- Dog var det ikke helt med i racingteamets planer, at vi skulle bidrage kraftigt til dramatikken ved Clio'ernes første besøg på Danmarks mest krævende motorbane: Ring Djursland.
Motorbanen ved Tirstrup Lufthavn er berømt for sine tre dalsænkninger, som giver deltagerne masser af sug i maven på den 1750 m. lange rundstrækning. Samtidig bliver der stillet store krav til kørernes koldblodighed.
- Jeg kørte en fornuftig tidtagning og scorede en startplacering i forreste del af feltet til første DM-heat, fortsætter Max Birkelund. - Jeg fik en god start i min Renault Clio Sport, og gik i front for en håndfuld biler i en tæt klump lige efter fronttruppen. Sædvanen tro lå vi meget tæt, og i kampens hede får jeg et puf af en konkurrent på vej ned i tredje dalsænkning.
Max Birkelund prøver rutineret at koble ud af gear, idet sydjyden på at holde raceren inde på asfalten. Forsøget lykkes dog ikke....
- Jeg ryger sidelæns ud i sikkerhedssandet, konstaterer Max Birkelund. - Til sidst foretager bilen en halv saltomortale over bagenden. Pludselig ser jeg derfor Ring Djursland i muldvarpe-perspektiv med hovedet nedad. I kampens hede sanser jeg heldigvis at slukke motoren, hvorefter tililende hjælper mig ud af den noget ubekvemme siddestilling.
Max Birkelund har absolut ikke mistet gnisten i Fleggaard Renault Clio Cuppen, selv om efteråret startede med tur på hovedet for sydjyden. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Motoren var desværre hoppet en tak over i tandremmen under saltomortalen, hvilket bevirkede 8 bøjede ventiler samt en elendig kompression. Derfor var videre deltagelse til andet DM-heat ikke muligt.
- Ved det efterfølgende Grand Prix Danmark på FDM Jyllands-Ringen gjaldt det om at få kolbøtten kørt ud af kroppen, konkluderer Max Birkelund. - Jeg var derfor godt tilfreds med, at jeg kun var 0,8 sekund fra startplaceringen som etter. Dette var faktisk min andenbedste tidtagning i 2004-sæsonen, og derfor var race poweren fuldt intakt både under motorhjelmen og bag ved rattet.
Fleggaard Renault Clio Cuppen er blevet yderst populær allerede i debutsæson, hvor mange rutinerede kørere er tilgået fra andre grene af banesporten. Racet foregår i identiske racere, hvor ydelse og accelleration er yderst identiske.
- De identiske biler garanterer for næsten millimetertæt race, forklarer Max Birkelund - Samtidig har alle racingteams har et behov for at gøre sig bemærket, hvorfor alle elastikker bliver holdt stramme. Dette kostede mig et puf i første DM-heat under grand prix'et, men denne gang virkede min afværgeteknik perfekt. Godt nok snurrede Clio'en rundt i en hurtig pirouette, som kunne gøre en skøjteprinsesse misundelig, men frem for alt blev jeg på asfalten!
Konkurrenterne drønede hurtigt forbi, og der var ikke mulighed for at indhente det tabte terræn. Dette resulterede i en heat-placering uden for matchpointene.
Max Birkelund måtte herefter starte næsten bagerst i andet DM-heat, men sydjyden kørte sig flot op gennem det store felt. Slutresultatet blev en passage af målstregen som nr. 14.
Max Birkelund gjorde en god figur ved Grand Prix Danmark i Fleggaard Renault Clio Cuppen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Alt i alt var jeg godt tilfreds med min indsats i Grand Prix Danmark, afslutter Max Birkelund. - Jeg fik nogle værdifulde race-kilometre i blodet, og fik dermed vasket tavlen ren efter oplevelsen på Ring Djursland. Birkelund Racing ser derfor frem til de to næste DM-afdelinger på henholdsvis Padborg Park og FDM Jyllands-Ringen. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: 05/09/04 - Jyllandsringen - Clio Cup - DK |