næsten dagens tredje og fjerdepladser som en sejr. De 11 points det gav, rykkede BAR op på andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Det skete med lidt hjælp fra Renault der ingen points fik på kontoen. Efter en lidt underlig start, flyttede både Button og Sato deres placeringer opad og opad. Begejstringen i teamet efter løbet var da også i næsten højeste gear. Ingen havde nogen problemer, hverken med biler eller hinanden. Alle talte om den store holdindsats der skabte dette resultat. Men andenpladsen kan skyldes mange ting. Især det faktum at Renault ikke har fået points i to GP'er i træk nu. Men det skal ikke forklejne BARs resultat. Men kampen er tæt de teams imellem. Forskellen er på kun 3 points. Man kan næsten frygte at de helt glemmer alle andre for at sikre sig andenpladsen i konstruktørmesterskabet.

Renault - 91 points:
Godt at Briatore ikke har flere mørke hår, for så var de blevet grå undervejs i de seneste to GP'er. Igen ingen points. Trulli kæmpede som en gal med sin nye bil. I den første del af det italienske GP kunne han ikke finde vejgreb nok, og kunne derfor bl.a. heller ikke køre for fuld gas. Gradvist blev bilen bedre, men det var først i den sidste tredjedel af løbet at bilen egentligt fungerede ordentligt. Ingeniørerne i teamet kunne aflæse data der bekræftede Trullis oplysninger over radioen. Da bilen endeligt kørte ordentligt, var det for sent. Alonso startede som lyn og torden og var i løbet af et par håndfulde omgange, oppe på førstepladsen. Resten af løbet lå støt i top 3 lige indtil han angreb en kerb lidt for voldsomt. Det fik bilen til at spinde rundt, og uheldigvis for Alonso satte bilen sig op bunden på kanten af asfalten. Intet greb til de trækkende hjul, og så var han ude på en kørerfejl. Spørg lige om stemningen hos Renault.

Williams - 60 points:
Montoya må være en skuffet mand efter det italienske GP. Han var placeret stort set hele løbet på tredjepladsen, lige indtil han fik problemer med gearkassen. Han dumpede nogle pladser ned, til han fik stabiliseret sin kørsel og kunne holde bilen hjem til én femteplads. Montoya sagde efter løbet at havde det ikke været for gearkasseproblemerne, kunne han efter alt at dømme have sluttet løbet på en podieplacering. Derfor en forståelig skuffelse hos colombianeren. Pizzonia røg da helt bagud ved starten, og måtte faktisk kæmpe sig hele vejen op gennem feltet resten af løbet. Han formåede trods en del besvær at slutte på syvendepladsen. Med lidt held kunne han være sluttet bedre hvis han havde kunnet overhale Coulthard der tog sjettepladsen. Under et af de sidste overhalingsforsøg, satsede Pizzonia dog hele butikken og havde ved den handling nær sendt både ham selv og Coulthard ud af løbet. Men begge "overlevede" og sluttede som før nævnt.

McLaren - 52 points:
Hos McLaren havde man håbet på et noget bedre resultat end tilfældet blev. Kimi Raikkonen måtte udgå med en motor der tabte vand. En fejl der opstod allerede på anden omgang. Man valgte at lade Raikkonen køre alligevel, men trak ham så ud på trettende omgang. Coulthard kørte et yderst fornuftigt løb. På opvarmningsomgangen kørte han i pit og skiftede til tørvejrsdæk. Det betød at han måtte starte løbet fra pittet. Det gav teamet mulighed for at ændre strategi til én etstopsstrategi. Stille og roligt uden den store dramatik kørte Coulthard sig op gennem feltet. Men længere end sjettepladsen nåede han ikke. Han blev dog en del forsinket af Pizzonia der over mange omgange forsøgte at overhale Coulthard, et vovet forsøget kunne have sendt dem begge ud. Så det var med blandede følelser at Ron Dennis og Norbert Haug efter GP'et talte med pressen. Raikkonen var selvfølgelig dybt skuffet over at måtte udgå igen, mens Coulthard var rimelig tilfreds med resultatet.

Dons

Læs mere om:
  • 12/09/04 - Monza - Formel 1
  •