Danish Touringcar Challenge 05/09/04
|
|
Casper Elgaard og Michel Nykjær blev idømt 30 strafsekunder efter støj Mens mekanikerne var ved at læsse racerbilerne i teamenes transportere, tog begivenhederne en uventet vending omkring udfaldet af årets Grand Prix Danmark på FDM Jyllands-Ringen. De to første over målstregen, Casper Elgaard, Århus, og Michel Nykjær, Tappernøje, blev tildelt en tidsstraf på 30 sekunder, da deres biler støjede for meget ved en teknisk efterkontrol. |
"Der er ikke noget at sige," lød det fra en dybt skuffet og nedtrykt Casper Elgaard, som to timer tidligere havde sprøjtet med champagnen fra podiet. Hans Grand Prix-sejr blev med et slag forvandlet til en beskeden syvendeplads, mens Michel Nykjær på tilsvarende vis rykkede ned på ottendepladsen. Dermed blev sejret efterfølgende tilkendt Jan Magnussen, England, der i sin Peugeot 307 GTI havde krydset målstregen som nummer tre.
"En sejr er en sejr, men dette her er ikke sjovt," sagde DTC-mesteren fattet. "Hvis man skal vinde et løb, så skal man vinde det ude på banen, hvor alle kan se det. Når der er nogen, der bliver udelukket foran dig, og det er på støj, så synes jeg ikke, at man kan være glad. Casper var ufattelig hurtig i dag. Michel det samme, og der er i hvert fald ikke nogen af dem, der har kørt hurtigere, fordi de har larmet."
Straffene til løbets to forreste blev tildelt i henhold til det reglement, som Dansk Automobil Sports Union har udstukket, og hvor en støjkontrollant undersøger en række biler i løbet af et arrangement.
"Denne kontrollant laver nogle stikprøvekontroller undervejs," forklarer én af de faste DTC-dommere, Klaus Pedersen.
"I DTC var det tre biler, som blev undersøgt, Elgaard, Magnussen og Nykjær. Han laver en vejledende støjmåling, hvor to af dem er over, hvad de må være, og den tredje er lige på vippen. 105 dB er grænsen, og de to, der bliver straffet, ligger mellem 10 og 12 dB over, og så er det reglementsbestemt, at straffen i et heat er 30 sekunder."
Begge domme er blevet anket, og man afventer nu afgørelsen hos Ordens- og Amatørudvalget under Dansk Automobil Sports Union, der som næste instans skal kikke på sagen.
Revideret resultat af finalen for Danish Touringcar Championship:
1. Jan Magnussen - Peugeot 307 GTI - 17.14,192
2. Mike Legarth - BMW 320i E46 - 17.20,416
3. Kurt Thiim - Renault Megane Sports Hatch - 17.24,532
4. Henrik Lundgaard - Toyota Corolla T-Sport - 17:25,829
5. Martin Jensen - Peugeot 307 GTI - 17.27,362
6. Pontus Mörth - Volvo S60 - 17.32,108
7. Casper Elgaard - BMW 320i E46 - 17.35,318
8. Michel Nykjær - Seat Toledo - 17.39,660
9. Jesper Sylvest - Peugeot 307 GTI - 17.41,999
10. Gunnar Kristensen - BMW 320i E46 - 17.47,854
Revideret stilling i Danish Touringcar Championship:
1. Henrik Lundgaard - 172 p.
2. Casper Elgaard - 138 p.
3. Martin Jensen - 132 p.
4. Jens Edman - 116 p.
5. Michel Nykjær - 113 p.
6. Mike Legarth - 104 p.
7. Pontus Mörth - 98 p.
8. John Nielsen - 92 p.
9. Kurt Thiim - 89 p.
10. Jan Magnussen - 85 p.
11. Michael Carlsen - 81 p.
12. Jason Watt - 68 p.
13. Jens Møller - 40 p.
13. Philip Andersen - 40 p.
15. Jesper Sylvest - 37 p.
16. Jørgen Weinreich - 30 p.
17. Tom Pedersen - 28 p.
18. Michael Schröter - 23 p.
19. Gunnar Kristensen - 21 p.
20. Carsten Leveau - 19 p.
21. Martin Pedersen - 18 p.
22. John Hansen - 4 p.
Revideret stilling i teammesterskabet:
1. Toyota Castrol Racing - 288 p.
2. Peugeot Statoil Motorsport - 235 p.
3. Team Essex Invest - 230 p.
4. Seat Racing Team - 113 p.
5. Connection Racing - 104 p.
6. Volvo Motorsport Motorsport Danmark - 98 p.
7. Renault Sport - 89 p.
8. Carlsen BP Motorsport - 82 p.
9. K-motorsport - 70 p.
10. Team Sturup Raceway - 41 p.
11. Sylvest Motorsport - 37 p.
12. Team Zulu Racing - 30 p.
13. Team Volkswagen/Castrol - 23 p.
14. Team Peugeot DTC Køge - 18 p.
15. JHI ATS Motorsport - 4 p. Læs mere om: 05/09/04 - Jyllandsringen - DTC weekend |