Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Hvor der handles, der spildes!

Danish
Touringcar
Challenge 

12/09/04 

Kommentar til alle vores fans omkring Grand Prix weekendens begivenheder fra John Nielsen:
 

Pressen og andre har ligesom kritiseret min kørsel her i weekenden meget voldsomt, og mange ting er blevet sagt som jeg slet ikke kan se er saglige men mere rettet på min person. Det må man selvfølgelig også godt og alle har ret til deres holdning. Hvor der handles, der spildes! Sådan er det også i DTC racing.

Situationen under søndagens Grand Prix var den, at jeg lå 2er efter en udmærket start bag ved Jens Edman. De første 4-5 omgange trækker Jens fra mig for så herefter at blive indhentet af mig de næste tre omgange. Jens ved udmærket godt, at jeg er hurtigere end ham og begynder derfor at køre defensivt. Det har han ret til og gør det også indenfor rammerne... intet problem i det. Toyotaen trækker godt og er svær at overhale på de traditionelle steder på Jyllandsringen, for enden af langsiden og for enden af den korte langside. Her havde jeg ingen chancer, men ud af hesteskoen, som vi kalder sving kombinationen før hårnålen på Jyllandsringen, her var jeg betydelig hurtigere end Jens. Det vidste Jens, og han forsvarede sig også her ved at lukke døren så jeg ikke kunne lave et overhalingsforsøg, indtil den omgang hvor jeg så gør det, for her lukker han ikke døren men lader lige nøjagtig så meget asfalt være fri på indersiden, at der er plads til en bil. Med andre ord, der var et hul!!! Hvis man som racerkører ikke tager chancen, når den bliver serveret for dig, så skal man give sig til at lave noget andet. Lige nøjagtig i det splitsekund hvor jeg tager beslutningen for angrebet er der plads til mig. Jeg kører op på siden af Jens. Dette accepterer Jens ikke og han bliver, i stedet for at respektere mig, bare ved med at køre sin linje ind i kurven. Af naturlige årsager vil dette give sammenstød. For at undgå dette bremser jeg så meget at mine forhjul står stille, og jeg trækker op over den indvendige kantsten med mine to indvendige hjul. Stadigvæk bliver Edman ved med at trække ind!!! Vi rører ved hinanden på en meget uheldig måde, da begge vores forhjul rammer hinanden og brækker en styrearm på begge biler. Herefter ser det så ud som om, at jeg skubber Edman ud til siden. Jeg kan ikke andet da jeg ikke har styring på mit højre forhjul. Episoden er ikke længere og er klart et resultat af, at to racerkørere bare ikke kunne enes om det samme stykke asfalt. At jeg skulle have gjort det med vilje, for at skabe en bedre situation for min teamkollega osv. er under lavmålet og fortjener slet ingen kommentar.

Jeg har 30 ars jubilæum i år. Jeg har ikke vundet verdensmesterskaber, Le Mans flere Europamesterskaber, tyske, danske og japanske mesterskaber uden at kunne vurdere en situation og uden at tage chancer. Jeg er selvfølgelig heller ikke selv interesseret i at udgå og få en weekend med nul point. Ting virker begge veje.

Casper Elgaard og i år Jens Møller er ved at udvikle sig til rigtige racerkørere, og det er vi stolt af her hos Team Essex Invest. At det kan se ud som om, at Team Essex Invest kun plejer sine egne interesser, uanset prisen, kan jeg ikke bebrejde nogen, men det er ikke tilfældet!!

Team Essex Invest er et privatteam, der kæmper mod overmagten fra Toyota og Peugeot og selvfølgelig også de andre importørteams, Renault, Volvo og Seat. Vi har ikke de midler, som de to store har. Det vi har, er en dedikeret teamstruktur med dygtige og motiverede folk, der alle gør deres arbejde rigtig godt. Med en Peter Halvorsen i spidsen har vi opbygget nok et af de flotteste teams, der er i pitlane og har været en medførende årsag til at DTC er kommet op på det plan vi ser i dag. Uden dette initiativ og risikoberedsskab fra Peter Halvorsen var der ikke et team som vores i racing. Essex-Invest har gjort og gør motorsporten en kæmpetjeneste med deres involvering og professionalisme. Uden sådanne mennesker kom vi ikke videre end til klub-niveau.

Vi kører i BMW biler, får ikke en flad tiøre i støtte fra BMW Danmark og laver alt vores udviklingsarbejde in house. Dette er ikke altid lige let og er forbundet med en total indsats fra alle involverede i teamet.

Vores biler er baghjulstrukne. Det er selvfølgelig anderledes end de fleste af DTC bilerne og her ligger også nogle af konflikterne. En forhjulstrukket bil understyrer helt naturligt, når man giver for meget gas ud af et sving. For at kompensere for dette, er indgangsvinklen til et sving en anden end baghjulstrækkeren. Forhjulstrækkeren er nød til at køre sent ind for at fa maksimal udgangshastighed. Det forholder sig lige nøjagtig modsat med baghjulstrækkeren. Han kan køre sendt og spids ind en kurve uden problemer. Med dette som grundlæggende forskel vil et overhalingsforsøg såfremt det ikke kommer for enden af en langside altid komme under indkørsel til sving. Det skaber konflikt, men da DTC er åben for begge typer biler, forsøger alle selvfølgelig at finde den bedste konstellation og den er med vores øjne ...... baghjulstræk... og så er det tillige meget sjovere at køre med, for chaufføren!

Jeg håber med dette indslag at have belyst sagen for alle, der ikke rigtig har kunnet se bag kulisserne.

John Nielsen
Team Essex Invest


Læs mere om:
  • 05/09/04 - Jyllandsringen - DTC weekend
  •