Tre afdelinger resterer der af årets superserie, hvor Toyota-tvillingerne Henrik Lundgaard, Hedensted, og Jens Edman, Sverige, længe har toppet tabellen. Men med sejren i det seneste løb på Ring Djursland er Casper Elgaard, Århus, begyndt at puste dem i nakken, da han er hoppet fra sjette- til tredjepladsen.
"Jeg går selvfølgelig stadig efter mesterskabet og tror også på det, men jeg har ikke længere det privilegium, at jeg selv kan afgøre det," siger køreren fra Team Essex Invest. "Lundgaard skal have nogle dårlige resultater, for at jeg kan vinde. En anden- eller en tredjeplads i mesterskabet er naturligvis sjovere at få end en sjette- eller en syvendeplads, men jeg blev toer sidste år, så den placering behøver jeg ikke flere af. Det er alt eller intet for mig fra nu af."
Casper Elgaard satser på topresultater ved Grand Prix Danmark. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Casper Elgaard er 34 points efter Henrik Lundgaard, og selv om der stadig er 120 points at kæmpe om, så skal han ikke bare sørge for at have Toyota-køreren bag sig. Der skal også topresultater til.
"I år har vi vundet på begge de baner, vi har tilbage i år, så det ser godt ud. Men Toyota er også med fremme, så det bliver close race, men jeg håber, at vi har det sidste til at være foran," siger køreren, der er i gang med sin femte sæson i Danish Touringcar Championship. "Jeg skal vinde på Jyllands-Ringen, om det så bliver en pre-finale eller en finale. Jeg går efter at være den første, der tager en dobbeltsejr. Dét eller en første- og en andenplads har jeg brug for for at kunne nå Henrik. Men jeg tror også, at det kan lade sig gøre på Jyllands-Ringen, hvor vi kan få noget ud af vores gode starter."
At Casper Elgaard har gjort det godt i det meste af sæsonen, vidner detaljerne i pointtabellen om. Sammenlagt over de seneste fire DTC-afdelinger har han været næstmest scorende kører i serien, kun overgået af Henrik Lundgaard, der i disse løb står noteret for blot to points mere. Men at århusianeren ligger længere efter i mesterskabet, skyldes naturligvis den startkollision i årets allerførste pre-finale, som eliminerede ham og en række andre favoritter.
"Man havde ventet et halvt år på, at sæsonen skulle starte, og så får man sådan en lussing," sukker Casper Elgaard.
"I stedet for at kunne føre eller være toer i mesterskabet efter første løb, så har man hele tiden skullet kæmpe for det og være bagud. Jeg har hele tiden troet på, at jeg skulle være mester, så det var hårdt og irriterende, at sæsonen skulle starte sådan. Men moralen fejler ikke noget, og det gjorde den heller ikke efter det første løb. Presset blev meget større på os, men både vi og vores mekanikere har været gode til at arbejde under det pres."
Forude venter Grand Prix Danmark den 4.-5. september. Det er Danmarks største racerløb, og derfor har det en speciel status hos kørerne.
"Det vigtigste for mig er mesterskabet, men for mig har Grand Prix Danmark altid været et specielt løb. Det er årets største løb, og siden jeg var lille, har det altid været noget specielt," siger BMW-køreren, der dog endnu har sin første Grand Prix-sejr til gode. Det samme gælder for hans team, der ellers har vundet alle de andre traditionsrige DTC-løb.
"Statistikken er jo ikke så god, men på et tidspunkt må sejren jo komme, og så må 2004 være et passende år," slår mesterskabsudfordreren fast. Læs mere om: 05/09/04 - Jyllandsringen - DTC weekend |