Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

Støj på linien

Danish
Touringcar
Challenge 

07/09/04 

- opdateret 08.09.2004 - 07:30
Må en udenforstående blande sig i "støj-sagen" fra Grand Prix'et på Jyllands Ringen. Jeg syntes nemlig, at de udtalelser, der har været fremme indtil nu, har været præget af, at man på en eller anden måde har interesse i sagens udfald.
 

Jeg tror at alle (også DASU) er interesseret i, at et løbs resultat er endelig, når bilerne er kørt over målstregen. Men at påstå, at det ødelægger DTC's troværdighed, at der en enkelt gang flyttes rundt på placeringerne "på skrivebordet" efter løbet, er vel at tage det lidt for højtideligt. Så vidt jeg husker, er den slags også sket i Formel 1, uden at jeg har registreret nogen form for mangel af troværdighed i den anledning.

Selv om alle implicerede ved (går jeg ud fra), at det er kørerne og deres teams ansvar, at reglerne er overholdt, skyder man alligevel på dommerne og unionen. Påstande om, at man ikke kan måle støj-niveauet selv, mener jeg er afgivet mod bedre vidende. Hvis man har viljen, findes der adskillige teknikere og firmaer, der kan lave meget præcise støjmålinger ud fra de specifikationer, der er angivet i reglerne.

Nu er støj godt nok en mærkelig størrelse. Det der er ulidelig larm for nogen, er sød musik for andre. Og så lyder det umiddelbart ikke af meget med en overskridelse på 10 - 12 dB ud af 105. Men læs lige nedenstående, der er "sakset" på Internettet på WindPower.org:
"dB-skalaen er en logaritmisk eller relativ skala. Det betyder, at når man fordobler lydtrykket (eller energien i lyden) øges indekset med ca. 3. Et lydniveau på 100 dB(A) indeholder således dobbelt så meget energi som et lydniveau på 97 dB(A). Grunden, til at man måler lyd på denne måde, er, at øret (og hjernen) opfatter lyd som logaritmen til lydtrykket snarere end selve lydtrykket.
De fleste mennesker vil sige, at hvis man øger dB(A) med 10, så fordobler man den subjektive styrke af lyden."

Det første afsnit er den "tekniske" forklaring, mens det sidste afsnit er den mere "folkeligt" forstående. Med andre ord føles styrken dobbelt så høj hos de "ulovlige" biler, uanset om man syntes, det er larm eller sød musik.

Man kan altid diskutere, om forskellen havde nogen indflydelse på løbets resultat. Men så vidt jeg ved, kan man ikke støjdæmpe en motor uden at miste effekt, så et eller andet sted er det vel ikke helt lige meget, om reglerne overholdes eller ej.

I sidste ende er det et spørgsmål om selvjustits kørere og teams imellem, om det skal være undtagelsen eller reglen, at et løb først afgøres ved skrivebordet efter løbet. I Baneløb er det de små marginaler, det drejer sig om, og derfor køres der "helt til kanten", også når det drejer sig om reglementet.

I øvrigt mener jeg ikke, at man får lov til at starte i et DM-Rally, uden at man har været på et godkendt besøg hos støjkontrollen. Det kunne vel også indføres ved Baneløb, hvis man mener, at det kan hjælpe.

Jan Søndergaard
Bilorienteringskører og ingeniør


Støj på linien 2
Hvis andre også må blande sig med en mening, så mener jeg at de implicerede focuserer på det forkerte. Og det i en tid hvor alle grene af motorsporten bliver presset på miljø siden! Der er mange der kan bruge det her til at bremse vores muligheder, ved at sige at vi ikke overholder grænserne. Og hvis synderne slipper, kan man jo sige at vi bare ændrer på reglerne når stjernerne bliver fanget. Det er ihvertfald et forkert signal at sende.

I gokart her vi alle dage kæmpet med støjgrænser, og ved en overskridelse på 3,5 db er det direkte udelukkelse! så man får lyst til at sige "tag en kiks og tør øjnene". De regler er der for at overhovedet kan få lov til at køre.

Bo Arpe


Kommentar
Jeg syntes at det er at tage tykt pis på publikum når man efter at folk er taget hjem efter en god og dejlig dag på Jyllands-Ringen, skal ødelægge det hele ved at lave resultaterne om.
Man har haft hele dagen til at finde ud af om bilerne larmer for meget,opvarmning, power start, prefinale og hele lørdagen.

Man skulle tro at resultatet ikke passede arrengørene siden de ville have en anden vinder som alle jo kunne se ikke havde skyggen af chance for at vinde det race, men det gav dommerne ham. Det er dårlig reklame for motorsporten, for jeg tror da ikke at jeg gider tage af sted en anden gang.

Peter L. Kidmose


Service meddelelse - Tjek dit lydtryk
Efter weekendens ballade med for meget "larm" på nogle DTC biler, har det værer fremme blandt kører i mange klasser at det ikke har været muligt at kunne tjekke hvor meget ens bil "larmer".
Det er dog ikke rigtigt at dette ikke er muligt, for der findes 2 firmaer i Danmark som kan lave lyd tryks målinger med en godkendt lyd tryks måler.

En lyd tryks måler skal kalibreres hvert andet år, eller hvis den har været udsat et hårdt slag eller hvis den har været tabt. For at se om en lydtryks måler er kalibreret autoriseret, skal man kigge efter et hvidt mærke på måleren. Dette mærke skal indeholde en kongekrone (dette beviser at det er en autoriseret kalibrering), et DANAK dato for hvornår måleren sidst er kalibreret og hvornår den senest skal kalibreres igen.

Der findes som sagt 2 firmaer som kan lave disse målinger, men det er også disse to firmaer som er de eneste som kan foretage disse kalibreringer. Disse firmaer er: 'Brüel & Kjæ'r samt 'DELTA Akustik og Vibration'. Sidst nævnte firma har blandt andet lavet et del målinger til typegodkendelser af biler som er indført til Danmark når der ikke har været en importør.

'DELTA Akustik og Vibration' kan ud over at lave målingen også tilbyde at leje en lydtryks målere ud. Dette koster kr. 800,00 + moms for en uge, hvis man vil prøve sig frem med udstødnings systemer.

DELTA Akustik og Vibration bor i Lyngby og kan kontaktes på telefon: 45 20 12 00.

Steen Selch


Læs mere om:
  • 05/09/04 - Jyllandsringen - DTC weekend
  •