Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Belgiens GP - Dæk preview

Formel 1 
25/08/04 

Dækkrigen. Det tales der meget om. Der er endda flere steder afstemninger om det er godt og sundt for Formel 1 med en dækkrig.
 

Dækkrig er et ofte anvendt ord når man læser om Formel 1 rundt omkring. Hvem vinder dækkrigen osv. Der er mange spørgsmål vedrørende dette emne. Der er flere fordele ved en dækkrig. Konkurrencen er et udmærket moment. Og så forhindrer det at et enkelt team bliver favoriseret af dækfirmaet. Der er ganske givet også ulemper, men det er et emne der kan diskuteres i en uendelighed. Hvordan har Bridgestone og Michelin forberedt sig til det belgiske GP?

Bridgestone:
Bridgestone og Ferrari er tæt forbundet. Ferrari er på det nærmeste næsten urørlige, så det er ganske naturligt at de knyttet tæt til hinanden. Det er til gengæld også Ferrari der udfører langt, langt det største test- og udviklingsarbejde sammen med Bridgestone. Og det betaler sig. De er førende. Men tæller man det samlede antal points sammen som dækmærkerne har kørt ind i år, så er situationen ikke den samme. Bridgestone tager det sædvanlige antal dæk med til Belgien. Denne gang er det compounds rækkende fra medium til hård der er valgt. Da man ikke har haft mulighed for at se nærmere på ændringerne på banen, er det et lille sats man foretager i forhold til de helt specifikke compoundblandinger. Man er dog klar over at Spa har et rimelig højt dækslid, men det skal så igen indgå i de pitstopsstrategier der bliver lavet i teamene. Der er selvfølgelig også taget forbehold for det meget omskiftelige vejr i Ardennerbjergene.

Michelin:
Michelin siger officielt - modsat Bridgestone - at de har gjort brug af deres erfaringer fra Spa 24 timers løbet fornyeligt. Ikke uden grund for Michelin var nærmest eneherskende blandt dækfabrikanterne ved den lejlighed. De opsamlede erfaringer og data er indgået i beslutningstagen om hvilke dæktyper og compounds, og især hvilke specifikationer af compounds som Michelin i samråd med teamene har valgt at tage med til Spa til Formel 1 Grand Prixet. Med i beregningerne har man også taget at knap halvdelen af bane er blevet asfalteret om siden det seneste Formel 1 GP for 2 år siden. For en gangs skyld vil man ikke oplyse om hvilke typer dæk der vil blive anvendt, men mon ikke at valget ligger tæt på Bridgestones valg. De plejer normalt ikke at være ret langt fra hinanden.

Dons

Læs mere om:
  • 29/08/04 - Spa-Francorchamps - Formel 1
  •